Bouw je eigen stad vol content
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 december 2017 

Bouw je eigen stad vol content

In zijn artikel over skyscraper content legt Pim de Rooij uit hoeveel content bijdraagt goede vindbaarheid en autoriteit. Een prima verhaal, waarbij ik het vooral ook eens ben met de conclusie: het gaat om de inhoud en de relevantie en dat daarbij lengte niet het belangrijkste is. Als aanvulling hierop adviseer ik je hoe en waarom jij je eigen online stad moet bouwen.

Content is zeker koning

Pim zegt “content is daadwerkelijk koning” en iedereen die ook maar een beetje verstand heeft van online marketing, kan niet anders dan het hiermee eens zijn. Zonder content is een website leeg en hoe meer content, hoe meer de bezoeker aan je website heeft. En lange content is daarbij zeer zeker ook relevant. En ja, je kunt beter 5 pagina’s hebben die hoog in de zoekmachines eindigen dan 50 die ergens onderaan pagina 2 bungelen. En daar komt lange content onder andere bij kijken. Tot zover zeker eens.

Waarom lange content?

Waar Pim verder gelijk in heeft, is dat de zoekmachines lange content goed kunnen indexeren. Door de hoeveelheid woorden kunnen er veel verbanden worden gelegd, wat aansluit op het feit dat het naast content ook draait om context. En meer c.q. langere content biedt dus meer kans op context. Het algemeen geldende advies is ook om ten minste 300 woorden tekst per webpagina te schrijven. En 300 woorden heb je echt zo gelezen hoor, dus schrijf gerust meer dan dat!

Content en context: leuk testje

Een leuke test om zelf te zien hoe de context werkt voor de zoekmachines, is om te kijken waar jouw naam of bedrijfsnaam mee wordt geassocieerd. Dat kun je heel eenvoudig zelf doen in de Adwords Zoekwoordplanner. Door hier je eigen naam als zoekterm in te voeren, krijg je een overzicht van zoektermen waar je mee wordt geassocieerd. Een stukje context om je (bedrijfs)naam heen dus:

Context: welke context hangt er om jouw naam?

Wanneer schrijf je lange content?

In sommige gevallen leent een onderwerp zich ervoor om er een lang artikel over te schrijven. In andere gevallen is het verstandig om er juist meerdere artikelen over te schrijven. Door het artikel op te splitsen in meerdere delen, toon je je autoriteit op dit gebied. Daarnaast bind je de lezers aan je door ze telkens terug te laten keren voor het volgende artikel. Kun je een onderwerp opsplitsen in meerdere sub-onderwerpen en over elk sub-onderwerp een volledig artikel schrijven, doe dat dan. Mits het waardevol is voor je doelgroep uiteraard.

Lange content vs. veel content

Volume in content bestaat wat mij betreft niet enkel uit lange artikelen, het volume kan hem ook zitten in het aantal artikelen. Door consistent over bepaalde onderwerpen te schrijven, creëer je associatie tussen jou (of jouw bedrijf) en deze onderwerpen. In Pim’s artikel lees je dat artikelen van meer dan 2000 woorden goed scoren. En dat je beter kunt focussen op artikelen van meer dan 1500 woorden. In mijn optiek hoeft dat nu ook weer niet.

Een voorbeeld uit de praktijk

Mijn eigen website wordt inmiddels enige tijd zonder goed geïndexeerd op de zoekterm “zoekwoorden-onderzoek “. Ik heb in 2014 een uitgebreid artikel geschreven over wat ik noem “zoektermen-onderzoek”. Na publicatie werd dit artikel goed geïndexeerd door Google. Het kwam op nummer 1 bij zoekopdrachten als “zoekwoorden onderzoek“, “zoekwoordenonderzoek” (wat overigens de juiste spelling is) en “zoektermenonderzoek”. Sindsdien is het artikel nog een keer bijgewerkt en is het nog steeds prima vindbaar in de zoekmachines. En dat met minder dan 1500 woorden…

Zoekwoorden onderzoek in Google op 1

Nog eentje dan

Goed, het artikel over zoektermenonderzoek is wellicht op het randje. Want met 1462 woorden wel tegen de 1500 aan. Hoewel het oorspronkelijke artikel korter was, is het nu wel een redelijk uitgebreid stuk geworden. Maar toch: een zoekterm waar ik niet als enige op gevonden wil worden. Een ander voorbeeld dan.

