arrow_drop_up arrow_drop_down
3 september 2015 

Je eigen contentplatform starten

Contentmarketing is een ingewikkeld begrip, want wat is het eigenlijk precies? En, hoe start je met een contentplatform? In deze nieuwe serie geef ik je een kijkje in de keuken van mijn contentplatform. Hoe zijn wij begonnen met het creëeren van content, wat is hiervoor nodig? En, wanneer ben je nu écht succesvol?

De inspiratie voor deze serie kreeg ik door een komend social media event. Ik mag spreken op Social Media Club Limburg, met als onderwerp: ‘Hoe bouw je een professioneel contentmarketing-platform op?’. Ik ontdekte dat ik, door alle ervaringen en kennis die ik hierin heb opgedaan, enorm veel mooie verhalen, quotes en leermomenten kan delen. Dit doe ik dan ook graag, alle tips die in deze serie (elke week op donderdag 1 deel) volgen zijn geschreven uit ervaringen van mijzelf. Als jij het anders ervaart hoor ik het graag!

Volgens de meeste online marketeers kun je content marketing het best als volgt beschrijven:

“Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”

Ik beschrijf het liever nog wat specifieker:

“Contentmarketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie je doelgroep op zoek is. Met de content die je uiteindelijk gaat creëeren houd je de uiteindelijke doelstellingen in verband met de gecreëerde content. Deze content (blogs, video’s, e-books, webpagina’s, magazines, flyers, folders etc.) bied je vervolgens aan via een, vooraf gedefinieerde mix van online en offline middelen om uiteindelijk je doel te bereiken (meer volgers, meer naamsbekendheid, meer omzet, meer klanten etc.)”

Hoe start je met een contentplatform?

Kies je onderwerp(en)

Wanneer je het als individu wilt gaan schrijven hoef je enkel bij jezelf te kijken waar je kennis en interesses liggen. Bij een grotere groep of organisatie/bedrijf wordt dit al lastiger. Waar wil je over schrijven? En, waar kún je over schrijven? Het heeft geen zin om te gaan schrijven over een onderwerp waarvan je kennis minimaal is. Ook is het belangrijk om te beginnen uit passie voor het onderwerp of de branche. Zonder passie zul je merken dat je uiteindelijk sneller in een neerwaartse spiraal komt, waardoor de resultaten minder zijn. Wanneer je schrijft over je passie en werkt aan gezamenlijke doelen kun je mooie resultaten behalen.

Bij Marketingmed ben ik begonnen met kijken naar mijn eigen passie. Wat vind ik leuk en waar word ik nu écht vrolijk van? Gezien ik alleen ben gestart had ik destijds geen omkijken naar andere betrokkenen en belanghebbenden en was de keuze voor de richting en branche waarover de content zou gaan al snel gemaakt.

Kies de soort(en) content

Bij content wordt er natuurlijk niet alleen maar gesproken over blogs. Ook E-books, video’s, geluidsfragmenten en webpagina’s zijn een voorbeeld van mogelijk in te zetten online content. Ga na welke specialismen er te vinden zijn binnen de organisatie en/of betrokkenen en wat voor soort content de meest logische keuze zou zijn. Al hoef je hier natuurlijk niet voor te kiezen, wees uniek! Door de snelle verandering en ontwikkeling van het internet en de concurrentie van blogs over de hele wereld kan bloggen, in jouw geval, wellicht al snel gaan vervelen bij de lezers. Bedien bijvoorbeeld een drukke en volgeboekte ‘doelgroep’ met makkelijk te behappen content zoals geluid dat makkelijk te beluisteren is bij het rijden in de auto of wachten op de trein.

Bij Marketingmed zijn we gestart met blogs. Wij merkten dat de specialisten die op Marketingmed schrijven veel ervaring hebben met schrijven en graag via deze manier hun kennis delen. Momenteel kijken we ook naar andere vormen van content. Hierbij is het vaak een prijs/effect-afweging die wordt gemaakt of we dit uiteindelijk moeten gaan doen. Momenteel is dit dus nog niet gebeurd.

Vind en verbind ambassadeurs

Je kunt ambassadeurs binnen óf buiten de organisatie vinden. Belangrijk hierin is dat je een aantal personen (afhankelijk van de grootte van het platform en doelen) een belangrijke rol hierin geeft, zodat ze zich gewaardeerd en begrepen voelen.

”Zonder ambassadeurs kun je blijven promoten, delen en e-mailen maar zul je minder snel begrip krijgen van anderen. Ook zullen anderen minder snel datzelfde gevoel bij het platform krijgen en zullen successen minder snel door een grotere groep worden gewaardeerd.”

Door iedereen gelijk te behandelen en diverse personen gelijke rechten te geven zul je het draagvlak voor het uiteindelijke succes van het contentplatform vergroten.

Bij Marketingmed is dit een zeer interessante stap geweest. Nadat ik in het begin een aantal auteurs had verzameld kwam vanuit mijn kant al snel de interesse om sommige werkzaamheden binnen het platform te laten verzorgen door een auteur (of redacteur). Ik wilde hen graag meer verantwoordelijkheidsgevoel geven zodat het platform meer draagvlak had en meer belanghebbenden. Het blijkt in de praktijk lastig om gelijkgestemden te vinden. Hoewel het ondertussen allang is gelukt moet je ook begrijpen dat niet iedereen dezelfde doelen heeft en niet iedereen het platform hetzelfde ziet als jij (geweldig, unieke kans, gat in de markt).

Begin bij het begin!

Een goede start is goud waard. Maar een goede start kun je vaak alleen behalen als je een solide ondergrond hebt. Heb voor jezelf in ieder geval duidelijk welke onderwerp(en) je gaat aanhalen en waarom, of deze content geschreven wordt of opgenomen en met wie je deze content gaat creëeren. Hiermee zijn we er nog niet. Zonder duidelijke contentstrategie zal het lastig worden, ook al heb je de vorige 3 punten al beantwoord. In deel 2 van deze serie zal ik daarom ingaan op de buyer persona’s en de buyer’s journey. In deel 3 gaan we dieper in op de contentplanning.

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Edon van Asseldonk
Reactie plaatsen