arrow_drop_up arrow_drop_down
19 december 2013 

4 blogtips voor ondernemers

Je bent dus overtuigd van de meerwaarde die een blog kan hebben voor je bedrijf. Vooraleer je potentiële klanten kan aanspreken moet er echter nog wat water naar de zee vloeien. Zie hier de 4 belangrijkste blogtips voor ondernemers:

1. Blog op je eigen domein

Dat klinkt erg logisch, maar ik verbaas me er telkens weer over hoeveel eigenaars van bedrijven (in spe) doodleuk op WordPress.com of Blogspot.com bloggen. Lekker makkelijk en gratis, dus ik begrijp het ook wel. Maar het staat onprofessioneel en het is ook gewoon niet toegestaan.

Maken die twee argumenten weinig indruk, bedenk dan dat je juridisch gezien niet eens eigenaar bent van je eigen content. Dus wanneer WordPress of Blogger vindt dat jouw blog ‘niet aan de voorwaarden voldoet’ kan men je blog van de ene dag op de andere zonder pardon uit de lucht halen. Een veel te groot risico in verhouding tot die paar tientjes per jaar die je domeinnaam en bijhorende hosting kosten, lijkt me!

Oh, nog één niet onbelangrijk detail. Koop je domeinnaam en hosting niet via Blogger of WordPress! Zij bieden je het pakket aan tegen een prijs die elke verbeelding tart, maar ik verzeker je: goedkoop is duurkoop. Kies een hostingbedrijf met een goede service en die jouw taal spreekt.

2. Denk na over een goede url en blognaam

Het is erg belangrijk om hier wat tijd voor uit te trekken. Beiden zouden in principe immers overeind moeten blijven staan zolang je bedrijf bestaat. Let bij de keuze op de volgende zaken.

  • url en blognaam moeten zo nauw mogelijk aansluiten bij je bedriijfsnaam of je eigen naam
  • de url moet een of meerdere keywords bevatten waar jij op gevonden wil worden in de zoekmachines
  • een 14-jarige moet je blognaaam zonder enige moeite kunnen onthouden én correct spellen
  • je blognaam mag niet te verwarren zijn met die van je concurrent bijvoorbeeld

3. Inspiratie zoeken én vasthouden

Dan het lastigste maar tegelijk ook leukste deel van het bloggen: waarover zal je het gaan hebben? Dat hangt in zeer grote mate van jouw persoonlijkheid, jouw visie en jouw niche af natuurlijk. Probeer in ieder geval niet onmiddellijk te bloggen met de commercie in het achterhoofd. De algemene toon mag gerust een stuk minder informeel. Laat geregeld wat van de perso(o)n(en) achter de onderneming zien. Denk out of the box.

Inspiratie nodig? Ooit bracht ik 50 onderwerpen om over te bloggen samen. Een aantal topics zijn inderdaad te persoonlijk voor een blog in dienst van je bedrijf, andere kan je zonder problemen enten op jouw niche/markt.

Inspiratie komt je op de meest bizarre momenten aanwaaien. Maak er een gewoonte van om een lijst te maken met alle mogelijke blogonderwerpen. Nienke Bootsma schreef hierover ook een prachtig artikel op Marketingmed, zie Zo kom je aan goede blogonderwerpen! Sla je geniale invallen in elk geval zo snel mogelijk op en centraliseer ze. Hoe je dat doet kan me eigenlijk geen barst schelen: een notitieboekje, een schrift, een Word-bestand, Evernote, de voice-recorder van je GSM, een vel toiletpapier, allen kunnen ze je gouden diensten bewijzen.

Vertrouw er in elk geval niet op dat je het wel zal onthouden tot je daadwerklijk aaan het schriijven slaat. Inspiratie vervliegt voor je er erg in hebt.

4. Regelmatig bloggen

Laat ik je vooral geen rad voor de ogen draaien: (goed) bloggen kost (veel) tijd. Om via je blog klanten aan te spreken en aan je te binden zal je bovendien met enige regelmaat nieuwe berichten moeten publiceren (ook al omdat Google van regelmatig ververste content op blogs houdt).

Hoe vaak moet je dan bloggen? Moeilijk te zeggen, want voor iedereen verschillend. Ik raad je aan zo vaak mogelijk te bloggen. Op 2 belangrijke voorwaarden: je hebt iets zinnigs te vertellen én je beleeft plezier aan het bloggen. Alleen zo heeft je blog een meerwaarde voor je lezers.

Veel startende bloggers beginnen vol goede moed meerdere malen per week of zelfs dagelijks stukjes te publiceren. Dat is alleen maar goed als je zeker weet dat je zulks ook op langere termijn kan volhouden. Het is beter niet al je kruid ineens te verschieten. Liever eens per week een goede blogpost dan eerst dagelijks een artikel en vervolgens 6 weken radiostilte door gebrek aan tijd of inspiratie.

Reserveer tijd om te schrijven. Het leuke aan bloggen is dat je bijna alles op voorhand kan doen. Heb je op een bepaald moment veel inspiratie, dan belet niets jou om op een paar uur tijd 2 of 3 artikelen te schrijven en deze in te plannen zodat ze later automatisch op je blog verschijnen.

Zo, dat waren mijn 4 tips voor vandaag. Waar haal jij je inspiratie om te bloggen? Deel je beste tips hieronder en maak ons blij!

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Blogtrommel: de beste Nederlandstalige blogs - tips voor beter bloggen - inspiratie om te bloggen.
Reactie plaatsen