Boete op komst voor nepreviews
14 oktober 2021 
1 min. leestijd

Boete op komst voor nepreviews

Het kabinet heeft een verbod in het leven geroepen voor het plaatsen (of laten plaatsen) van online nepreviews. Daarmee hopen ze dat consumenten beter beschermd worden tijdens online aankopen.. 

Wij van IMU weten als geen ander dat ongeveer 75% van de Nederlanders zijn of haar internetaankopen baseert op testimonials. Deze zogenaamde social proof (sociale bewijslast) kan jouw oordeel beïnvloeden of je een bedrijf betrouwbaar vindt of juist niet. Er is al jaren sprake van een wildgroei aan webwinkels, online platformen en valse beoordelingen. Het is voor het eerst dat de overheid ingrijpt om hier iets tegen te doen. 

Het verbod gaat in vanaf voorjaar 2022

Misleidende of neppe reviews worden beboet vanaf voorjaar 2022. Webshops en online platformen moeten reviews eerst op echtheid controleren voordat ze deze mogen gebruiken. 

Hou jij je niet aan deze regel, dan kunnen zij een overtreding van minimaal 4% van de omzet riskeren. Zorg dus dat je jouw testimonialmanagement op orde hebt! 

Wat vind jij van deze ontwikkeling?

Het is voor het eerst dat de overheid zich bemoeit met de regelgeving omtrent reviews. Aan de ene kan bescherm je de consument beter, aan de andere kant... moet de overheid hier wel ingrijpen? 

Ik ben benieuwd naar jouw mening! Laat even weten in een reactie   


Over de schrijver
Hey! Bij IMU noemen ze me ook wel Chef Zichtbaarheid. Elke dag ben ik bezig met het up-to-date houden van onze social mediakanalen, werk ik mee aan de MarketingPraat podcast en zorg ik dat de pers zo op zijn tijd ook niet meer om ons heen kan. Eigenlijk alles wat je online en offline tegenkomt van IMU, is hoogstwaarschijnlijk langs mij gegaan. (En zo niet, dan was ik waarschijnlijk weer eens met mijn hoofd in de sportschool, in de natuur samen met hond & vrouwlief.., of was ik een lekker potje gamen!)
Reactie plaatsen