arrow_drop_up arrow_drop_down
10 april 2014 

3 misvattingen over Content Marketing

Content marketing is hot. Net als met social media een paar jaar geleden, vallen de zelfbenoemde experts over elkaar heen om content marketing de hemel in te prijzen. Tijd voor een paar kritische kanttekeningen. Content marketing is namelijk niet voor iedereen.

“Is content marketing een bubbel?”

Deze vraag werd pas geleden aan mij gesteld door een collega. Het is denk ik wel een terechte vraag. De marketingaanpak – gebaseerd op het creëren van waardevolle content om meer bezoekers aan te trekken – is in korte tijd bijzonder populair geworden. Iedereen heeft het er over en iedereen wil ‘er iets mee doen’.

Ik ben zelf er van overtuigd dat content marketing een bijzonder krachtige marketingstrategie kan zijn – en dat het zeker geen bubbel is. Content marketing is here to stay. Wel denk ik dat het belangrijk is om te beseffen dat een succesvolle inzet van content marketing gecompliceerder is dan veel mensen denken.

In dit artikel zet ik de 3 grootste misvattingen over content marketing op een rij.

Misvatting 1: Content marketing is geschikt voor iedere organisatie

Begrijp me niet verkeerd. Iedere organisatie is gebaat bij goede en unieke content. Teksten op je website, folders en mailings moeten gewoon goed zijn. Maar, om content echt als marketinginstrument te kunnen gebruiken is er meer nodig.

Stel jezelf de volgende twee vragen:

  • Is mijn klant in de eerste fases van het aankooptraject vooral op zoek naar informatie?
  • Is er in mijn organisatie veel en diepgaande kennis aanwezig over de producten die we verkopen?

Is het antwoord op bovenstaande vragen ‘nee’, dan is content marketing waarschijnlijk niet heel geschikt voor jouw organisatie. De essentie van content marketing zit in het creëren van waardevolle content, die aansluit bij de informatiebehoefte van jouw klant. Zo creëer je een magneetwerking naar jouw organisatie toe. Is die informatiebehoefte er niet en/of kun jij er niet aan beantwoorden, dan zul je met content marketing weinig resultaten behalen.

Misvatting 2: Content marketing is hetzelfde als bloggen

Bloggen kan een belangrijke pijler zijn van je content marketingstrategie. Maar content marketing is veel meer dan alleen bloggen. Het medium is ondergeschikt aan de inhoud. Maak niet de denkfout die veel bedrijven enkele jaren geleden maakten toen social media in opkomst was. Ga niet bloggen omdat iedereen het doet, maar ga bloggen omdat het past bij het verhaal dat je wilt vertellen.

Bloggen is interessant als je in een vakgebied zit waar autoriteit belangrijk is. Gebruik je blogs dan om te laten zien dat je weet wat er speelt in je vakgebied, of om te laten zien dat je veel verstand hebt van de producten die je verkoopt.

Verlies tegelijkertijd andere vormen van content zeker niet uit het oog:

  • Webteksten: Vergeet de teksten op je website niet! Voed je bezoeker met relevante informatie en leid hem over je website op weg naar een conversie.
  • Visuals: Visuele content wordt steeds belangrijker. Denk aan infographics, animaties, foto en video.
  • Print: Niet iedereen oriënteert zich alleen maar online!
  • Events: Ja een evenement kan ook onder content marketing vallen. Organiseer bijvoorbeeld een kennisavond. Bezoekers komen voor de inhoud!

Denk na over welk verhaal je wilt vertellen en welke vorm daarbij het beste past. Achterhaal daarnaast op welke kanalen en platformen jouw doelgroep zich bevindt! Combineer deze twee inzichten en bepaal zo welke vormen van content voor jou relevant zijn.

Misvatting 3: Content marketing is een goedkope en snelle manier om meer bezoekers op mijn website te krijgen

Laat me je meteen uit je droom helpen: Content marketing is niet goedkoop en levert ook geen snel resultaat op. Content marketing vraagt om een serieuze investering en een lange adem.

Het creëren van waardevolle content is tijdsintensief. Er hangt per definitie een prijskaartje aan, ongeacht of je het zelf doet of uitbesteedt. Ga dus niet zomaar aan de slag met schrijven. Begin met een strategie. Maak afgewogen keuzes welke content je (als eerste) wilt uitwerken. Denk na over klantprofielen, de customer journey en ontwikkel een contentkalender.

Het kan vervolgens even duren voor je echt de vruchten gaat plukken van je inspanningen. Belangrijke doelstellingen zijn onder andere meer organisch zoekverkeer, meer aandacht op sociale media en meer autoriteit. Dit zijn allemaal doelen die niet vandaag op morgen gehaald kunnen worden.

Gelukkig is er ook goed nieuws: Content die je vandaag publiceert levert ook in de toekomst een blijvende bijdrage aan je doelstellingen. Blogs die ik anderhalf jaar geleden heb geschreven zorgen nog dagelijks voor nieuwe bezoekers op mijn website!

Dus.. waarom is content marketing geen bubbel?

De rol van content is de afgelopen jaren sterk veranderd. Goede content is tegenwoordig meer dan sterke webteksten. Steeds vaker heb je waardevolle content nodig om bezoekers überhaupt op je website te krijgen. Adverteren werkt steeds minder goed en Google neemt steeds meer de wind uit de zeilen van de SEO-trucjes. Relevantie komt centraal te staan en relevantie bied je door middel van waardevolle content.

Het is wel belangrijk dat je weet waar je aan begint. Content marketing is niet goedkoop en is ook niet de snelste manier om bezoekers aan te trekken. Het is wel waarschijnlijk de meest duurzame manier. Kijk verder dan alleen het opstarten van een blog en ga ook aan de slag met andere vormen van content. Zolang je maar zorgt dat je toegevoegde waarde biedt voor jouw klant. En, voordat je begint, denk eerst na of content marketing wel geschikt is voor jouw organisatie. Kennis-intensieve organisaties met klanten die een relatief lang aankoopproces doorlopen, hebben veruit de meeste baat bij content marketing!

Heb jij al ervaring met content marketing? Of ben je het wellicht niet met me eens en denk je wél dat content marketing een bubbel is? Laat het me weten!

Over de schrijver
Jeroen Huynen is eigenaar van Buttonplay, een online marketingbureau in Maastricht, en zelf een ervaren marketeer. Jeroen werkt altijd zoveel mogelijk vanuit de 'inbound' filosofie: zorg dat je meerwaarde biedt voor jouw doelgroep zodat je deze aantrekt, in plaats dat je ze lastig moet vallen met jouw boodschappen.
Reactie plaatsen