arrow_drop_up arrow_drop_down
7 december 2015 

5 manieren waarop content marketing in 2016 zal veranderen

Volgens het laatste onderzoek van de CMO Council, is 26% van alle marketing dollars in de VS nu specifiek gericht op branded content. Aangezien contentmarketing amper een decennium geleden nog in de kinderschoenen stond, is dit percentage absoluut verrassend.

Als organisaties steeds meer investeren in allerlei vormen van digitale content, variërend van white papers tot aangepaste video’s, is het niet verwonderlijk dat het speelveld zeer snel verandert. Het wordt niet langer als een noviteit gezien wanneer een bedrijf een blog heeft of schitterende, visueel stimulerende e-mails met aanbiedingen rondstuurt. Het is inmiddels de norm geworden. Als de inspanningen van uw organisatie op het vlak van content ondermaats zijn, loopt u het risico een achterstand op te lopen op uw concurrentie.

Hoewel het onmogelijk is om de toekomst te voorspellen, is het wel mogelijk om een aantal doordachte gokjes te wagen met betrekking tot veranderingen die marketeers waarschijnlijk in het komende jaar zullen gaan zien. Op basis van een aantal van de meest recente studies, onderzoeken en deskundige voorspellingen voor wat betreft inbound marketing, zijn hier enkele veranderingen die in de komende 18 maanden hoogstwaarschijnlijk realiteit gaan worden:

1. SEO krijgt betrekking op meer dan alleen zoekmachines

Je kunt bij Google, Bing of Yahoo niet altijd vinden wat je zoekt. Terwijl hun algoritmen constant verbeteringen ondergaan, is de werkelijkheid dat er 30.000.000.000.000 pagina’s op het web aanwezig zijn en je daarom niet altijd kunt vinden wat je zoekt. De hedendaagse consument is meer dan ooit ‘sociaal’ geworden als het om online aankopen gaat. Ongeveer 88% van de hedendaagse kopers maakt aankoopkeuzes op basis van online reacties van andere consumenten. Dit heeft onder meer geleid tot een toename van zoekopdrachten voor producten of diensten die op Pinterest en YouTube worden geëtaleerd.

Slimme merken zullen hun inspanningen en budgetten in 2016 niet langer uitsluitend inzetten voor  zoekmachine SEO. Er vindt een verschuiving plaats, waarbij ook het optimaliseren rond sociale media netwerken een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Zoekmachines zijn zeker niet ten dode opgeschreven en zullen dus ook niet snel uit het online landschap verdwijnen. Maar dat gezegd hebbende, is het zeker niet onverstandig om alvast te beginnen met strategievorming voor andere, meer sociale en interactieve manieren waarop je toekomstige klanten je online kunnen vinden.

2. Je denkt dat de concurrentie stevig is? Dit is nog niets!

Wist je dat content marketing nu het tweede grootste component van digitale marketingbudgetten vormt? De creatie van content en het managen daarvan staan wat dat betreft net achter mobiele marketing (inclusief de mobiele optimalisatie van websites), daar waar het gaat om de grootste uitgaven voor grote ondernemingen en het MKB. Dit betekent dat de concurrentie onder talentvolle content marketeers met een bewezen track record uiterst pittig is.

Is dat jammer? Het wordt nog veel erger! Vooral voor mensen die afhankelijk zijn van zeer specifieke zoekresultaten of actief zijn in gespecialiseerde niches. De volgende competenties kunnen snel een aantal van de meest gewilde onderdelen gaan worden voor content marketing teams en afdelingen van organisaties:

  • Workflow content specialisten
  • Visuele e-mail marketing experts
  • Sales / case study experts
  • Contentmakers die zich baseren op data

Er zal waarschijnlijk nooit een tekort aan standaard contentmakers zijn. Echter, mensen die over vaardigheden beschikken waarbij creativiteit en technologie gecombineerd worden, zullen een niveau bereiken waarop de vraag naar hun kunnen groot is.

Visuele content

3. Investeren in Touchscreen / Interactive Content

Vrijwel alle digitale marketeers kennen de basisprincipes van mobiele optimalisatie en weten waarom het belangrijk is. Uw prospects zullen vaker dan ooit een tablet of smartphone gebruiken om de volgende acties online uit te voeren:

  • Nieuws, entertainment of professioneel relevante inhoud consumeren
  • Het bekijken van video’s en het luisteren naar muziek
  • Het gebruiken van sociale media netwerken
  • Het gebruiken van media of apps om berichten naar vrienden, familie of collega’s te sturen
  • Het lezen en schrijven van e-mails en tekstberichten
  • Onderzoek doen naar producten die men aan wil schaffen
  • Het schrijven of lezen van consumentenbeoordelingen
  • Het onderzoeken en bekijken van lokale ondernemingen

Het is van cruciaal belang dat je website geschikt is voor mobiele gebruikers, dus op een dusdanige wijze is ontworpen, dat verschillende schermafmetingen geen obstakel vormen voor een goede zichtbaarheid. Slimme verkopers gaan echter nog een stapje verder en creëren content die specifiek geoptimaliseerd is voor touch screens.

Als je de keuze zou hebben, zou je dan liever bij Amazon via hun mobiele website winkelen of via hun app? Als je net als de meerderheid van de mobiele gebruikers bent, zou je zeker de voorkeur geven aan de app, omdat daarin elk aspect van de gebruikerservaring voor je mobiele apparaat is geoptimaliseerd. Gelukkig is het voor organisaties tegenwoordig goedkoper en makkelijker om hun eigen apps te maken. Je hebt er zelfs geen specifieke iOS- of Android-ontwikkelaars meer voor nodig.

Weet je niet zeker of je in staat bent om uw eigen app te maken? Dan kan het uitstellen van de lancering van een persoonlijke app  een goede beslissing zijn, vooral als je daarmee tijd wint om je concept en de daarbij behorende content te optimaliseren. Alternatieve ideeën voor pure mobiele content kunnen het volgende omvatten:

  • Coupons, kortingscodes en aanbiedingen die uitsluitend door smartphone gebruikers ontvangen worden
  • Inhoud voor sociale media, die speciaal voor kleinere schermen is ontworpen
  • E-mails of landing pages, die alleen mobiele gebruikers te zien krijgen

4. Wijziging in begrotingscontrole

In traditionele bedrijfsomgevingen ligt de controle van het marketingbudget stevig in de handen van de CFO’s, of soms de CIO’s. Caitlin Roberson van Skyword voorspelt echter dat deze taak zal verschuiven naar de GMO’s. En we vinden dat eigenlijk ook logisch. Als je de waarheid tegen het licht houdt, blijkt dat voor het maken van content een extreme flexibiliteit vereist is. Begrippen als “agile SEO” en “agile inbound marketing” worden in hoog tempo gangbare begrippen. De beste content merken ter wereld zijn juist degenen die de mogelijkheid hebben meteen in te spelen en te reageren op actuele situaties middels het creëren van relevante content.

Traditionele budgettaire goedkeuringsprocessen werken niet altijd optimaal voor content marketing teams. Het kan lastig zijn om collectieve financiële goedkeuringsprocessen te doorlopen, waarbij diverse formulieren moeten worden ingevuld om een bestuurlijke handtekeningen los te peuteren. Hierdoor wordt snel in kunnen spelen op nieuwe markttrends in veel gevallen vrijwel onmogelijk.

Dit is de reden waarom de gemiddelde GMO wellicht meer controle moet krijgen over de uitgaven van de afdeling en daardoor in 2016 meer monetaire autoriteit verwerft dan ooit tevoren. Dit is een voorrecht wat in veel gevallen verdiend moet worden, maar het zal waarschijnlijk binnen bedrijven en organisaties zijn vruchten afwerpen, als deze beschikken over goede strategische marketeers en er een sterk leiderschap aanwezig is.

6. Digitale content wordt groter dan ooit tevoren

Uit recente gegevens van de jaarlijkse enquête van The CMO Council blijkt, dat digitale reclame televisie-commercials vanaf 2018 voorbij zal streven. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk, maar het is werkelijk verbluffend als je beseft dat tv-reclame eigenlijk heel duur is. Aan sterke commercials wordt doorgaans een hoog budget toegekend.

Het is veilig om te veronderstellen, dat wanneer bedrijfsorganisaties hun reclamegelden van dure tv-commercials naar online marketing strategieën beginnen te verschuiven, dat de kwaliteit van inhoud die exclusief voor computers, mobiele apparaten en tablets wordt geproduceerd, drastisch toe zal nemen. Betekent dit hoogwaardige web-series, prachtige games en apps en fraaie meeslepende web-ervaringen? Ja, ja en ja. Ik betwijfel sterk of de consument in de toekomst teleurgesteld zal zijn als deze op een web-inhoud van betere kwaliteit wordt getrakteerd, terwijl hij ook nog eens minder tv-commercials voor zijn kiezen krijgt.

Hoe denk jij content marketing in 2016 zal gaan veranderen? Deel je voorspellingen en vermoedens in de comments.

Bron: Inboundmarketingagents

Over de schrijver
Jeroen is commercieel eigenaar van het MKB gespecialiseerde Intelligent Online. In het verleden werkte hij voor grote merken als OHRA en Hostnet op de online marketing afdelingen. Als all round online marketing professional adviseert hij klanten over hun vindbaarheid op internet maar ook over social media, e-mail marketing, display marketing en affiliate marketing. Jeroen is van huis uit bedrijfseconoom en marketeer. Hij behaalde in 2005 zijn Bachelor Bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Utrecht en in 2007 een master degree marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Deze combinatie helpt hem om rendabele marketing campagnes te voeren.
Reactie plaatsen