Zakelijk bloggen is een must
Zakelijk bloggen is een must
5 februari 2015 

Zakelijk bloggen is een must

Veel ondernemers worstelen met de vraag: moet ik nu gaan bloggen, ja of nee? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde, maar over wat mij betreft is het antwoord voor de meesten: JA. Ik geef je 5 relevante redenen:

Door zakelijk bloggen bouw je autoriteit op

Door zakelijk te bloggen laat je zien waar je kennis en je passie liggen. Je laat aan de lezers/bezoekers zien waarom jij degene bent voor wie ze moeten kiezen als het om jouw vakgebied gaat. En ik kan het weten, ik merk het zelf. Sinds ik begin 2014 echt actief ben gaan bloggen, merk ik dat de belangstelling voor mijn diensten beduidend is toegenomen. Het aantal aanvragen dat spontaan binnenkomt mijn mailbox of via de telefoon is enorm gestegen. Met bloggen bouw je aan je autoriteit

Maar ik ga niet al mijn kennis weggeven!

Veel ondernemers zijn bang om hun kennis weg te geven. Wat mij betreft volledig onterecht, want juist door je kennis te delen bouw je aan je autoriteit. En dan nog: je hoeft echt niet alles weg te geven. Vergeet niet dat de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel is, dat de bezoeker van je website lang niet alles kan onthouden waar jij allemaal over schrijft. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld. Zo word jij degene waar ze alles op jouw vakgebied kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor ze, jij wordt de autoriteit waar ze altijd naartoe zullen komen.

Door zakelijk te bloggen word je beter in je vak

Door te bloggen over je vak, dwing je jezelf ook om te blijven onderzoeken en bij te blijven op jouw vakgebied. Zeker wanneer je jezelf dwingt met vaste regelmaat een nieuw blog te publiceren, zoals ik dat doe. Hier zijn twee redenen voor:

  1. Je moet continu nadenken over nieuwe onderwerpen voor je blogs
  2. Je moet stellingen in je blogs onderbouwen en daar dus links naartoe vinden

Sommige mensen hebben de onderwerpen voor het oprapen. Voor hen is punt 1 niet aan de orde. Ik moet zelf echter nog de eerste blogger tegenkomen voor wie dat geldt. Het overgrote deel van de zakelijke bloggers heeft moeite om onderwerpen te bedenken.

Ook punt 2 geldt niet voor iedereen. Wanneer je een absolute autoriteit op je vakgebied bent of zelf onderzoek doet en daarover publiceert, zal niemand jouw beweringen in twijfel trekken. In alle andere gevallen is het bijzonder aan te raden om je beweringen te onderbouwen, liefst met links naar externe websites waarop meer informatie te vinden is. Tijdens je zoektochten lees je weer veel over je vakgebied en wie weet doe je daar weer inspiratie door op. Daarnaast dwing je jezelf zo om nog meer kennis op te doen. En daardoor word je dus beter in je vak.

Zakkelijk bloggen is een must

Je vergroot het vertrouwen in jouw persoon of bedrijf

Dit heeft eigenlijk alles te maken met de eerste twee punten. Door de autoriteit die je opbouwt en jouw kennis die je weer vergroot door te bloggen, bouw je aan het vertrouwen in jou of je bedrijf. Want wees eerlijk: als je moet kiezen tussen twee bedrijven, kies je dan een bedrijf dat je vertrouwt, een bedrijf dat je een beetje vertrouwt of een bedrijf dat je niet vertrouwt? Ik weet het antwoord wel.

Bloggen vergroot je vindbaarheid

De insteek voor je blog moet beslist niet zijn om gevonden te worden in Google. Maar wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft, met de juiste informatie voor jouw doelgroep, is de kans bijzonder groot dat je uiteindelijk door je doelgroep gevonden wordt. Dit heeft weer twee belangrijke redenen:

  1. Je plaatst relevante content voor je doelgroep en die relevante content waardeert Google net zozeer als je doelgroep dat doet
  2. De Googlebot gaat een patroon herkennen wanneer je echt met vaste regelmaat blogt en zal met diezelfde regelmaat je website bezoeken om te zien of er nog wat gewijzigd is

Diverse artikelen van mij prijken hoog in de zoekresultaten van Google met relevante zoektermen. Zelfs andere Marketingmed auteurs mailen mij met vragen omdat ze de informatie die ze zochten vonden op mijn website. Daarnaast krijg ik beduidend meer “spontane” aanvragen binnen via mijn website sinds ik actief (met vaste regelmaat) blog.

Zakelijk bloggen: vindbaarheid

Zakelijk bloggen levert je omzet op

Waar ik de vorige alinea mee eindigde, toont aan aan dat je omzet haalt uit het feit dat je blogt. Dit is een natuurlijk effect van de punten die eerder werden genoemd. Let wel: dit betekent niet dat de blogs een commerciële insteek hebben. Juist door consequent en consistent waarde te bieden, werkt bloggen ook zakelijk in je voordeel. Samenvattend:

  • Bloggen vergroot je status als autoriteit op jouw vakgebied (mits je blogt over je vakgebied uiteraard)
  • Bloggen vergroot je kennisniveau, onder andere door onderzoek dat je doet om je stellingen te onderbouwen
  • Bloggen vergroot het vertrouwen dat jij of je bedrijf geniet bij je klanten
  • Bloggen vergroot je vindbaarheid, door verse artikelen en veel informatie op je website
  • Uiteindelijk leveren deze drie factoren samen klanten op, en dus omzet

Ben jij al begonnen met zakelijk bloggen?

