Van de 'Golden Circle' naar een Facebook-community
Van Sinek's 'Golden Circle' naar een geloofwaardige Facebook-community
9 juni 2015 

Van Sinek's 'Golden Circle' naar een geloofwaardige Facebook-community

Heb jij jezelf wel eens afgevraagd waar het verschil ligt tussen grote, wereldwijd bekende merken en merken die niet van zulke bekendheid genieten? Bij het product zul je misschien denken, of bij de marketing. Volgens Simon Sinek in ieder geval niet. Zoals velen waarschijnlijk weten gaat zijn theorie ‘the Golden Circle’, een stuk dieper en verklaart vanuit de kern waarom zoveel mensen daadwerkelijk zweren bij een bepaald merk. Ik zal verder een poging doen om de link te leggen met de contentstrategie voor Facebook. Hoe kunnen we de tijdlijnen van onze corporate accounts laten aansluiten bij de ‘Golden Circle’ gedachte?

Allereerst, het denkmodel van Sinek is opgezet naar aanleiding van zijn onderzoeken naar het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven op deze planeet. Tijdens zijn research ontdekte Sinek dat bij al deze organisaties eenzelfde manier van denken aan de grondslag ligt. Zij zetten zich af tegen de meerderheid, qua denk- en handelswijze en gehele communicatie richting de doelgroep.

Waarom zijn klanten eigenlijk klanten?

Een goed voorbeeld is wederom Apple. Zonder de iPod was Apple inderdaad niet zo groot geworden als dat het nu was. Dat klopt. Maar ligt dat wel echt aan het product? Hoe komt het dat zoveel mensen met de welbekende, witgekleurde oordopjes rondlopen én blijven rondlopen?

Beeld je eens in, waarom zweer jij eigenlijk bij bijvoorbeeld Apple? Waarom kies je iedere keer dat je, je abonnement mag verlengen, zonder verder te kijken weer voor de nieuwste iPhone? Misschien vind je iOS wel een gruwelijk fijn systeem, vind je de vormgeving cool en vind je Apple gewoonweg een vet merk. Dit is natuurlijk allemaal mogelijk en helemaal niet gek, want het product is in deze ook gewoon van ontzettend goede kwaliteit. Evenals vele andere vergelijkbare producten overigens..

Veel bedrijven zouden antwoorden dat hun product of dienst geweldig is, tegen een goede prijs en uitstekende kwaliteit en met bepaalde features die andere producten of merken niet bieden. Volgens Sinek is dit juist het bewijs dat zij geen idee hebben waarom een klant daadwerkelijk een klant is, of zelfs merkambassadeur. Invloedrijke bedrijven of merken daarentegen, benaderen hun doelgroep veel meer met de waarom vraag.

Hoe kunnen Sinek’s model vertalen naar content op Facebook?

We weten hopelijk allemaal dat Facebook niet direct bedoeld is als sales kanaal. Productgerelateerde content doet het nu eenmaal minder goed qua likes en interactie dan belevingsvolle content die waarde toevoegt. Het vertalen naar Facebook kan vrij eenvoudig zijn, mits je voor jezelf dus duidelijk hebt waarom je ’s ochtends je bed uitkomt en het product verkoopt dat je verkoopt. Dat is op zich al een hele opgave zoals uit Sinek’s model is gebleken. Eerlijk is eerlijk, het begint dus met passie en beleving.

Stel, je hebt een winkel. En in deze winkel verkoop je een heel arsenaal aan wandelspullen. Van wandelschoenen, tot rugzakken, verrekijkers en tenten. Waarom? Omdat je wandelen leuk vindt, de doelgroep groot genoeg is en er in de omgeving niemand anders is met zo’n winkel. Niet dus.. Je verkoopt wandelspullen omdat wandelen meer is dan wandelen. Wandelen is een passie, een beleving. Omdat wandelen goed is voor de mens en het waarde toevoegt aan je dag. Omdat je vindt dat wandelen leerzaam kan zijn en voor íedereen een frisse neus is.

Maar hoe gaan we dit vertalen naar bijvoorbeeld een leuke en succesvolle Facebook-pagina? Simpel, we moeten waarde toevoegen. Zoals we weten is Facebook is in eerste instantie geen direct sales kanaal. We mogen ons ook (nog) niet op de ‘What’ (productgerelateerde content) focussen, maar moeten ons dus richten op de ‘Why’ (passie, beleving). We moeten meer beleving toevoegen rondom het bedrijf zelf en de producten die het verkoopt. Denk in het geval van de wankelwinkel bijvoorbeeld aan leuke informatie over wandelroutes in de omgeving, of prachtige, inspirerende wandelfoto’s genomen op de spectaculairste plekken van onze aarde. Dergelijke content voegt waarde toe voor je doelgroep en maakt het voor hen dus veel interessanter je pagina te volgen. Laat staan het liken, delen en reageren op de posts die je plaatst..

Beleving en passie vormen de sleutel..

En dat is het verschil tussen winkels, merken en bedrijven die succesvol zijn op social media en zij die dit niet zijn. Of je nu een wandelwinkel hebt, een schoonmaakbedrijf, een supermarkt of een gigantisch computerbedrijf.. Nog steeds zien we veel te vaak productgerelateerde content in onze tijdlijnen verschijnen: aanbiedingen, acties, promoties etc.. Het houdt maar niet op. Wanneer gaan we nu eens met zijn allen belevingsvolle content delen op social media? Waarde toevoegen aan de organisaties waarvoor we werken, voor onze doelgroepen.. En als we eenmaal zover zijn dat we een geloofwaardige, belevingsvolle en Why-community hebben opgebouwd kunnen we rustig aan en met mate, beginnen met het communiceren van de How en What..

Nog even een korte opsomming:

  1. Bedenk waarom jij de producten of diensten verkoopt die je verkoopt.
  2. Ontwerp een aantal ‘Why’ contentpijlers waarmee je waarde kunt toevoegen rondom het onderwerp van je winkel of organisatie.
  3. Pas wanneer je een interactieve en geloofwaardige community hebt staan kun je met mate meer productgerelateerde content binnen de pagina opnemen.

Ben jij al zover dat je Sinek’s denkwijze kunt omzetten naar een belevingsvolle Facebook-community? Graag hoor ik natuurlijk jullie ideeën.

Over de schrijver
Tim Bouwens is een social marketeer van het eerste uur. Na het begeleiden en opzetten van social marketing campagnes voor o.a. Beter bed, Stegeman, Wegener Media, Fatboy, Fc Den Bosch en Hutten Catering, heeft hij besloten om met Raptor het heft in eigen hand te nemen. Met Raptor - social marketing helpt hij bedrijven 'Social Succes' te halen met online marketing.
Reactie plaatsen