Hoe Facebook groepen te gebruiken om traffic te genereren
Facebook groepen voor meer traffic
8 juli 2014 

Facebook groepen voor meer traffic

Facebook is een populair medium en dat maakt het ook zeer aantrekkelijk om een hoop bezoekers te verwerven voor je site. Veel mensen delen hun berichten op tijdlijnen of op hun eigen pagina’s, maar wat veel mensen onbenut laten zijn groepen. Ik leg in onderstaand artikel d.m.v. foto’s uit hoe jij FaceBook groepen op de juiste manier moet gebruiken zodat je een hoop extra bezoekers naar je site kan trekken.

Wat zijn Facebook groepen?

Groepen op Facebook zijn een soort gemeenschappen van mensen die dezelfde interesse delen. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde PSV, Feyenoord, Ajax en Oranje groepen waar slechts over dit onderwerp wordt bericht. Je treft dus alleen mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp van de groep. Dat maakt dat je door in de juiste groepen berichten te delen een hele doelgroep weet te vinden. Kortom: ideaal voor het verkrijgen van extra bezoekers dus!

Hoe word je lid van groepen?

Dit gaat natuurlijk heel makkelijk. Volg het stappenplan: Stap 1: Zoek naar een onderwerp in de zoekbalk van FaceBook. Stap 2: druk op ‘meer resultaten weergeven voor..’ Stap 3: selecteer ‘groepen’ in de zijbalk Stap 4: zoek leuke groepen uit en word lid!

Hoe kan je meer bezoekers krijgen door groepen op Facebook?

Als je berichten deelt op je pagina en die artikels vervolgens verder deelt in een aantal geschikte groepen kan je bijhouden hoeveel mensen jouw artikel bezocht hebben. Hieronder zie je hoe ik met mijn bericht een hoop bezoekers extra heb gekregen door het te delen in 9 groepen:

Ik heb door dit artikel in 9 groepen te delen 72 extra bezoekers gekregen (screenshot A). Het delen zelf kostte slechts een paar seconde, aangezien ik geen aandacht heb besteed aan beschrijvingen e.d. in de groepen (Screenshot B).

Hoe zorg je voor kliks en reacties op je berichten?

Hier heb ik twee tips voor: – Geef een aantrekkelijke beschrijving, waardoor men wel het artikel wil lezen. – Stel een vraag om zo reacties uit te lokken. Op deze manier trekt je bericht meer aandacht wat ook zal leiden tot meer kliks! Nu vraag je je natuurlijk af: wat is het resultaat als ik een dergelijk bericht deel met interessante beschrijving? Zal dit veel meer bezoekers opleveren? Natuurlijk ga ik dit onderzoeken om zo ook hier het effect (op kleine schaal) van te bekijken. Ik ga een nieuw bericht delen in dezelfde 9 groepen, maar dit keer met een interessante beschrijving. Ik kan jammergenoeg niet hetzelfde bericht 9 keer delen met een beschrijving, omdat dit een ban zal opleveren.

Het effect van een goede beschrijving en een prikkelende vraag

Na het bijtincident van Suarez is er iets opvallends gebeurd: hij heeft een schorsing van 4 maanden gekregen bij zijn huidige werkgever (Liverpool). Vervolgens kwam er een aanbieding vanuit Kosovo waarover ik een artikel heb geschreven. In het tweede experiment zal ik onderzoeken wat het resultaat is als ik dit bericht in dezelfde 9 groepen deel, maar dan met een interessante beschrijving en een prikkelende vraag voor de lezer. Het bericht dat ik deel ziet er zo uit:  Nu deel ik dit bericht met dezelfde 9 groepen en gebruik ik de beschrijving die bovenin de afbeelding te zien is. De volgende middag keek ik naar het resultaat van mijn bericht en ik had 177 bezoekers.

Kortom: uit mijn onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat het belangrijk is om je berichten van een prikkelende vraag te voorzien. Op die manier lok je meer reacties en meer kliks uit wat dus veel meer bezoekers kan opleveren. Bij het eerste experiment (zonder prikkelende beschrijving en vraag) kreeg ik 72 bezoekers naar mijn pagina en bij het tweede experiment kreeg ik 177 bezoekers. Aan deze aantallen is naar mijn mening duidelijk te zien wat de invloed is van Facebook groepen en een daarbij een goede beschrijving. Bij het tweede experiment kreeg ik overigens twee keer zo veel reacties  (totaal: 13) tegenover bij het eerste experiment.

Kortom: het stellen van een vraag aan je lezers en het geven van een prikkelende beschrijving beïnvloedt:

  1. Het aantal bezoekers van je artikel.
  2. Het aantal reacties op je artikel (op FaceBook zelf).

Kortom: Het inzetten van FaceBook groepen heeft een positieve invloed op je bezoekers en reacties! Gebruik jij de Facebook groepen al om je berichten te promoten?

Over de schrijver
Joep is oprichter van WebNexus en daarnaast student aan de Rijksuniversiteit Groningen. Diepgaande interesse in webdesign, zoekmachine-optimalisatie en socialmediamarketing. Daarnaast staat hij altijd open voor samenwerkingen, dus schroom niet om hem te contacteren.

Door

Lars Maat

op 8 July 2014

Die bezoekers; hoe weet je zeker dat die via de groepen komen en niet via je eigen pagina?

Door

Joep Franssen

op 8 July 2014

Aangezien ik op mijn eigen pagina nauwelijks bezoekers krijg. Hoogstens 10 - 15 per share, dus daar kunnen al die 177 bezoekers niet vandaan komen..

Door

Lars Maat

op 8 July 2014

Hmm.. niet echt 100% zekerheid dus. Waarom werk je niet met utm parameters? Dan kan je in Analytics precies zien waar en via welke campagne je bezoekers vandaan komen.

Door

Joep Franssen

op 8 July 2014

Dat is een hele goede tip, daar ga ik in het vervolg zeker wat mee doen!

Door

Claudia

op 29 July 2014

Weet je misschien of het ook mogelijk is om een bericht in meerdere groepen tegelijk te delen? Of kan het echt alleen maar per groep per keer. Ik wil soms wel eens iets in 20 groepen tegelijk delen, betekent dat dus 20x delen of kan het met een trucje ook gewoon in 1x?

Door

Chelsea Bosters

op 29 July 2014

Hallo Claudia, Ik ben zelf ook wel eens aan het zoeken naar dit antwoord. Helaas heb ik tot op heden nog geen oplossing gevonden, het moet dua 1 voor 1 worden gedeeld. Het is sowieso beter om het 1 voor 1 te delen. Elke groep heeft een andere gebruikersgroep. Dit vereist dus telkens een andere beschrijving, benadering en eventuele lezersvraag om interactie te creëeren. Probeer niet te SPAMMY over te komen. Succes!

Reactie plaatsen