Bouw je Business Challenge - recap
13 mei 2021 
10 min. leestijd

Bouw je Business Challenge - recap

We zijn net klaar met onze 'Bouw je Business in 28 Dagen' challenge waarin we meer dan 1.600 ondernemers elke dag, stap voor stap begeleid hebben om vanuit het niets een volautomatische online business op te zetten. Dit is de grootste actie die wij ooit hebben gedaan, om zo lang, met zoveel enthousiaste ondernemers aan de slag te gaan, maar wat was dit het waard! Wat zijn de resultaten en de lessen die we eraan overgehouden hebben?


Elk jaar doen we een grote verjaardagsactie. Het begon twee jaar geleden in het AFAS Circustheater, waar we in één dag ons Tornadomodel presenteerden aan 1.800 mensen in de zaal. Daarna konden mensen gratis met onze software aan de slag. Deze actie werkte matig. 

Het jaar erop brachten we ons boek De Online Marketing Tornado uit. In plaats van dat mensen de hele theorie in een paar uur hoorden, konden ze hem op hun gemak lezen met tekst en uitleg. Ook tijdens deze actie konden ze gratis met onze software werken. Als aanvulling op het boek hadden we de zesdaagse Tornado challenge. 

Tijdens deze challenge merkten we al dat we mensen in zes dagen heel veel vertellen, maar dat veel mensen de theorie niet toepasten. Achteraf bleek dat 70% van de mensen die een proefperiode had aangevraagd nog niet eens had ingelogd. Ze hadden alleen de video’s gekeken. Met deze challenge wilden we het wat uitgebreider aanpakken. 

We wilden dat mensen de kennis ook echt in de praktijk zouden toepassen.

Door de challenge heel praktijkgericht in te steken en hele kleine stapjes te nemen, zorgen we voor een groter resultaat bij onze deelnemers. Ook voor ons is dit gunstig, want we zorgen zo dat mensen daadwerkelijk aan de slag gaan met onze software. Als iemand al zijn eerste pagina’s heeft gebouwd in Phoenix en zijn eerste betalingen heeft ontvangen via Plug&Pay, is de kans heel groot dat diegene klant bij ons wordt. 

Een challenge van een maand?!

De eerste keer dat Martijn voorstelde om een challenge van een maand te doen, dacht Tonny: ‘Die tijd dat ik een maand lang ga investeren om zoiets te gaan doen, heb ik echt wel gehad’. Het plan bleef vervolgens een tijdje liggen. Tegen de tijd dat we onze verjaardagsactie concreet gingen plannen, had Martijn zijn pan al helemaal uitgetekend. 

Elke dag van de challenge is een klein bouwblokje, zodat er aan het einde een hele flow staat. In onze oude challenges van 5 dagen, gaven we mensen de opdracht om in één dag een opt-in pagina te bouwen. Dat is inclusief het schrijven van de tekst, het bouwen van de pagina, het koppelen ervan en de upsell die erna komt. 

Zelf klikken we zo’n opt-in pagina in één dag in elkaar. 

Maar de meeste mensen die er voor het eerst mee geconfronteerd worden, schieten meteen in de stress bij alleen al het idee dat ze een koppeling moeten maken.

Uiteindelijk doen ze niets. 

Daarom besloten we het op te splitsen en al die stapjes los te doen. Door het zo aan te pakken, moest de challenge wel een maand lang worden. 

Wat wij zelf leren tijdens de challenge

Een challenge als deze onderschatten we elke keer weer. Voor ons lijken dingen soms heel simpel. Wij kennen ons vak en kunnen iets in vijf minuten doen. Maar voor veel mensen in onze doelgroep is dit allemaal nieuw. 

Wij bouwen elke dag salespages, opt-in pagina’s, e-mailmarketing processen en de meest geavanceerde funnels. 

Een opt-in pagina koppelen aan ons e-mailsysteem doen we in één minuut. Toch zijn we anderhalf uur bezig geweest om dit uit te leggen.

Dat komt niet doordat er veel domme vragen zijn, maar het is voor veel mensen een compleet nieuwe wereld. 

De interactie met onze klanten tijdens de challenge is voor ons heel nuttig. We kunnen zo zien hoe mensen met onze software omgaan en wat ze nog moeilijk vinden. Zo kunnen wij onze software vervolgens weer beter maken. En het is ook een belangrijk inzicht voor onze marketing. 

Of je nu e-mails schrijft, advertenties maakt of podcasts opneemt, het is belangrijk dat je je jargon loslaat. 

Laat varen wat voor jou vanzelfsprekend is en ga er vanuit dat degene die jouw teksten leest of jouw podcast luistert, nog helemaal niets weet.

Dat is iets waar we steeds weer opnieuw achter komen. 

Op een gegeven moment zit je zelf zo in de materie dat je wat meer geavanceerde dingen wil delen. Maar het grootste gedeelte van je doelgroep is nog helemaal niet zover. In ons geval komen ze naar ons toe omdat ze online resultaten willen behalen. Ze willen een goede website en meer bezoekers. 

Wat willen we bereiken met deze challenge?

Een van onze doelen met deze challenge is om mensen aan ons te binden en hopen dat ze fan worden van ons. Het aantal mensen wordt elke dag een stukje kleiner, tot alleen de harde kern nog over is. Dat zijn nu een stuk of 400 mensen. Het is mooi om te zien dat er elke dag nog zoveel mensen live bij zijn en enthousiast meedoen. Ze bouwen elke dag mee en we zijn onderdeel van hun leven geworden.

Het idee is dat we mensen 28 dagen begeleiden, zodat ze alles volledig volgens onze filosofie doen.

Zo zorgen we dat het risico op succes zo groot mogelijk wordt.

Want als iemand succes behaalt, is de kans groot dat diegene ook klant wordt én blijft. Dat willen we eruit halen. 

Hoe je zelf ook een challenge kunt organiseren

Wij doen deze challenge nu rondom onze software. Maar ook als je geen software verkoopt, kan het een heel goed idee zijn om een challenge te organiseren. 

Waar het tijdens zo’n challenge vooral om gaat, is dat je niet alleen aan het zenden bent, maar dat er interactie ontstaat.

 

Je wilt dat mensen in beweging komen. Alleen maar informatie geven is geen garantie dat iemand ook iets met die informatie gaat doen. 

Stel, iemand vertelt je precies wat gezond eten is en wat ongezond eten is. Je gaat dan niet zomaar de rest van je leven alleen nog maar gezond eten. Het succes zit hem vaak juist in de factor dat je samen stap voor stap aan de slag gaat. Je hebt zo elke dag een stimulans en krijgt alleen maar te horen wat je die dag hoeft te weten. Doordat je meteen meedoet, boek je gelijk een resultaat waar je trots op bent. En er ontstaat verbondenheid. Dat is het toffe van zo’n challenge. 

Wij organiseren nu een challenge met software, maar we zien regelmatig hoe ondernemers het toepassen voor hun eigen markt. Zo had Babette van de Breiclub een paar jaar geleden de ‘mystery blanket’. Aan deze challenge deden 2000 mensen mee die samen elke dag breiden aan een deken. Elke dag kregen de deelnemers maar een klein stukje van het patroon. Je wist dus niet wat voor deken je aan het breien was. Het klinkt heel simpel, maar juist dat spelelement maakt het zo leuk. 

De magie tijdens een challenge ontstaat doordat mensen tijd investeren en samen met iets bezig zijn. Deze vorm van marketing is onverslaanbaar.

Mensen houden ervan om met elkaar in contact te komen. Wanneer je dat voor elkaar weet te krijgen, heb je iets magisch in handen.

In de Bouw je Business Challenge zitten bijvoorbeeld meerdere Saskia’s. Ze hebben inmiddels allemaal een eigen nickname, zoals SEO Saskia, Community Saskia. Alleen al omdat ze dezelfde voornaam hebben, voelen zij zich extra verbonden met elkaar. Dit is een van de principes van Cialdini en is precies wat je voor elkaar krijgt met zo’n challenge. 

Hoe de challenge bijna op een fiasco uitliep

Tijdens deze challenge kregen we stukken minder aanmeldingen dan bij andere acties. Ons boek werd bijvoorbeeld in tweeënhalve week tijd 15.000 keer verkocht. In september deden we een lancering van een cursus voor een tientje. Deze werd 10.000 keer verkocht. 

Het eerste waar we bij deze challenge over twijfelden, was de prijs. We wilden dat mensen ervoor betaalden, zodat de mensen die meededen ook echt serieus meededen. Aan de andere kant wilden we dat het laagdrempelig genoeg zou zijn om mee te doen. Uiteindelijk kozen we voor een bedrag van 47 euro. 

Bij de laatste grote acties hadden we binnen een uur al 200 verkopen. Daarom verwachtten we dat het aanmelden zou regenen zodra we de salespage online zetten. Maar het eerste half uur waren er slechts vier aanmeldingen. 

Misschien is het ook wel logisch. Als je een boek of een cursus koopt, kun je vervolgens zelf bepalen wat je ermee doet. Met deze challenge moeten mensen 28 dagen met ons aan de slag gaan. Dat is een enorme commitment qua tijd. 

Gelukkig kwamen de aanmeldingen later alsnog op gang. Affiliates hielpen ons bij de promotie en we stuurden nog wat extra e-mails over de challenge. Uiteindelijk hadden we na zes dagen 450 aanmeldingen. Elke dag kwamen er ongeveer 100 bij. Tot het ineens heel snel ging. 

