arrow_drop_up arrow_drop_down
19 mei 2015 

Content is king: Nu de presentatie nog!

Heb je wel eens nagedacht over hoe je leest? En dan bedoel ik niet als je met een goed boek en een kop thee op de bank kruipt, maar als je een online artikel leest, of een nieuwsbericht. Grote kans dat jij, net als de meeste mensen, vooral de titel, tussenkopjes en conclusie leest.

Onderzoeker Jakob Nielsen is een specialist op het gebied van online leesgedrag. Hij vatte het als volgt samen:

”How Users Read on the Web
They don’t.”

Niet erg bemoedigend, hè?

Gelukkig heb je zelf behoorlijk veel invloed op het leesgedrag van jouw bezoekers, door je teksten optimaal te presenteren. Daarom leer je in dit artikel hoe je dat voor elkaar krijgt: met een ijzersterke eerste indruk, met aandachttrekkers, en met een slimme indeling van je tekst.

De eerste indruk

Hoe snel denk je dat mensen een webpagina beoordelen?

Binnen 5 seconden? 1? Fout.

Gemiddeld beoordelen we een webpagina in 50 miliseconden, of 0,05 seconden.

Dat blijkt uit een onderzoek waarbij de ene groep een pagina uitgebreid mocht bestuderen, en de andere groep diezelfde pagina in een flits te zien kreeg. Vervolgens moesten ze de pagina een cijfer geven. Die cijfers kwamen opvallend overeen.

We beoordelen een pagina dus razendsnel, nog voordat we ons daar bewust van zijn. Om een sterke eerste indruk met jouw website te maken kan je dus niet vertrouwen op je schrijftalent of je prachtige illustraties. Je moet zorgen dat bezoekers jouw website onbewust al positief beoordelen, anders ben je ze alweer kwijt voor ze één woord hebben gelezen.

Maar hoe doe je dat dan? Dat is in hetzelfde onderzoek bekeken. De belangrijkste beoordelingscriteria zijn:

  • Een professionele uitstraling. Kies voor een verzorgd en professioneel webdesign, wat er betrouwbaar uitziet.
  • Een vertrouwde layout. Bezoekers verwachten het logo linksboven, de zoekfunctie rechtsboven, informatie links of in het midden.
  • Een beperkt aantal afbeeldingen. Afbeeldingen zijn effectief maar overdaad schaadt. Kies er één of twee waar je de aandacht mee trekt.
  • Een duidelijke structuur. Overzicht is belangrijk. Hou je belangrijkste elementen bij elkaar, en niet verspreid over de hele pagina.

In onderstaand voorbeeld zie je wat ik bedoel met een duidelijke structuur. Versie A is rommelig: de bezoeker weet niet precies waar hij naar moet kijken omdat er vier afzonderlijke elementen de aandacht trekken. In Versie B is er meer overzicht op de pagina, en zie je een veel natuurlijker kijkpatroon.

Zo bekijken mensen je website

Zie je trouwens het F-patroon in de afbeelding? De bezoekers focussen op linksboven, en vanuit daar omlaag en in een rechte lijn naar rechts. Dat is hoe de meeste mensen een webpagina bekijken, in zo’n F-patroon. Hier zie je het nog wat duidelijker:

F vorm lezen

In cijfers uitgedrukt zie je pas echt hoe belangrijk deze informatie is. Mensen kijken namelijk 80% van de tijd boven de fold van een website. En 69% van de tijd naar de linkerhelft van een pagina. Heb jij informatie rechtsonder staan? Grote kans dat die zelden wordt gelezen.

Begin dus altijd direct met de belangrijke content. Geen introductieverhaaltje, geen slider met willekeurige foto’s, want daarmee verspil je kostbare ruimte. Geef je bezoekers een reden om verder te kijken. Dan heb je de helft al gewonnen. Hoe je dat doet?

Trek de aandacht, vlug!

Hoe lezen mensen je content Je hebt 2,6 seconden. Zolang zoekt de gemiddelde bezoeker naar iets op de pagina wat zijn aandacht trekt. Jij kunt daar je voordeel mee doen, door de opvallende elementen op je pagina rond één of twee stukjes informatie te groeperen. Gebruik bijvoorbeeld een relevante afbeelding. Mensen kijken graag plaatjes, en artikels met goede illustraties worden 94% vaker bekeken dan artikels die uitsluitend uit tekst bestaan.

Kies wel een afbeelding die past bij jou en bij je doelgroep. Een grappige vakantiefoto kan prima als je ook een persoonlijke, losse schrijfstijl hebt. Schrijf je juist vrij zakelijk, dan is diezelfde foto ineens minder geslaagd.

Gebruik ook liever geen dertien-in-een-dozijn stockfoto’s. Onmogelijk knappe kantoormedewerkers die breed glimlachend naar een computerscherm wijzen doen nogal afbreuk aan je geloofwaardigheid.

Maar ook met alleen tekst kan je prima de aandacht trekken. Dat kan heel simpel, door de eerste alinea grotere letters te geven. Of gebruik een een drop cap-letter. Dit:

Drop cap letter
Daarmee ‘lok’ je bezoekers naar je tekst. Uiteraard kan een goede titel ook wonderen doen. Er valt ontzettend veel te schrijven over goede titels, maar de belangrijkste tip is deze: een goede titel maakt nieuwsgierig.

Welk artikel zou jij het liefst lezen?

