De mobiele browser van Google Chrome laat voortaan updates in productprijzen zien binnen het raster met open tabbladen, kondigt Google aan. Naast deze update kondigt Google ook andere shopping-gerichte functies aan voor Chrome, waaronder integraties met Google Lens en de uitrol van een overzicht waarin je je nog openstaande winkelmandjes kunt bekijken.
Waarom is deze nieuwe functie belangrijk?
Meer dan de helft (54,8% in Q1 van 2021) van het wereldwijde websiteverkeer is afkomstig van mobiele apparaten. Wanneer een gebruiker in één oogopslag kan zien dat de prijs van een product waar hij interesse in heeft omlaag is gegaan, hoeft diegene niet constant te refreshen én is hij sneller geneigd een aankoop te doen. Je hebt niet langer promotiecodes of kortingsbonnen nodig, maar kunt simpelweg de prijs op de productpagina aanpassen. Geïnteresseerden krijgen dat vervolgens vanzelf te zien. Dit zou een mooie kans kunnen zijn voor retailers. Uit de praktijk moet echter nog blijken hoe goed het écht werkt.
Dan is er nog de tweede nieuwe functie: de ‘your cards’ tab. Dit tabblad helpt gebruikers om bij te houden in welke webshops ze nog iets in hun winkelmandje hebben zitten. Aan de andere kant: mensen moeten er wél aan denken om de tab te openen om hun niet-afgerekende winkelwagens te bekijken.
De Lens-integratie is een extra manier waarop Google probeert om multimodal search te laten werken voor e-commerce zoekopdrachten.
Highlights voor prijsdalingen in Chrome tabs op mobiel
De Chrome browser op Android laat geüpdate productprijzen zien in het raster met open tabbladen (zoals je in het voorbeeld hierboven ziet). Gebruikers kunnen hierdoor zien of een product waar ze eerder naar zochten van prijs is veranderd. De functie werd medio december in de VS uitgerold voor Android. iOS-gebruikers kunnen de functie binnenkort verwachten.
‘Your carts’-functie
De Your carts-functie werd voor het eerst aangekondigd in mei 2021. Vanaf nu is de functie beschikbaar voor Chrome-gebruikers op Windows en Mac in de VS.
Om de ‘Your carts’-kaart te bekijken, open je een nieuwe tab en scroll je naar de bijbehorende kaart. Op deze kaart zie je alle sites waarop je producten hebt toegevoegd aan je winkelmandje. Sommige retailers (zoals Electronic Express, Homesquare, iHerb en Zazzle in de VS) bieden zelfs een korting aan gebruikers die terugkomen via de Your carts-functie.
Google Lens in de adresbalk
Chrome-gebruikers kunnen Google Lens voortaan openen via de adresbalk in de Chrome app op Android.
Een vergelijkbare functie komt binnenkort ook naar Chrome voor desktops. In plaats van dat je dan je camera gebruikt, kun je via Google Lens op de desktop ook afbeeldingen selecteren als input. Lens laat de resultaten vervolgens in een nieuw tabblad zien.
Microsoft Bing lanceerde al in juni 2020 een vergelijkbare zoekfunctie voor zijn Shopping-zoekresultaten.
Bron: Search Engine Land