Content marketing voor webshops, hoe pak je dat aan?
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 oktober 2016 

Content marketing voor webshops, hoe pak je dat aan?

Een content marketingstrategie voor webshops moet zijn gericht op meer dan alleen traffic genereren (dat is vooral een SEO-doelstelling!), maar juist op het vergroten van de conversiekans. Hoe? Door mensen te helpen hun probleem op te lossen, hen het vertrouwen te geven dat jij de juiste partij bent en ze vervolgens te helpen het product te kiezen dat het beste bij hen past. In dit blog zet ik uiteen hoe je content marketing kunt inzetten voor webshops en waar de grootste kansen liggen. Wat kun je bijvoorbeeld leren van Coolblue? En wist je dat een gebrekkige ‘over-ons’ sectie een echte conversiekiller kan zijn? Ook dit draait om de juiste, relevante content en ook hier laat menig webshop steken vallen.

Lange productteksten? Nee, dat is SEO!

Content marketing voor webshops is veel meer dan alleen langere teksten schrijven over hetzelfde onderwerp. Als je voor een product het standaardtekstje van 2 regels vervangt door een lange, uitgebreide tekst over het product, is dat meer een SEO-inspanning dan content marketing. Dat langere teksten, met een goede zoekwoordichtheid, bijdragen aan je zoekmachineposities is al lang bekend in online marketingland, nog lang voor we het überhaupt hadden over content marketing.

Het doel van content marketing, ook bij een webshop, is dan ook niet hoger in Google te komen (hoewel het vaak wel een mooi bijverschijnsel is). De kracht van content zit in het invullen van de informatiebehoefte van je bezoeker, zodat deze eerder over gaat tot een conversie. Bij de producten zelf is meestal niet de meeste winst te behalen. In veel gevallen spreken de productspecificaties voor zich en zullen uitgebreide teksten weinig toevoegen. Waar moet je je dan wel op richten met content marketing bij een webshop?

Informatiebehoefte bij webshops zit meestal op productcategorie-niveau

Als je aan de slag gaat met content marketing voor webshops, doe je er verstandig aan om je met je content te richten op het niveau van productcategorieën, en niet het product zelf. Ik zal je uitleggen waarom. Mensen zijn vaak prima in staat om op basis van specificaties producten te vergelijken en hun keuze te maken. Als je bijvoorbeeld een zaagmachine koopt, dan snap je zelf waarschijnlijk ook wel het verschil tussen een zaag die balken van 12 cm kan zagen en een zaag die balken van 16 cm kan zagen. En 2000 watt is meer dan 1600 watt.

Waar mensen meer hulp bij nodig hebben, is om te bepalen wat ze eigenlijk voor zaagmachine nodig hebben om hun klus te klaren. Want daar begint het. Het eigenlijke probleem waar jij je op kunt onderscheiden door je klant te helpen is meestal niet ‘ik heb een zaagmachine nodig van 2000 watt die balken van 16 cm kan zagen’, maar ‘ik heb een klus waarbij ik iets moet zagen, hoe pak ik dat aan? Wat heb ik nodig?’. Hier ligt dus de grootste kans voor content marketing bij webshops: mensen helpen hun probleem op te lossen.

Je hebt immers verstekzagen, afkortzagen, decoupeerzagen, reciprozagen, cirkelzagen, tafelzagen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar wat heb ik nu nodig voor mijn klus? Een duidelijke uitleg over de verschillende soorten zagen helpt je bezoeker dan om te bepalen wat ze daadwerkelijk nodig hebben om hun probleem op te lossen. Voorbeelden helpen hierbij enorm, liefst visueel. Op die manier leid je de bezoeker naar een productcategorie met daarin een x aantal keuzes. Als je dan vervolgens ook uitlegt hoe je bezoeker de specificaties moet interpreteren, dan help je hem om tot een definitieve keuze te komen. Coolblue doet dit uitstekend: bij hun producten zelf is de informatie beknopt: specificaties, korte uitleg, foto’s en reviews. De meeste content vind je op hun pagina’s met keuze-uitleg en deze bevinden zich telkens op productcategorie-niveau.