SEO-teksten

Onlangs schreef ik een betoog tegen SEO-teksten op mijn eigen site. Ik houd het liever op webteksten. Maar toch: men zoekt meer op “SEO-teksten” dan op “webteksten”, dus moet ik daar ook op gevonden worden. Al tijden schommelt mijn pagina “SEO-teksten” tussen positie 6 en 12 in Google. Een korte pagina, net over de 500 woorden. En toch: met enorme concurrentie vrijwel altijd in de top 10.

Zoekvolume seo-teksten seo-tekstschrijver en webteksten

Skyscraper content: de hoogste (langste) beklijft

Pim de Rooij vergelijkt skyscraper content en vindbaarheid in zijn artikel met de hoogste wolkenkrabber in een stad als Shanghai. Hij heeft een punt, dat zeker. Die ene enorm hoge toren beklijft. Punt is wel dat je daar maar een paar van kunt neerzetten, anders is het effect weg. In ieder geval vanuit het argument dat Pim gebruikt, namelijk dat het hoogste gebouw het meest imposant is en dus in je geheugen gegrift blijft staan.

Een stad vol wolkenkrabbers is ook gewoon een stad

Het probleem is dat je niet alleen maar aan skyscraper content kunt werken. Stel je eens voor: een stad met enkel en alleen wolkenkrabbers. Wat blijft je dan nog bij? Waarschijnlijk dat het allemaal wolkenkrabbers waren en mogelijk een enkele zeer opvallende wolkenkrabber. Van al die andere wolkenkrabbers zal je waarschijnlijk niet veel bijblijven. Tenzij natuurlijk de hele stad indrukwekkend is, Dan zul je in de stad zelf nooit vergeten. Maar je onthoudt niet per se één specifieke wolkenkrabber uit die stad. Bouw dus vooral aan je eigen stad vol kwalitatieve content.

Een skyline van een stad vol wolkenkrabbers: welke skyscraper valt er nu nog op?
Valt er nog een wolkenkrabber op in deze stad vol skyscrapers? 😉

Bouw aan je eigen stad vol content

Waar Pim absoluut gelijk in heeft is dat skyscraper content, mits kwalitatief en inhoudelijk goed, zeker goed indexeert in de zoekmachines en dat het beklijft bij de lezers. Voorkom echter dat je gaat jagen op enkel skyscraper content. Je hoeft wat mij betreft niet de hoogste torens te hebben, bouw aan je eigen stad vol content. Een grote stad trekt namelijk ook veel bezoekers…

Een grote stad trekt ook veel bezoekers

Hoe groter de stad, hoe meer er te beleven valt. Een blogpagina met slechts 7 blogs is niet heel aantrekkelijk. Toch? Dan maakt het niet eens uit hoe lang die blogs zijn. Mijn advies is vooral: schrijf dat wat je moet schrijven, lengte maakt niet uit. De intentie en relevantie daarentegen wel. Door consequent over onderwerpen op jouw vakgebied te schrijven, word je een autoriteit op jouw gebied. Je zag al dat Google dan die associatie maakt. Schrijf dus niet om het schrijven, schrijf om je lezer iets te bieden.

En ondertussen is het toch nog best een lang artikel geworden.  Even een vraag: heb jij je naam door de Zoekwoordplanner gehaald? Met welke termen word jij geassocieerd?

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 3 October 2015

Interessant :-) Ik heb zowel het artikel op serpIQ, Geniuswhale gelezen en dit artikel uiteraard. Het is frappant dat uit dezelfde artikelen verschillende conclusies worden getrokken en aannames gemaakt. Eerst wil ik een fout in het artikel van Geniuswhale rechtzetten (en dat doe ik hier maar ;-) ). Pim de Rooij schrijft naar aanleiding van het serpIQ artikel : "De 10 websites die verschenen op de eerste pagina van Google bevatten stuk voor stuk minimaal 2.000 woorden op de betreffende pagina." Dit is echter niet waar, aangezien het artikel van serpIQ het over gemiddelden heeft. Dit impliceert dus niet dat álle top 10 content uit minimaal 2000 woorden bestaat. Geniuswhale noemt 3 potentiële oorzaken waarom lange content goed scoort. Lange content dekt de long tail beter. Lange content zorgt voor meer backlinks en lange content wordt meer gedeeld via social media. Hier kan ik me wel in vinden, al is de laatste oorzaak hooguit een indirecte oorzaak, aangezien Google shares e.d. waarschijnlijk niet meeneemt in de berekening voor SERP's. Nathan neemt de oorzaak van long tail over, maar geeft hier een draai aan door de stellen dat lange content meer kans op context, wat aansluit bij het onderwerp van topic modeling. Hoewel gerelateerd, denk ik beter aansluiten bij een onderwerp (topic modeling) niet hetzelfde is als longtail bedienen. Ik denk dat beide zaken gecorreleerd zijn, maar ik denk dat we over verschillende zaken spreken. Topic modeling is overigens een complex wiskundig onderwerp, waarover Moz enkele interessante artikelen heeft gemaakt. Ik ben het overigens wel met Nathans punt eens dat lange content vaak beter op context aansluit. Daarnaast ben ik verbaasd dat je zegt dat Nathan de conclusie van Pim overneemt. Als ik ze onder elkaar zet: Conclusie Pim: "Zoals de vijf punten hierboven laten zien is het effectiever om je te richten op lange content in 2016. Lange content vereist misschien wat meer werk, maar uiteindelijk betaalt zich dat in veelvoud terug." Conclusie Nathan: "Een prima verhaal, waarbij ik het vooral ook eens ben met de conclusie: het gaat om de inhoud en de relevantie en dat daarbij lengte niet het belangrijkste is." en :"Mijn advies is vooral: schrijf dat wat je moet schrijven, lengte maakt niet uit." Dat lijken me toch verschillende conclusies! Verder lees ik de vaak gebezigde minimaal 300 woorden per artikel die ook bijvoorbeeld de Yoast plugin adviseert. Deze 300 is echter lang geleden ooit de wereld ingeslingerd en vind ik persoonlijk een vuistregel die rust op drijfzand. Ik heb een keer een blog gelezen van Gianluca Fiorelli (een van de technische mensen binnen Moz) en hij had het over een minimum van 1500 worden :S (ik kan helaas de link niet vinden). Maar terug naar het onderwerp van de lange content. Ik denk dat we moeten waken dat we alleen focussen op de lengte van content. Het feit dat de SERP's worden gedomineerd door lange content, betekent niet dat alle lange content goed presteert. Hierbij ben ik het met Nathan eens dat inhoud en relevantie zeer belangrijk zijn. Waar ik het echter niet mee eens ben, is met Nathans stelling: "Mijn advies is vooral: schrijf dat wat je moet schrijven, lengte maakt niet uit." Nathan legt uitvoerig onderzoek naast zich neer (20.000 zoekwoorden) dat lange content de SERP's domineert met anderhalf praktijkvoorbeeld waar dit niet helemaal het geval is. Als blijkt dat lange content de SERP's domineert, zou ik hier als SEO tekstschrijver zeker rekening mee houden! Al met al, vind ik het zeer interessante artikelen, waarbij ik het met sommige punten eens ben en sommige punten oneens :-)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 5 October 2015