  • “Groot ongeluk op de A12, achttien gewonden”
  • “Game of Thrones breekt nieuw downloadrecord”
  • “Tip voor de zomer: Hongarije”
  • “Experts staan voor raadsel: bewijs van aliëns?”
  • “Vrije Universiteit uitgeroepen tot beste van Nederland”

De meeste mensen kiezen voor nummer 4, over de aliëns. Want wat voor bewijs is er dan? Is het een hoax, of is het serieus? Je wordt nieuwsgierig. Dus ga je het artikel lezen. En dan komen we bij stap 3:

Hoe hou je de aandacht vast?

Gemiddeld lezen we 20% van een online tekst. Dat is niet veel. Maar als schrijver kan jij voor een groot deel bepalen welke 20%. Door je tekst slim te schrijven en in te delen ‘stuur’ je de focus van de lezer. In de opmaak van je tekst kan je zorgen voor structuur en overzicht. Veel van die tips ken je waarschijnlijk wel, maar voor de duidelijkheid:

  • Titels en tussenkopjes.
  • Korte alinea’s.
  • Bullet points.
  • Vetgedrukte of cursieve tekst.
  • Woorden in een andere kleur.
  • Herkenbare hyperlinks.

Dat helpt allemaal om een tekst beter leesbaar te maken, en om het leesgedrag van je bezoekers te beïnvloeden. Maar er is nóg een tip. Eentje die je waarschijnlijk minder vaak hebt gezien dan bovenstaande tips. Mensen lezen een tekst vaak niet woord voor woord. Ze scannen de zinnen, en focussen kort op bepaalde woorden.

Welke woorden? Nou, vooral lange woorden. Korte woorden slaan we vaak over, maar langere woorden krijgen de aandacht. Speel daarop in bij het schrijven, door voornamelijk korte woorden te gebruiken met hier en daar een lang woord. Gebruik eventueel een synoniemenwoordenboek als je er zelf niet uitkomt.

Nog zo’n feitje? Zogenaamde function words (zoals voorzetsels en lidwoorden) lezen we in 35% van de gevallen, maar content words (zoals zelfstandig naamwoorden of werkwoorden) lezen we in 85% van de gevallen. Het is heel simpel om hiervan te profiteren, als je je houdt aan de bekende uitspraak van Godfried Bomans:

”Schrijven is schrappen.”

Haal alle overbodige tekst weg. Wat overblijft zijn de content words en de écht noodzakelijke function words. Wat dat oplevert?

Nou, een tekst met een goede opmaak en schrijfstijl scoort 124% hoger op leesgemak. Lezers begrijpen de tekst gemakkelijk, en kunnen ‘m snel scannen om een stuk informatie terug te vinden.

Bij een slechte tekst is dat anders. Als een tekst niet scannable is, dus niet overzichtelijk en gestructureerd, dan kan slechts één op de vijftien lezers specifieke informatie snel terugvinden.

Verzorgde website + goede indeling = succes

Nu weet je dus hoe bezoekers naar jouw website en tekst kijken, en hoe je dat kunt beïnvloeden. Door direct een goede indruk te maken, door je webpagina slim in te richten, en door je tekst makkelijk leesbaar te maken. Daarmee zorg jij dat je teksten worden gelezen.

Ken jij nog meer slimme trucs om de leesbaarheid te vergroten?

Over de schrijver
Ik schrijf, redigeer en vertaal teksten voor bedrijven en particulieren. Eerder heb ik een masterstudie Engelse Literatuur gedaan. Daar leerde ik: schrijven is meer dan woorden op papier. Het is de zoektocht naar de juiste zinnen, de boodschap overtuigend brengen, lezers van begin tot eind geboeid houden. Ik word blij van schrijven. Dus of het nu een blogtekst is of een brochure, over notarieel recht of over raamkozijnen: ik help je erbij. Net zolang tot jij er ook blij mee bent.
Joost Fromberg
Door

Joost Fromberg

op 19 May 2015

Leuk artikel Daniëlle! Houd jij je ook bezig met een hoge SEO rank wanneer jij teksten schrijft?

Daniëlle Kelder
Door

Daniëlle Kelder

op 19 May 2015

Een beetje. Ik moet bekennen dat het nog niet erg in mijn systeem zit, dus ik vergeet ook wel om daar voldoende aandacht aan te besteden. En ik heb zelf een broertje dood aan teksten die overduidelijk voor de SEO zijn geschreven, met tig keer dezelfde keywords erin..nee, dan liever een fijn leesbare tekst die iets minder goed scoort. Bedankt voor het compliment!

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 19 May 2015

Dit moet een combinatie zijn denk ik. De tekst moet 'gewoon' op een natuurlijke manier zijn geschreven. Maar al dat loze geroep lijkt me logisch. Je moet het gewoon bewijzen. Een beetje SEO-specialist weet ook dat content marketing een speciale tak van sport is. Want content marketing is niet gericht op het verkrijgen van meer verkeer vanuit Google, maar het overtuigen van de klant in verschillende 'stages'.

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 19 May 2015

Heerlijk artikel Daniëlle, maar dat had ik je al verteld ;). Ik vind het sowieso enorm gaaf om te zien hoe bezoekers je pagina bekijken en hoeveel tijd ze nodig hebben om te beoordelen of ze op deze website wel of niet kunnen vinden wat ze nodig hebben. Ook vind ik het bijzonder om te zien dat mensen in de F-vorm lezen, volgens mij wordt daar bij weinig/geen websites (Nouja, de grotere dan), rekening mee gehouden. Zou toch een belangrijke zijn, zeker op landingspagina's. Dank voor je waardevolle artikel

Albagora
Door

Albagora

op 5 March 2020

tof artikel IMU, bedankt voor het posten

Reactie plaatsen