Zo kom je aan goede blog onderwerpen!
20 juni 2014 

Inspiratieloos? Zo kom je aan goede blog onderwerpen!

Bloggen biedt je bedrijf extra kansen. Dat maakte Ben Mualaba eerder al duidelijk in zijn blog over bloggen. Maar wat schrijf je nou eigenlijk in zo’n blog? De eerste keer zal je misschien nog vrij makkelijk aan een blog onderwerp komen, maar heb je na tien blogs ook nog wat te vertellen? Valt er in jouw industrie überhaupt wel te bloggen? Het antwoord is ja. Er valt altijd wel wat te vertellen, je moet hiervoor alleen wel een beetje creatief zijn!

Zoals al vaak besproken, biedt bloggen meerdere voordelen voor je bedrijf, waaronder:

  • Bloggen maakt je bedrijf beter vindbaar in Google.
  • Bloggen wekt vertrouwen op bij de klant en maakt van jou de expert.
  • Bloggen zorgt ervoor dat je relevante content kan plaatsen op je social media pagina’s.

En zo zijn er nog veel meer redenen waarom het voordelig is voor je bedrijf om te bloggen. Maar wat nou als je totaal geen content inspiratie hebt? In deze blog geef ik een aantal blogtips voor blog onderwerpen!

1. Blog over je expertise

Of je nu schilder, schoonheidsspecialiste, verzekeraar of advocaat bent, je bent voor anderen al snel een expert in je vakgebied. Onderwerpen die voor jou vanzelfsprekend en saai lijken, kunnen voor anderen juist erg interessant zijn. Dus blog over die nieuwe verf lijn, gezichtsbehandeling, voordelige verzekering of interessante zaak!

Blog onderwerpen2. Speel in op trends in jou branche

Stel je voor, je hebt een webshop met verzorgingsproducten. De winter nadert en je merkt dat de  Vitamine D producten meer verkocht worden. Haak hier slim op in door dit als onderwerp voor je volgende blog te gebruiken. Blog bijvoorbeeld over een vergelijking tussen de drie meest gebruikte vitamine D producten uit je shop of ga in op de werking van vitamine D bij een winterdip. Op deze manier wordt je bijvoorbeeld op de zoekwoordcombinatie ‘vitamine D winterdip’ al snel gevonden.

3. Veel gestelde vragen?

Via je website krijg je vast wel eens vragen binnen. Hoe werkt deze functie? Wat zit er precies in dit product? Wat kan ik bij deze dienst allemaal verwachten? Wanneer een klant een vraag stelt betekent dit natuurlijk dat hij/zij meer uitleg nodig heeft over dit onderwerp. Je krijgt op deze manier als het ware een blogonderwerp van je klant cadeau!

4. Promoot nieuwe producten en diensten

Een nieuw product of een nieuwe dienst? Promoot dit in een blog! Leg uit wat het toevoegt aan je bedrijf en wat mensen er allemaal mee kunnen. Vernieuwing is altijd interessant en dus uitemate geschikt om over te bloggen. Daarbij zijn vaste klanten vaak al snel geneigd voor hun standaard producten of diensten te kiezen. Wanneer ze je blog over iets nieuws lezen zou dit ze kunnen inspireren!

Gastbloggen

5. Gastbloggers

Kom je tijd te kort, ben je inspiratieloos of wil je gewoon een keer iemand anders aan het woord laten? Dat is een heel goed idee! Gastbloggers praten vanuit hun eigen ervaring en expertise en kunnen daarom echt wat toevoegen. Je kan een bijvoorbeeld een aantal vaste klanten benaderen om gratis producten uit te testen en hierover een blog te schrijven. Of je laat bijvoorbeeld een leverancier aan het woord over het productieproces. Deze verschillende invalshoeken zorgen voor nieuwe informatie en doordat de blogs niet alleen uit jouw naam komen wordt de betrouwbaarheid vergroot.

Voorbeelden uit de praktijk

Aan de hand van de bovenstaande tips hoop ik je al wat onderwerpen voor een blog te hebben gegeven. Nu zal ik nog wat goede voorbeelden geven van prachtige bedrijfsblogs ter inspiratie!

KLM

Naast een ijzersterke social media strategie, waarvan we vaak voorbeelden voorbij zien komen, heeft KLM ook een prachtige bedrijfsblog (https://blog.klm.com/) . Op de KLM blog lees je al het nieuws over de producten en services. Maar dat is niet alles, ook staan er op de KLM blog verschillende interessante verhalen over reizen en bestemmingen. De blog verschaft hiermee niet alleen handige informatie, maar laat ook zien dat KLM een menselijke kant heeft.

Bedrijfsblog KLM

BDO Accountants & Adviseurs

BDO laat zien dat je ook in een industrie met toch wel een stoffig imago met de tijd mee kan gaan. Onder het kopje nieuws verschijnt een uitgebreide bedrijfsblog, welke inhaakt op nieuwe ontwikkelingen in de markt, uitleg over belangrijke feiten, het WK voetbal en meer. Er verschijnen regelmatig updates, waardoor deze bedrijfsblog interessant blijft en terugkerende bezoekers aan zal trekken.

BDO Accountants Bedrijfsblog

Heembouw blog

Ook bouwbedrijf Heembouw snapt hoe het moet. In hun blog schrijven verschillende bloggers over tips, nieuws en andere feiten met betrekking tot de bouwsector. De nieuwste trends, zoals draagbare elektronische apparaten (wearables), worden  hierbij toegepast op de bouwsector. Heembouw blogt over hun eigen expertise, speelt in op trends, geeft uitleg over veel gestelde vragen en promoot ondertussen ook de eigen diensten. Hiermee is Heembouw een heel goed voorbeeld van een niet zo’n bekend bedrijf als de eerder genoemde KLM en BDO, dat toch weet hoe je een blog kunt vullen.

Bloggen blijft een goede manier om beter zichtbaar te worden voor je doelgroep. Waar loop jij wel eens tegenaan als het gaat om bloggen?

Over de schrijver
Rechtstreeks uit generatie Z, en dus opgegroeid met interactieve media, deel ik als jonge ondernemer graag mijn kennis en breng ik bedrijven (online) in verbinding met hun doelgroep. Met ruim 3,5 jaar ervaring op het gebied van online marketing en een studie Organisatiewetenschap, met een minor in Marketing Communicatie & Social Media, ben ik als geen ander in staat om een passende social strategie neer te zetten. Aanwezig zijn daar waar je doelgroep zich bevindt en op een manier die je doelgroep aanspreekt. Ik blog over leuke inhakers, nieuwe ontwikkelingen en passende strategieën op social media, en ik deel mijn kennis over het schrijven van pakkende SEO teksten.
Patrick Heijmans

Door

Patrick Heijmans

op 20 June 2014

Waar ik nog wel eens moeite mee heb is de juiste woorden te vinden om een duidelijke blogpost neer te zetten.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 20 June 2014

Heb ik ook wel eens. En daarnaast: Wie zegt dat jouw woordkeuze wel echt de juiste is. Inleving in de bezoekersgroep is heel belangrijk. Ik hoop dat wij dat bij Marketingmed wel goed doen... Niet?!

Stefan

Door

Stefan

op 22 June 2014

Iedereen heeft daar wel eens problemen mee.

Reactie plaatsen