Bloggen biedt je bedrijf extra kansen
4 december 2013 

Bloggen biedt je bedrijf extra kansen

Dus ook jij moet gaan bloggen? Niks moet, laten we dat vooropstellen. Maar wil je als (klein) bedrijf klanten vinden op het internet, dan heb je met zo’n blog wel een paar extra troeven in handen. 5 om precies te zijn.

1. Bloggen verlaagt de drempel voor je klanten

Laat me even een open deur intrappen: klanten gaan makkelijker in zee met iemand die ze kennen, waar ze vertrouwen in hebben. Door over jezelf en je bedrijf te bloggen leren klanten jou kennen als een echt mens van vlees en bloed. Eens mens die tegen dezelfde dingen aanloopt als zij. Dat zorgt voor herkenning en schept een band. Natuurlijk blog je dan niet over dat ranzige diepvriesprakje dat je na een lange werkdag naar binnen werkte of over die compleet foute bloemetjesjurk die je van je man cadeau kreeg. Tenzij je in de voedingsbranche dan wel in de mode zit, natuurlijk.

Wel kan je zoetjesaan vertellen over jouw passie, jouw bedrijf en op welk domein jij het verschil kan maken voor je klant. Natuurlijk kan je dat ook doen op social media zoals Google Plus en Facebook. Je blog is echter je eigen stek waar alles wat zich rondom je onderneming afspeelt samenkomt. En – belangrijk – jij bent de eigenaar van al jouw content!

2. Een blog maakt van jou een expert

Stel dat je – noem eens wat – fietshandelaar bent, dan zou je je blog kunnen gebruiken om je potentiële klanten:

  • te helpen bij de keuze van de juiste fiets (en toebehoren)
  • tips te geven over de mooiste fietsroutes (in de omgeving)
  • uit te leggen waarom jouw fiets een derde duurder is dan die in de supermarkt (en wat je klant daarbij te winnen heeft)
  • te vertellen hoe je het best zorg draagt voor dat versnellingsapparaat, hoe je lekke banden vermijd en hoe je fiets het beste kan onderhouden
  • te informeren over nieuwe trends (en wat jij als vakman daar zoal van vindt)
  • op de hoogte te brengen van nieuwe producten die je in aanbieding hebt

Natuurlijk is het niet de bedoeling zomaar al je kennis en kunde online te gooien, maar je ziet hopelijk welke richting het uit moet: jij geeft op een ongedwongen manier goede, degelijke info die je klant helpt een juiste keuze te maken, zonder dat jij per se je toevlucht moet nemen tot dat gladde verkoopspraatje (waarbij jij uiteraard niet nalaat om tussen de regels door te vertellen dat jij panklare oplossingen hebt voor zijn probleem).

3. Bloggen neemt je werk uit handen

Natuurlijk is het voor jouw geen enkel probleem om de vragen van je klanten te beantwoorden. Dat kan je in een individueel gesprek doen of in een e-mail. Maar wanneer je merkt dat een vraag, bedenking of bezorgdheid vaak terugkomt, is het een goed idee dat te verwerken in een blogpost. Op die manier is je antwoord klaar en duidelijk, altijd volledig én voor iedereen beschikbaar. Verwijs mensen rustig door naar je blog (en misschien kijken ze wel verder naar wat jij nog meer in de aanbieding hebt).

4. Gastbloggen

Je klanten bijvoorbeeld! Door pertinente vragen te stellen en hen per direct te laten reageren op wat jij schrijft treed jij in interactie met je klant en kom jij haast onmiddellijk te weten wat er speelt bij je doelgroep. Rechtstreeks de dialoog aangaan! Daar kan jij je voordeel mee doen en inspiratie uit putten. Bovendien toon je nogmaals aan anderen dat je ‘benaderbaar’ bent, dat je iemand bent waarmee te praten valt.

5.  Bloggen maakt je bedrijf beter vindbaar in Google

Google is gewoon verzot op sites die (zeer regelmatig) nieuwe inhoud online zetten, voortdurend in beweging zijn. Google is ook daar waar de interactie met het (jouw) publiek is. Zoekmachine optimalisatie gaat er simpelweg van uit dat daar de meest recente, meest relevante, meest tot de verbeelding sprekende informatie te vinden is met betrekking tot een bepaald onderwerp. En laat dat dynamische en die interactie met het publiek nu net dé bestaansreden zijn van weblogs.

Ben jij ook al aan het bloggen voor je bedrijf? Zo niet, wat houdt je dan vooral tegen? Laat gerust je bedenkingen achter in een reactie hieronder.

Wij waarderen het ten zeerste als je het artikel wilt delen! Een reactie wordt ook op prijs gesteld.

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van Blogtrommel: de beste Nederlandstalige blogs - tips voor beter bloggen - inspiratie om te bloggen.
Rick

Door

Rick

op 25 November 2014

Hallo, Een eigen blog is inderdaad erg leuk om zelf te maken. Normaal gesproken ben ik niet van de blogs schrijven maar nu dat ik dit van jou heb gelezen weet ik maar al te goed dat ik naast mijn eigen website ook een blog kan activeren. Bedankt.

Reactie plaatsen