arrow_drop_up arrow_drop_down
15 oktober 2015 

Content verandert, maar verander jij wel mee?

Je begrijpt dat Google steeds slimmer wordt en dat je jouw tekst niet meer kunt volproppen met zoekwoorden. Je snapt dat je met jouw content moet voldoen aan de vraag van jouw potentiële klanten. Ook weet je dat duplicate content uit den boze is en dat je daarvoor afgestraft kunt worden. Bij het schrijven van content houd je hier allemaal rekening mee. Uiteindelijk heb je teksten geschreven die naar jouw mening helemaal top zijn. Ze zijn uniek en de content is erg nuttig. Maar waarom stijgen we dan niet gigantisch in de posities? Met unieke content alleen kom je er niet. Het is geen rankingsfactor.

Unieke content is de basis

Natuurlijk is content belangrijk voor de SEO en voor de ranking in Google. Naarmate Google zich ontwikkelde, werd dit steeds belangrijker. In het begin gebruikte je weinig tekst die niet heel relevant was. Google kwam met zijn Panda update en schrapte jouw website uit de ranking. Met een beetje pech gaf Google je ook nog een penalty. Je content voldeed niet aan de eisen. Het werd tijd om de teksten eens flink onder handen te nemen. De content is door de jaren heen steeds beter geworden en nu zijn we op het punt beland dat alleen unieke content er nog toe doet. Althans dat denken we. Het is geen kunst om unieke en relevante content te schrijven. Geloof me, iedereen kan op dat punt komen. Voor de een kost het iets meer tijd en moeite dan voor de ander, maar iedereen kan leuke, unieke en relevante content schrijven.

Content marketing gedachtepunten

Je doet een klein onderzoek binnen je eigen branche naar wat mensen willen weten en waar ze naar op zoek zijn. Vervolgens speel je daar op een slimme manier op in en geef je antwoord op de vragen en oplossingen op problemen. Heel erg goed, maar er wordt nog net iets meer van je verwacht. Je moet het beste zijn. Bekijk wat er momenteel vindbaar is in jouw branche. Denk jij dat jij het beste antwoord kunt geven op de vragen van jouw klanten? Dan moet je er voor gaan en deze content hoog proberen te laten ranken, inclusief bijbehorende keywords. Het wordt steeds lastiger om in de top tien bij Google te komen staan. Er zijn gigantisch veel factoren bijgekomen waar content, maar ook je website aan moet voldoen. Iedereen past zich daar op aan en websites hebben een gigantische groei doorgemaakt de laatste 10 jaar. Je moet dus nog verder gaan en jezelf nog verder pushen om tot goede resultaten te komen.

Visuele content
Waarom is unieke content niet meer genoeg?

Er is niet één specifieke reden te noemen waarom het zo veranderd is en waarom we verder moeten kijken dan alleen unieke content. Dit komt door meerdere factoren: de verandering in het linkbuilden, door de UX (user experience), door de verwachtingen van gebruikers en door de opkomst van contentmarketing.

Op een eerlijke manier links verkrijgen is het nieuwe linkbuilden geworden, ofwel link earning.

Linkbuilding was altijd een vrij makkelijke manier om hoog in Google te komen. We weten dat dit ondertussen een beetje achterhaald is. Links zijn natuurlijk nog steeds belangrijk, maar er is het een en ander veranderd. Google is steeds selectiever als het op goede links aankomt. Het beste is om links op een natuurlijke en organische manier te verkrijgen. Mensen lezen je blog of komen op je website en vinden de content interessant en leuk en gaan je volgen, liken of delen je bericht. Hebben ze een eigen, het liefst krachtige website, en linken ze naar jouw website? Dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Krijg jij deze links niet op een eerlijke manier of krijg jij geen relevante en goede links? Dan kan Google je hiervoor straffen middels een penalty. Jouw content moet niet alleen uniek zijn, maar ook beter dan alle andere content dat over hetzelfde onderwerp gaat. Anders wordt er niet naar jouw content gelinkt, maar naar de content die nog leuker en beter is. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van onder andere handleidingen, instructiefilmpjes, infographics, afbeeldingen en andere leuke visuals. Dit maakt het namelijk een stuk aantrekkelijker om jouw content te delen.

User experience website

User experience

De gebruiksvriendelijkheid wordt steeds belangrijker en dat zie je terug in het algoritme dat Google hanteert. Het is belangrijk dat je website en afbeeldingen snel laden en dat je website responsive is. Kortom: jouw website moet makkelijk en logisch zijn in het gebruik.

De opkomst van contentmarketing

Het is natuurlijk al een wat ouder begrip en we zijn er allemaal wel bekend mee. De concurrentie wat betreft de content is moordend geworden. Iedereen wil hoger ranken in Google en iedereen wil beter gevonden worden. Met de opkomst van contentmarketing worden we verplicht om nog creatiever en innovatiever te zijn als het op content aankomt.

De verwachtingen van je gebruikers

Door al het bovenstaande verwachten gebruikers gigantisch veel van ons. Ze haken af als het laden van een website te lang duurt, ook als dit niet aan jouw website ligt, maar aan hun netwerk. We moeten snel schakelen, inspelen op actualiteit en trends. Gebruikers verwachten goede antwoorden op hun vragen en relevante content, meteen en altijd.

Hoe kunnen we deze verwachtingen waarmaken?

Het lijkt bijna een onmogelijke taak om nog sneller, nog consequenter en nog beter in te spelen op de vraag van onze gebruikers. Toch moeten wij ons aanpassen aan deze veranderingen. De content moet nog waardevoller zijn en dat betekent niet dat het unieker moet zijn. Je moet jezelf verplaatsen in de gebruiker, dat is oud nieuws. Stel dat jij een vlucht wilt boeken naar de Verenigde Staten, maar je weet nog niet met welke vliegmaatschappij. Dan kijk je natuurlijk naar de eerste tien resultaten in Google, maar kijk ook eens naar de social media likes en shares van deze maatschappijen. Grote kans dat dit dezelfde vliegmaatschappijen betreft.

Ontwikkeling van Google

Doe altijd onderzoek naar je concurrenten binnen jouw branche. Je kunt jezelf een aantal vragen stellen:

  • Welke vragen worden er gesteld en welke antwoorden worden op mijn zoekopdracht gegeven?
  • Hoe is de gebruiksvriendelijkheid? Kom je meteen op de pagina waar jouw antwoord staat, of moet je doorklikken? Kun je het makkelijk vinden? Hoe is het design en hoe is de laadtijd? Schrijf voor jezelf op hoe de gebruiksvriendelijkheid is van de resultaten.
  • Is de informatie die je krijgt goed en sluit dit aan bij jouw vraag of laat het nog wat te wensen over? Mist er informatie?
  • Wordt er gebruik gemaakt van visuele content? Afbeeldingen, video’s of infographics?
  • Is het converterend en is er een call-to-action?

Door websites en zoekresultaten goed te analyseren, weet je waar de sterke en zwakke punten zitten en waar jouw kansen liggen. Je weet precies welke bedrijven er in jouw branche goed ranken en veel social media likes krijgen. Doordat jij een zorgvuldig concurrentieonderzoek hebt gedaan, weet jij wat er mist en wat er beter kan. Daar doe jij je voordeel mee. Jij tilt jouw content en website naar een heel nieuw level en hebt een grotere kans op betere zoekresultaten. Zorg dat jouw concurrenten de strijd niet eens met jou aandurven! Zo goed moet content zijn. Hoe goed is jouw content?

Over de schrijver
Geen tekst die zonder mijn kritische blik op een website wordt gezet. Schrijven, redigeren, schrappen en strepen, ik doe het allemaal. Als copywriter schrijf ik pakkende en SEO technische teksten. Daarnaast neem ik mijn rol als lerares Twents erg serieus en probeer ik deze Brabanders af en toe wat Twentse woorden bij te brengen.
Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 15 October 2015

De concurrentie in content wordt steeds sterker, al denk ik dat in Nederland op veel termen nog zeker kansen zijn. Wel denk ik dat we als content marketeers selectief moeten zijn en kiezen voor content waarbij de kans op succes het grootst is, waar we onder andere rekening moeten houden met concurrentie. Rand Fishkin heeft weleens gezegd: als ik voor een bepaalde zoekterm geen beter antwoord/content kan maken dan wat nu op 1 staat, dan ga ik er niet aan beginnen :-)

Marlot

Door

Marlot

op 16 October 2015

Dat klopt Edon, we moeten inderdaad selectiever zijn. Ik ben het dan ook helemaal eens met wat Rand Fishkin heeft gezegd. Het is belangrijk om te kijken naar de huidige content en om jezelf af te vragen of jij een beter antwoord kunt geven of betere content kan maken. Zo niet, dan is het verstandig om je focus te verleggen.

Reactie plaatsen