Heb ik je overtuigd? Waarom, of waarom juist niet? Laat het hieronder weten in een reactie. Ik ben benieuwd!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?

Door Bob van Biezen op 7 February 2015

Hallo Nathan, Mooi stuk! Ik denk dat er nog een heleboel branches zijn waar slechts weinig bedrijven actief zijn die op deze manier hun autotoriteit pakken. Aan de andere kant zijn er veel branches die rondom (online) marketing draaien waarin steeds meer individueën en bedrijven bloggen. Hierdoor vraag ik me wel af hoelang deze investering zich blijft uitbetalen. Daarop aansluitend, hoelang doe jij ongeveer over een artikel? Ik vindt het petje af dat je zoveel content hebt geschreven naast het bedienen van je klanten via letterzaken. Persoonlijk ben ik vaak circa 8 uur bezig met een artikel (gebrek aan ervaring en een afwezige taalknobbel zegmaar). Hoelang iemand doet over het schrijven heeft in mijn ogen een grote invloed op het resultaat dat hij/zij zal bereiken met het bloggen. Nog een vraag: in je artikel spreek je over: "de juiste informatie voor jouw doelgroep". Dit is iets waar ik zelf de laatste tijd over in de knoop lig. Het kennisniveau van de doelgroep ligt vaak een stuk lager dan dat van de persoon die over schrijft. Daarbij zijn er een hoop (technische) onderwerpen waar de doelgroep eigenlijk helemaal niet mee bezig wil zijn. Hierdoor zouden je artikelen zich vooral op de basis moeten richten, alleen daar is al 100 keer over geschreven door andere. Een goed voorbeeld vindt ik jouw post(s) over image optimalisatie. Je begint erg basic en tipt aan het eind nog enkele punten aan die niet iedereen weet. Ik denk dat zo een artikel interessant is voor webmasters of ondernemers die zich actief in dit onderwerp willen verdiepen, het in eerste instantie zelf willen doen, en mocht dat niet lukken jou inschakelen. Ik denk echter dat er een hele grote groep is die niet deze instelling heeft en dus niet bereikt wordt met dit soort posts. Hoe kijk je hier tegenaan? Wij verkopen bijvoorbeeld ook websites, en na wat algemene uitleg over CMS systemen etc. heeft het denk ik voor ons weinig zin om hele technische verhalen op te gaan hangen. Laatste vraag: hoe sta jij er tegenover om het bloggen (op je bedrijfswebsite bijvoorbeeld) uit te besteden aan een externe? Veel ondernemers zullen wel geld willen investeren, maar niet de tijd, of hebben er minder feeling mee. Zo, je kan bijna een nieuw artikel schrijven ;-)

Door Chelsea Bosters op 7 February 2015

Goede vragen Bob, en ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van Nathan. Ik doe zelf trouwens 2/3 uurtjes over een blog (de ruwe versie), dus dat is een stuk korter dan jij. 8 uur is een complete werkdag en dat vind ik echt veel te veel.

Door Nathan Veenstra op 7 February 2015

Hoi Bob, Dank voor je uitgebreide reactie en vragen. Je eerste vraag over de toename vind ik terecht. Wat mij betreft moet de focus vooral ook zijn om waarde te leveren, zoals ik in mijn artikel schrijf. En hierbij geldt dat je wat mij betreft dus degene moet zijn waar je doelgroep alles kan vinden. Natuurlijk is er veel te vinden op internet, maar als jij dan toch eens degene bent bij wie ze al die informatie gevonden hebben... Zelf doe ik ongeveer 3 tot 4 uur over 1 artikel. Soms zelfs langer en de tijd zit 'm voor mij vooral in onderzoek, de ankerteksten en de opmaak. Er valt echter tijd te winnen door je blogs in te spreken, waarover ik in mijn andere artikel over bloggen schrijf: https://marketingmed.nl/bespaar-tijd-spreek-blogs-in/ Ook voor wat betreft je punt dat er al vele artikelen zijn over de onderwerpen waarover je zou kunnen schrijven voor je doelgroep geldt: zorg ervoor dat jij ze alle informatie geeft. Wedden dat zij al die informatie nog niet hebben gevonden? Dat er mensen zijn die afhaken omdat iets te ver de diepte in gaat, dat zal altijd gebeuren. Geeft niet , ze zien jouw kennis op dit gebied en weten je te vinden als ze je nodig hebben. Uitbesteden van bloggen kan prima, mits diegene de juiste feeling met je bedrijf heeft. Daarbij zou ik nu echter adviseren: spreek je blogs zelf in en laat het daarna eventueel corrigeren en redigeren door een externe partij :-) Heb ik zo al je vragen beantwoord?

Door Bob van Biezen op 11 February 2015

Hallo Nathan, Dank voor je reactie! Ja al men vragen zijn beantwoord. Dankje en ik ga je blog over het inspreken ook eens lezen.

Reactie plaatsen