Loyalty marketing: Duurzame relatie met klant
10 april 2014 

Loyalty marketing: Een duurzame relatie met je online klanten is de toekomst

Het onderhouden van een goede relatie met klanten helpt jouw organisatie zich te onderscheiden van concurrenten. De grote multinationals zoals KLM en Heineken spelen fantastisch in op actualiteiten en plaatsen geweldige inhakers op hun social media kanalen.

Webcare is voortaan ook een belangrijk onderdeel geworden van je online marketing strategie. Alle denkbare actieve bedrijven proberen zo snel mogelijk antwoord te geven op al je vragen, het liefst zo grappig en creatief mogelijk. In de dynamische wereld van het internet is het belangrijk om vanuit de klant te denken, zodat je een strategie kunt bedenken die jouw klanten bindt met de organisatie. Loyalty marketing speelt hierin een steeds grotere rol.

Succesvolle loyalty marketingstrategieën leiden tot betrokkenheid en interactie met klanten, waardoor zij zich loyaal naar de organisatie zullen opstellen. Het is de kunst om een succesvolle marketingstrategie te verzinnen. Maar hoe doe je dat?

Albert Heijn: Het succesvoorbeeld van loyalty marketing

Een prachtig voorbeeld van loyalty marketing is de vernieuwde AH bonuskaart van Albert Heijn. Waarom? Met deze bonuskaart kunnen ze persoonlijke aanbiedingen sturen. Hoe? Doordat Albert Heijn precies kan meten welke producten de klant koopt, hoeveel geld hij wekelijks besteed, waar de klant zijn geld uitgeeft en ga zo maar door….

Albert Heijn beschikt over werkelijk alle gegevens en heeft hierdoor een ontzettend sterke positie in de markt verweven. Hierdoor kunnen producten die de klant vaak koopt met korting worden aangeboden en dit creëert binding met de klanten. Deze strategie is een goed voorbeeld van het meedenken met de klant, waardoor de betrokkenheid en loyaliteit enorm kan toenemen. Aanbiedingen op maat zijn natuurlijk veel effectiever dan algemene aanbiedingen die niet voor iedere klant even relevant zijn.

Webcare: Klantencontact anno 2014

Social media is hot en anno 2014 begeeft ook jou doelgroep zich op een van deze kanalen. Het bereiken van je doelgroep is voortaan niet alleen meer via de website maar ook via Twitter, Facebook en Google+. KLM is een van de multinationals uit Nederland die op een fantastische manier inspeelt op actualiteiten en vragen/klachten van klanten.  Hieronder zie je de laatste tweets van @KLM.

Webcare onderdeel Loyalty marketing
Een team van Social media medewerkers reageert op vragen van klanten in werkelijk alle talen. Zodoende neemt het een groot deel van de vraag naar een klantenservice weg en dit geeft ook een goed beeld aan de buitenwereld.

Loyalty marketing is volgens mij de toekomst en naast webcare wordt het inspelen op actualiteiten en interesses van klanten een steeds belangrijker onderdeel van marketing. Helaas gebruiken bedrijven hiervoor wel steeds meer privégegevens van de consument en zelfs de hoeveelheid gekochte tampons kunnen worden gezien door de marketingmedewerkers van de desbetreffende bedrijven.

Buiten dit feit om, hoe zie jij de toekomst van Loyalty marketing?

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen