arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juni 2013 

Checklist voor het starten en verzenden van een nieuwsbrief

In Nederland zijn er nogal wat wetten die te maken hebben met het verzenden van nieuwsbrieven. Dat je niet zomaar willekeurige emailadressen mag toevoegen aan je mailinglijst, bijvoorbeeld. Hieronder vind je een aantal wetten waar je rekening mee moet houden de volgende keer dat je een nieuwsbrief de deur uit doet. Het zijn ze niet allemaal, maar als je deze in grote lijnen volgt en je gezond verstand gebruikt, dan kom je al een heel eind.

Wetten voor het versturen van nieuwsbrieven;

  • De subscribers hebben zichzélf ingeschreven.
  • Je moet aan kunnen tonen dat mensen zichzelf hebben ingeschreven (Mailchimp is een prima optie hiervoor).
  • De subscribers hebben zichzelf ingeschreven en niet gebruikt gemaakt van bijvoorbeeld voorgeselecteerde checkboxes. Mensen moeten dus echt zélf de checkbox aanvinken.
  • De subscribers weten hoe vaak je ongeveer mails stuurt. Dit mag van de wet namelijk niet afwijken van wat er bij het inschrijven stond aangegeven.**
  • De subscribers hebben bij het aanmelden duidelijk te zien gekregen WIE (welk bedrijf, contactgegevens, etc.) de emaillijst beheert.**
  • Indien de mailadressen met derden worden gedeeld; de subscribers moeten hier bij het inschrijven van op de hoogte zijn. De subscribers zijn ook op de hoogte WELKE derden het mailadres krijgen.
  • De subscribers kunnen zich bij elke nieuwsbrief makkelijk en kosteloos afmelden, zónder bijvoorbeeld in te hoeven loggen. Ook bij eventuele derden moet de subscriber zich kunnen afmelden.
  • De nieuwsbrief wordt verstuurd vanaf een werkend emailadres (no-reply is tegenwoordig verboden).
  • De nieuwsbrief wordt verstuurd onder een bedrijfsnaam of naam van een persoon. Aliassen en pseudoniemen zijn niet toegestaan.
  • Is je doelgroep internationaal? Volgens de Nederlandse wet ben je alsnog verplicht om de Nederlandse wetgeving op te volgen, ook al gaan de e-mails naar het buitenland.
  • Bestaande klanten mag je wél zonder toestemming toevoegen aan je mailinglijst, mits de mailings relevant zijn voor de klant.

**Algemene voorwaarden, privacy statements en disclaimers tellen niet. Het moet echt allemaal duidelijk aangegeven worden.

Bronnen:

Over de schrijver
Ik (Sandra Boon van Boon Webdesign) ben jouw partner in crime voor WordPress websites en online marketing. Voor ondernemers bouw ik BoonTheme WordPress websites - de perfecte mix tussen kant-en-klaar en maatwerk. Daarnaast bouw ik ook online leeromgevingen voor mijn klanten.
Reactie plaatsen