Lang verhaal kort: de meeste winst voor content marketing bij webshops is te behalen door je bezoeker te helpen met waardevolle content op het niveau van productcategorieën en niet bij specifieke producten.

Varieer in vorm: tekst, beeld, video

Nu je weet waar je kansen liggen met waardevolle content in je webshop, is het tijd om na te gaan denken over hoe je deze content gaat presenteren. Zorg hierbij voor voldoende variatie in de vorm van je content. Sommige mensen lezen liever tekst (ja ze bestaan nog), anderen kijken liever een video. Het is slim om er voor te zorgen dat je belangrijkste content in meerdere vormen beschikbaar is. Zo kun je je uitleg over afkortzagen op verschillende manieren presenteren: een tekst, een infographic en een video, om maar wat voorbeelden te noemen.

Het voordeel van deze benadering is niet alleen dat je voor je verschillende soorten bezoekers content hebt die goed bij ieder van hen past. De verschillende vormen van content zorgen ook dat je webshop op verschillende manieren gevonden wordt (het handige bijverschijnsel van content marketing). De uitgebreide tekst scoort goed in Google. Een infographic is ideaal om te delen via social media. En de video-uitleg is goed vindbaar in die andere grote zoekmachine van dezelfde eigenaar: Youtube. Ook hier is Coolblue met hun enorm grote – en nog steeds groeiende – Youtube-kanaal een goed voorbeeld!

Bedenk wat mensen willen weten over jou!

De ‘Over-ons’ pagina is bij veel websites -en ook webshops- een van de meest bekeken pagina’s. Mensen willen graag weten met wie ze zaken doen. Dit wordt belangrijker naarmate de koopbeslissing moeilijker wordt: dure, complexe producten kopen mensen het liefst van een betrouwbare, specialistische partij. Ze willen immers goed geholpen worden en ze willen zeker zijn van een correcte afhandeling. Behalve uitleg over producten en productcategorieën is er dus ook content nodig die aan je bezoeker laat zien dat jij de juiste partij bent om zaken mee te doen. Dat kun je op verschillende manieren aanpakken:

  • Besteed aandacht aan de ‘Over-ons’ sectie. Vertel over het bedrijf, jullie historie, hoe jullie werken en laat vooral ook de mensen zien. Geen stockphoto’s, maar gewoon de mensen die daadwerkelijk de boel runnen in je bedrijf(je).
  • Deel kennis, toon je autoriteit. Gebruik je blog en social mediakanalen om je kennis te delen over de producten die je verkoopt en de branche waarin je actief bent. Als mensen je autoriteit toedelen, zijn ze eerder geneigd om van je te kopen.
  • Wees volledig over service, garantie, levertijden en verzendkosten. Ook dit is content! Zorg dat voor iedereen duidelijk is wat ze van je kunnen verwachten als ze iets bij jou kopen. Verstop deze informatie niet ergens in je footer of zelfs geheel buiten je navigatie: mensen zoeken deze informatie en putten vertrouwen uit een volledige, prettig geschreven uitleg.

Hoe zet jij content in voor webshops? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Over de schrijver
Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay, een online marketingbureau in Maastricht, en zelf een ervaren marketeer. Jeroen werkt altijd zoveel mogelijk vanuit de 'inbound' filosofie: zorg dat je meerwaarde biedt voor jouw doelgroep zodat je deze aantrekt, in plaats dat je ze lastig moet vallen met jouw boodschappen.
paul hutchison

Door

paul hutchison

op 12 February 2019

Mensen zijn visueel ingesteld. Het zou dus niet moeten verbazen dat mijn volgende suggestie is om video te gebruiken. Er zijn veel manieren om videomarketing voor uw e-commercesite te gebruiken. U kunt korte advertentiecampagnes, diepgaande webinars, online cursussen of iets daartussenin doen.

Reactie plaatsen