Dan voor je uitgebreide reactie Edon. Ik zie je hier reageren, waarbij het lijkt dat iemand iets over mij gezegd heeft, wat ik echter even niet kan terugvinden. ;-) Mijn advies is overigens niet gebaseerd op pure SEO-overwegingen. Het gaat mij erom dat goede content belangrijker is dan focus op lengte en SEO in je artikelen. Als straks de focus wordt op lengte *omdat dat goed scoort*, hoe lang moet een pagina of artikel dan straks worden? En dient dat de websitebezoeker/lezer of is dat dan werkelijk enkel voor de vindbaarheid? En om die lengte dan ook nog eens in het juiste perspectief te plaatsen: dit artikel zal al enkele maanden in de pen, ik heb er meerdere malen tijd in gestoken om het te schrijven, herschrijven, herschikken, onderzoek te doen, et cetera. Een goed artikel met een forse lengte kost mij dan ook al gauw enkele uren om te schrijven. Een artikel van 2000 woorden of meer is dus minstens een dag werk. Daar moet je dus ook nog eens de tijd voor hebben. Lengte versus SEO nog eens afwegend verwacht ik dat lengte de nieuwe zoekwoorddichtheid zal worden. Het werkt nu en zal lange tijd nog werken, maar uiteindelijk zal Google er aan gaan werken om een einde te maken aan het verkeerde gebruik ervan. Hoewel ze dat met zoekwoorddichtheid helaas ook nog steeds niet voldoende lukt. Schrijf wat je moet schrijven en maak het zo lang als het moet zijn. Niet langer omdat het "moet". :)

Kevin Janssen

Door

Kevin Janssen

op 3 October 2015

Uit de constatering dat de 10 pagina's die op de eerste pagina van Google verschijnen minimaal 2.000 woorden bevatten valt mijns inziens geen enkele conclusie te trekken. Er spelen immers meerdere factoren een rol bij de indexering door Google.. Ja, lange content zorgt voor meer backlinks en social shares en dit heeft zeker een positieve impact op de indexering. Maar hoe groter de lappen tekst, des te groter de kans dat bepaalde bezoekers zullen afhaken of 'scangedrag' gaan vertonen en uiteindelijk wil je dat je content ook daadwerkelijk wordt gelezen, nietwaar? Met andere woorden: een 'wolkenkrabber' valt weliswaar meer op in de skyline, maar niet iedereen is gek op 'extreem' hoge gebouwen en zij die dat wel zijn zullen vaak niet op iedere verdieping uit de lift stappen. Wat betreft de lengte van content adviseer ik om (waar mogelijk) rekening met de voorkeuren van jouw publiek. Wissel lange(re) diepgaande artikelen af met korte(re) posts met bijvoorbeeld een boeiende infographic of video content en onderzoek wat voor jou en jouw achterban het beste werkt. Ik zou het in ieder geval niet in de extremen zoeken. Het is om bovengenoemde redenen niet handig om alleen artikelen te schrijven die minder dan 300 woorden bevatten, tenzij je Seth Godin bent of kunt beschikken over een online netwerk dat even groot en betrokken is als dat van hem. Aan de andere kant zou je er ook geen gewoonte van moeten maken om alleen maar stukken te schrijven van meer dan 2000 woorden, ook al weet ik uit eigen ervaring hoe lastig dat soms kan zijn ;-)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 5 October 2015

Helemaal eens Kevin. Een artikel moet gewoon de moeite waard zijn om te lezen. Terecht ook hoe je de voorbeelden aanhaalt van te lange lappen tekst, waarbij mensen op een gegeven moment echt afhaken. Tenzij je natuurlijk echt iets te melden hebt. Maar die vaardigheid is niet iedereen gegund. En inderdaad: als je een autoriteit bent als Seth Godin, dan krijg je die backlinks en social shares vanzelf. Ik houd het maar gewoon lekker op inhoudelijk goede stukken schrijven. Of ze nu lang worden of niet, dat hangt er dan maar net van af of ik echt wat zinnigs te melden heb.

content marketing

Door

content marketing

op 12 February 2019

Content marketing er stadig massivt misforstået, herunder af folk i seniorroller, og kunne fylde et hul som følge af faldende samfundstidning.

Reactie plaatsen