Het laatste moment voor de deadline, de ochtend dat we gingen starten, liepen de aanmeldingen ineens keihard.

Op zondagavond hadden we nog maar 740 aanmeldingen. Uiteindelijk startten we dinsdagochtend met meer dan 1400 deelnemers.

Tijdens de eerste dag van de challenge vroegen we wie zich die ochtend nog had aangemeld en waarom dat was. “FOMO”, zeiden de meeste mensen. Ze hadden verliesaversie en wilden toch graag meedoen. 

Hoe deze challenge ons meer leert over onze doelgroep

De challenge heeft ons al veel inzichten gegeven over waar mensen in onze doelgroep staan in hun business en waar ze onze hulp bij kunnen gebruiken. Het geeft inzichten over het kennisniveau en de snelheid waarmee ze onze materie begrijpen. Maar we hebben nog veel meer geleerd. 

Het lijkt voor ons heel logisch om een cursus voor een paar tientjes te kopen. Desnoods kijk je het maar één dag mee. Of je kijkt de opnames terug. Voor sommige van onze klanten was dit echter helemaal niet zo logisch. Sommige mensen vroegen zelfs of ze ook de helft van de opnames konden kopen. De opnames kosten 30 euro. Daar denken we zelf niet over na. 

Het is ook totaal niet vanzelfsprekend dat wij een gek idee hebben en dat er dan honderden mensen 28 dagen op rij van 10 tot 12 uur ‘s ochtends in hun agenda vrijhouden voor ons.

En dat ze die beslissing in een paar minuten maken. 

Voor elke relatie is het dodelijk als de vanzelfsprekendheid erin sluipt. En dat geldt ook voor je klantrelatie en je achterban. Het is fijn dat we dankzij de challenge hebben geleerd dat de relatie met onze klanten helemaal niet zo vanzelfsprekend is. 

Onze meest succesvolle actie tot nu toe?

De lancering was voor ons wederom een besef dat het vlak voor de deadline belangrijk is om mensen nog een laatste duwtje te geven. Veel mensen die al dagenlang twijfelden, hebben zich in de laatste paar dagen alsnog aangemeld. Als ondernemer heb je daar geen idee van. Je bent het verplicht aan jezelf en aan je achterban om af te maken waar je aan begint. Om te zorgen dat er een deadline is en om mensen te blijven motiveren. 

We zijn achteraf ook heel blij dat we het hebben afgemaakt. Er zijn nu bijna 1600 mensen die meedoen, waarvan er 400 elke dag live bij zijn. In totaal zijn er meer dan 1200 trials aangevraagd. Dat is bijna drie keer zoveel als tijdens de Tornado challenge die we organiseerde na de lancering van het boek. En dat terwijl er tien keer minder deelnemers meedoen. 

Natuurlijk moeten we nog zien wat straks de verleng-ratio is. Maar zoals het er nu naar uitziet, wordt dit onze meest succesvolle actie ooit.

Zoals dat hoort bij een goede actie, hebben we een hele mooie deal voor onze software. Iedereen die met de trial is gestart, krijgt een mooi actie aanbod. Nu de challenge voorbij is, maken we dat aanbod ook beschikbaar voor de rest van de wereld. Zelfs als je de challenge gemist hebt kun je nog meedoen. Je kunt ook de opnames nog altijd kopen 

Gouden deal voor onze Tornado tools

Wat de deal inhoudt? De eerste 12 maanden kun je onze software tools gebruiken voor een veel lager tarief dan normaal. Je hebt dus een jaar de tijd om je business op te bouwen. Als je aan de slag gaat met de challenge kan het haast niet anders dan dat je voor die tijd succesvol bent. En dan kun je daarna verlengen. 

Check het aanbod op Tornadotools.nl

De Bouw je Business Challenge is niet de eerste challenge die we organiseren. Vorig jaar deden we twee keer een challenge, die beide succesvoller waren dan het jaar ervoor. Eerder deden we al een 'vrijheid vijfdaagse' en een '8x8 challenge'. We zien elke keer weer meer deelnemers en weten elke keer beter hoe we zo’n challenge moeten indelen. Daarom komt er ook elke keer meer resultaat uit. 

We passen steeds weer een klein element aan. In de loop der jaren zijn we zo steeds groter geworden en zijn onze challenges steeds succesvoller. Wat nu als je constant doorgaat en daar je lessen uittrekt? Wat gebeurt er als je dat elke maand, elk kwartaal en elk jaar blijft doen? 

Op een gegeven moment heb je een concept neergezet wat iedereen kent en waar iedereen een jaar van tevoren naar uitkijkt.

Het allerbeste moment om te starten met een challenge of onze software (de Tornado tools) is tien jaar geleden.

Het op een na beste moment is vandaag. 

Start daarom vandaag. Tornadotools.nl, daar staat een fantastische deal voor je klaar.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen