arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat is een goede timing voor je call to action?
23 november 2019 

Wat is een goede timing voor je call to action?

Welkom op mijn website, koop mijn product!

Heb jij hem al eens voorbij zien komen? Iemand welkom heten op je website is natuurlijk heel goed bedoeld, maar het is niet zo effectief. Het zegt een bezoeker niet wat je doet. Het ergste aan dit voorbeeld is nog wel de call to action: ‘Koop mijn product'. En dan vooral de timing.

Vaak is zo'n snelle call to action niet eens zo slecht bedoeld. Mensen beslissen binnen twee à drie seconden of ze op je website blijven. Dan kunnen ze maar beter die call to action zo snel mogelijk zien. Toch? Niet dus. Mensen beslissen niet zo snel of ze je product willen kopen. Daar is meer voor nodig.

Waarom een snelle call to action niet altijd verkeerd is

Het idee erachter is goed: je wilt dat je bezoeker zo snel mogelijk actie onderneemt. Hoe langer dat duurt, des te groter de kans is dat een bezoeker afhaakt. Dat geldt op je website, maar ook in je mailing of advertentie. Daarom is het principe van ‘above the fold' zo populair.

Stel, je maakt een landingspagina waarop mensen een gratis e-book kunnen downloaden in ruil voor een inschrijfformulier. Vaak wordt geleerd dat je dan al meteen boven de vouw je inschrijfformulier moet hebben. Slechts een klein percentage van je bezoekers scrollt naar beneden. Als je inschrijfformulier lager op de pagina staat, is de kans dat een bezoeker het ziet en invult een stuk kleiner.

Het principe klopt wel. Maar de meeste ondernemers vergeten iets. Mensen moeten wel bereid zijn om een actie te ondernemen. Mensen nemen een actie niet zomaar, omdat hij toevallig aanwezig is.

In de vorm van een e-book kun je je zo'n snelle call to action nog wel permitteren. Als jij een mooie visual hebt en er een paar bulletpoints naast zet waarom het zo'n goed idee is om dat ebook te downloaden, dan is het een vrij kleine stap voor mensen om even hun e-mailadres in te vullen. Maar als jij een salespage hebt en bovenaan staat een product van 500 euro met een koop knop, dan zullen mensen een stuk minder snel bereid zijn die actie te nemen.

Stem je call to action af op je customer journey

De timing van je call to action is voor een groot deel afhankelijk van je customer journey. Stel, je typt een hele specifieke zoekopdracht in bij Google. Bijvoorbeeld: ‘koffiekopje kopen'. Je komt vervolgens op een webshop uit die koffiekopjes verkoopt. Dat voldoet aan je behoeften.

Het is dan heel logisch dat je op de homepage de meest populaire koffiekopjes ziet met een ‘voeg toe aan winkelmandje' knop erbij. Dan nog is het goed dat er ook een optie is om naar de productpagina van dat item te gaan. De bezoeker is waarschijnlijk nog niet klaar om meteen een product te kopen en wil eerst wat informatie lezen.

In het geval van de koffiekopjes is het niet raar om meteen een call to action te plaatsen. Maar houd er rekening mee dat de call to action moet aansluiten met waar iemand staat in het proces. Als het een wat meer geavanceerd proces is, komt de call to action vaak te vroeg. Je wilt pas een call to action laten zien nadat mensen de beslissing hebben genomen dat ze het product willen hebben.

Verschillende soorten call to actions

Het is helemaal niet erg om snel een call to action te plaatsen. Maar dan moet dat wel het juiste type call to action zijn. Op onze verkooppagina's hebben we bovenal al een call to action, maar wanneer iemand daarop klikt, scrollt de pagina naar een punt waarvan wij denken dat het relevant is voor die persoon. Ze kunnen zo alsnog zien wat er op de pagina wordt verteld en wat voor waarde er gedeeld wordt.

Als je bijvoorbeeld een cursus verkoopt, wil je mensen meenemen in het verhaal van je product. Als iemand op jouw verkooppagina komt, vraagt diegene zich af of de cursus wel is wat hij zoekt, welke onderdelen hij kan leren en of hij het wel van jou wil leren. Dit geldt vooral voor producten die moeilijker zijn om te verkopen.

Met welke intentie klikken mensen op je call to action?
Wanneer we vroeger een webinar gaven, stuurden we een mailtje met daarin bijvoorbeeld: “Beste voornaam, morgenavond om 8 uur geven we een gratis webinar. Klik hier om je aan te melden.” We wilden het linkje zo hoog mogelijk in de mail hebben. Wanneer we het linkje bovenin de mail hadden staan, leverde dat meer kliks op dan wanneer het verder naar onderen stond.

Hoewel korte mails met een snelle call to action meer kliks opleverden, bleken uiteindelijk juist de langere mails beter te werken. In deze e-mails gebruikten we een stukje storytelling over de kern van het webinar. Zo creëerden we een behoefte om het webinar te gaan volgen. Onderaan stond een linkje om jezelf aan te melden. We kregen hier veel minder kliks op, maar een veel groter deel van de mensen die klikten meldden zich uiteindelijk aan voor het webinar. Hieruit concludeerden we dat de intentie waarmee mensen klikken minstens zo belangrijk is als de positie waar dat linkje staat.

Timing van je call to action

Wat is het beste moment om je call to action te laten zien? Wat is de meest relevante plaats voor je call to action? Je wilt je call to action nog niet in het begin plaatsen. Dan is er nog geen context. De kans op succes is stukken hoger wanneer de context is geschetst en iemand weet dat hij zich wil aanmelden.

Timing is een hele belangrijke factor in het nemen van online beslissingen. Zodra mensen onbewust een beslissing hebben genomen, wil je ook een button aanbieden waarmee mensen de actie kunnen uitvoeren. Als mensen de beslissing nog niet hebben genomen, dan komt de call to action nog te vroeg.

Als wij een salespage online zetten en bovenaan staat een knop naar de afrekenpagina, dan gebruiken mensen die knop vaak alleen maar om te kijken wat iets kost. Met de prijs in hun achterhoofd gaan ze terug naar de verkooppagina om te kijken of ze dat product alsnog willen hebben. Dan zijn de alarmbellen al afgegaan en weet je al wat iets gaat kosten.

Maar stel je eens voor dat je een verhaal leest over een product en je wordt er steeds meer in meegenomen. Op een gegeven moment besluit je dat je het product wilt hebben, maar je weet nog niet wat het kost. De kans dat je het dan gaat kopen is veel groter.

Sticky call to action button

Om de call to action pagina van onze gebruikers te verbeteren, hebben we een aantal nieuwe dingen geïntegreerd in Phoenix. Een daarvan is de sticky call to action button. Als je de pagina bekijkt via je mobiele telefoon, blijft de call to action knop onder de pagina plakken.

Die keuze voor de onderkant van de pagina is heel bewust. Verreweg de meeste mensen gebruiken hun duim om te scrollen. Die zit altijd aan de onderkant van je scherm. Doordat de button onderaan zit, is het makkelijker om erop te klikken, waardoor de kans dat mensen klikken groter is.

Sommige webshops, zoals Coolblue, maken de knop meteen sticky zodra mensen op de pagina komen. Hiermee is het principe van de salespagina (waarop je mensen wil verleiden met je product) verdwenen. De button is meteen al in zicht zodra mensen de headline lezen. Ze weten meteen dat er iets aan ze verkocht wordt.

Wij hebben in Phoenix gezorgd dat de button pas sticky wordt zodra mensen voorbij de eerste call to action knop scrollen. Pas dan is het logisch om de knop te laten zien. Ook als mensen weer omhoog scrollen, blijft de knop plakken.

De omgeving van Coolblue is natuurlijk heel anders dan die van onze websites. Als je op de website van Coolblue naar een productpagina gaat, dan weet je dat je naar een product kijkt dat je kunt kopen. Het is dan alleen maar fijn dat de knop meteen in beeld is.

De automatische verschijn button

Een andere nieuwe functie binnen Phoenix is gericht op betaalpagina's met een video. De video werkt als een soort webinar. We geven tips en aan het einde komt een aanbod voor onze software. We willen dat mensen de hele video kijken voordat ze het aanbod te zien krijgen. Daardoor krijgen ze eerst een beeld van wat er allemaal nodig is. Zo creëren we behoefte.

Als we meteen zouden zeggen: “Dit is onze software, koop het”, dan zouden heel weinig mensen dat doen. Als mensen eerst het verhaal horen, ontstaat er een behoefte. De kans dat ze dan iets kopen is veel groter. We willen dat de call to action knop niet meteen in beeld is. Anders zouden mensen erop kunnen klikken voordat ze de video hebben afgespeeld. Dan werkt het minder goed.

In plaats daarvan willen we dat de button pas verschijnt zodra we het product gaan aanbieden. Mensen die de video niet tot aan de pitch kijken, weten ook niet dat het een pitch is. Ze hebben niets kunnen kopen, alleen waardevolle informatie gekregen. Mensen die zoveel interesse hadden dat ze de hele video keken, kregen uiteindelijk ook daadwerkelijk een aanbod.

Door op deze manier te werken, kunnen we meteen onze klanten filteren. Onze leukste klanten zijn de mensen die ook onze filosofie volgen. Die onze materie kennen en fan zijn van onze content.

Iedereen die de video tot het einde kijkt, snapt onze filosofie en wil stappen gaan zetten. Als ze dan instappen in de software, weten we al dat we een goede match voor elkaar zijn.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen