Heeft mijn lokale bedrijf ook een blog nodig?
Heeft mijn lokale bedrijf ook een blog nodig?
8 oktober 2018 

Heeft mijn lokale bedrijf ook een blog nodig?

Content is dé manier om mensen kennis met je te laten maken. En kennismaken is zo belangrijk.

Als je op straat door een wildvreemde dame gevraagd zou worden of je meteen zou willen trouwen, dan zou je dit natuurlijk nooit doen. En tegelijk proberen we op internet meteen een verkoop rond te krijgen wanneer een klant bij ons komt aankloppen.

Een lokale onderneming heeft gelukkig nog het voordeel dat hij of zij zichtbaar is in de gemeenschap, maar zeker lang niet iedereen zal je kennen of al eens binnen zijn geweest voor een praatje. En hoe groter de gemeenschap hoe lastiger dat is.

bloggen-voor-lokaal-bedrijf

Je zult dan ook online aanwezig moeten zijn, want dát is waar je klant zit. En de kansen zijn groter dan ooit. Google is namelijk al heel goed geworden in het herkennen van een lokale zoekopdracht.

Je hoeft nu niet meer “restaurant in de buurt” te zoeken, of “stukadoor in Mijdrecht”. Google weet al dat je hoogstwaarschijnlijk een product of dienst zoekt die bij je in de buurt zit.

Staat jouw bedrijf hier al bij? Dat is waar een blog om de hoek komt kijken.

Bloggen is belangrijk, maar ook een investering in tijd

Als je al een blog bent begonnen, dan is de kans groot dat je hem ondertussen laat versloffen. Volgens onderzoek van Contany verwaarloost 83% van ondernemers hun blog.

Voor drukke ondernemers weten we dat het neerkomt op investeren in:

  • hun tijd
  • hun geld
  • hun energie

Zeker voor eenpitters of andere kleine lokale ondernemingen kan het beginnen met én blijven bloggen een grote investering lijken waarvan de opbrengst onzeker of niet te meten is.

Ook is niet elke ondernemer van nature een schrijver, en het kan overweldigend lijken om nog een taak toe te voegen aan een al superhoge werkdruk.

Bloggen is duidelijk belangrijk voor lokale bedrijven. Kleine bedrijven die bloggen hebben 126% meer groei aan leads dan degenen die dat niet doen, volgens Activeblogs

De meeste mensen vertrouwen blogcontent en hebben vaak al wel eens een aankoop gedaan gebaseerd op de aanbeveling in een blog. Een geweldige kans voor groei en om je lokale merk en vertrouwen in de gemeenschap te versterken.

Met een blog kun je jouw boodschap overbrengen, en helemaal wanneer je hem zelf schrijft en ook nog eens (regelmatig) in je eigen zaak staat. Zo leren mensen op deze manier de mens achter het bedrijf kennen.

Een lokaal bedrijf runnen heft een groot voordeel ten opzichte van gezichtsloze, grote landelijke spelers. Dat is het hébben van een gezicht.

Jij!

Jij kunt schrijven, praten op youtube, praten op een podcast, foto’s schieten van je zaak en hoe je er met passie werkt en de mens achter het bedrijf laten zien. Of, als je het zelf niet zo ziet zitten en er niet goed in bent. Schuif dan een van je medewerkers naar voren die een warm en vriendelijk gezicht (en stem) van je bedrijf kan worden.

Dit is hoe je kunt zorgen dat consumenten in je buurt je gaan zien, je passie meekrijgen en je werk gunnen, of je producten kopen wanneer ze in je winkel zijn. Consumenten gunnen lokale ondernemers hun business.

Ik heb laatst nog een lokale hovenier gekozen voor mijn nieuwe tuin. Hij was wat duurder dan landelijke prijsvechters. Maar ik was al eens op zijn blog gekomen via een facebook ad en hij wist waarover hij het had. Vertrouwen, passie. Een leuke ondernemer om mee samen te werken en het geloof dat de opdracht goed uitgevoerd zou worden. Dan maar ietsje meer betalen. Who cares! Ik wil een goede tuin en weten dat het perfect wordt.

lokale-ondernemers

Maar de andere kant is: blogs van slechte kwaliteit kunnen mensen ervan weerhouden om je content in de toekomst nog te lezen, óf naar je winkel te komen of je op te bellen voor een opdracht.

Slecht geschreven of irrelevante content kan meer schade aanrichten dan het niet hebben van een blog.

Niet elk bedrijf ziet een echte ROI van zijn blog en het is altijd de moeite waard om analyses te maken om ervoor te zorgen dat de tijd die je besteedt de resultaten ook waard is.

Voordat je besluit om je blog te starten, moet je overwegen:

  • Heb ik de tijd?
  • Zal ik iets te zeggen hebben?
  • Weet ik wat mijn klanten nodig hebben?
  • Hoe vinden mijn klanten mijn blog?
  • Wat wil ik dat bloglezers vervolgens doen?

“Wow, bloggen kost zo te lezen een hoop tijd waar ik in mijn dagelijkse verantwoordelijkheden helemaal geen tijd voor heb”

Nee, stop!

Bloggen hoeft helemaal geen dagelijkse of wekelijkse bezigheid te zijn.

Tuurlijk is het regelmatig plaatsen van leuke content die mensen aanspreekt en die mensen willen delen een geweldige mogelijkheid voor groei.

Maar de gedachte aan al dat werk is ook wat veel ondernemers tegenhoudt om er mee te starten. En dat is zonde, want je kunt ook gewoon starten met de belangrijkste content.

De meeste winst zal je behalen met het maken van 10, 20, 30 blogartikelen met evergreen content. Dat is content die nog jaren mee zal gaan. Artikelen over je werkwijze, je belangrijkste producten, de sfeer in je restaurant en wat je voor de gemeenschap doet.

bloggen-evergreen-content

Evergreen content zijn artikelen die je nog lang in zult kunnen zetten in je campagnes om jouw belangrijkste boodschap over te brengen, vertrouwen te creëren en je passie te laten zien.

Deze content kun je vervolgens gebruiken in je marketing om je verhaal te vertellen. Lokale Facebook ads bijvoorbeeld die leiden naar je enthousiasmerende blogpost waar je jouw expertise laat zien.

Er is absoluut geen reden om er niet mee te starten. Als je het zelf niet kunt, vraag dan één van je medewerkers of ze goed kunnen schrijven. Als je alleen bent of geen medewerkers hebt die er aanleg voor hebben, investeer dan één keer in een blogservice.

Sommige lokale bedrijven maken de fout alleen te bloggen over hun producten of diensten.
De ROI zit hem in het hebben van de juiste content voor het juiste doel:

    • Goed zoekwoordenonderzoek en een behulpzaam artikel van 3000 woorden voor zichtbaarheid in Google
    • Een post over de werkwijze van jullie diensten waarin je je expertise laat zien, die je kunt gebruiken in je marketing
    • Een post over de sfeer en voorbereidingen in je restaurant in hoe je team te werk gaat om een positief gevoel over te brengen
    • Een artikel over de jaarlijkse braderie waar je bent gaan staan en de leuke mensen die je hebt ontmoet om je band in de gemeenschap te versterken
    • Niet elk blogartikel is een nieuwsbericht en niet elke post hoeft per se via Google gevonden te worden. Bedenk waar je post voor is en hoe je hem in gaat zetten. Zo kun je je tijd efficiënt toepassen als drukke ondernemer.

Hoe vaak moeten lokale bedrijven hun blogs updaten?

Als je de basis hebt zul je al veel return on investment zien. Mits je het slim inzet in je zoekmachine optimalisatie en marketing strategie. Je moet bij elke post het doel voor ogen houden.
Maar voor veel lokale bedrijven kan een vaste blogstrategie nog veel meer bijdragen. Hoe vaak moeten lokale bedrijven dan hun blog updaten om de gemeenschap engaged te houden?

Volgens onderzoek van Brightlocal vindt:

  • 98% van respondenten dat bedrijven hun blogs minstens één keer per maand moeten bijwerken
  • 43% vindt dat dit wekelijks moet zijn

Het is niet genoeg om een blog te schrijven en dan te verwachten dat je doelmarkt dit ziet. Je moet ze ernaartoe brengen.

Naast vindbaarheid in Google en betaalde advertenties kun je ook een community opbouwen van volgers. Hier moet je echter wel regelmatig updates voor plaatsen om mensen een reden te geven om terug te blijven komen. Regelmatig updaten kan echter wel met zijn uitdagingen komen. Onvoldoende zorg en aandacht kan van invloed zijn op de kwaliteit van een blog, en dit kan mensen ervan weerhouden in de toekomst je content te lezen of zelfs je merk te vertrouwen.

Regelmaat vereist routine. Het opbouwen van een contentkalender is een investering op voorhand, maar bespaart veel tijd en moeite bij het bedenken van nieuwe ideeën in de creatie fase. Dit betekent ook dat je content kunt timen rond belangrijke sector- en lokale mijlpalen, en dat je een gelijkmatige verspreiding van de content kunt garanderen.

Waar kun je als lokaal bedrijf over bloggen?

Er zijn heel veel onderwerpen die mensen willen zien van lokale bedrijven en de beste strategie zal een combinatie hiervan zijn, een gezonde afwisseling.

Praten over waar je expertise ligt en vooral ook waar je passie ligt is de beste aanpak, gericht op wat je bedrijf doet en wat er in de buurt van jouw bedrijf gebeurt.

How to” posts zijn altijd een goede investering, evenals FAQ pagina’s. Zo kun je alle vragen beantwoorden die een potentiële koper kan hebben voordat hij de beslissing neemt iets af te nemen.

Wat zijn bijvoorbeeld bezwaren die je vaak krijgt, of vragen die nog niet helemaal helder waren voor een klant. Maak er uitgebreide content over en zorg voortaan dat je klanten dit tijdens hun aankoopproces te zien krijgen. Bijvoorbeeld met een

  • nieuwsbrief
  • een advertentie
  • of een email funnel

Informatie moet bovenal uniek zijn voor de branche van een bedrijf en nuttig zijn voor je publiek.

Bijvoorbeeld, een bedrijf dat dierenvoer verkoopt kan een lokaal publiek aanspreken door te bloggen over terugroepacties binnen de branche of een vernieuwend product in het assortiment van hun favoriete leverancier.

Ook kun je een aantal infographics maken over lokale statistieken die aansluiten bij jouw markt. Bijvoorbeeld over huizenverkoop als makelaar of, om bij de petstore te blijven, informatie over dierenbezit en bijvoorbeeld de ontwikkeling over jaren.

Deelbare informatie als infographics kan een goede aanvulling op een bestaande marketingstrategie zijn en kan zeer nuttig zijn bij het richten op deze regionale doelgroepen omdat het zo locatie specifiek en relevant is.

Op welke manier zijn blogs nuttig voor lokale bedrijven?

Er zijn een aantal belangrijke peilers die je kunt versterken met het gebruik van je blog:

  • Trust: je positioneert het bedrijf als een ‘expert’
  • SEO: het helpt in de zoekmachines met hogere posities voor belangrijke woorden én gevonden worden op véél meer gerelateerde zoekwoorden
  • Social: je creëert content die je op social media kunt delen
  • Retentie: het verhoogt de betrokkenheid bij bestaande klanten
  • Positionering: onderscheidt je activiteiten van concurrenten
  • E-mail: Creëert content voor e-mailmarketing
  • Retargeting: het geeft je mogelijkheden om mensen die op je website zijn geweest specifieke advertenties te tonen

Content voor zoekmachine optimalisatie

Hoewel het op veel fronten heel veel waarde kan brengen, zien de meeste bedrijven hun blogs als toegevoegde waarde vanwege hun SEO-voordelen: gevonden worden op allerlei alternatieve zoekwoorden, verbeteren van de zichtbaarheid in zoekresultaten en, als je content sterk genoeg is, het genereren van backlinks.

Maar vergeet niet dat content niet alleen ten goede komt aan Google. Het moet tegemoet komen aan de werkelijke behoeften van klanten en op een manier worden geschreven die de lezer dichterbij een aankoop brengt. Op die manier kun je je content ook inzetten om geïnteresseerde bezoekers om te zetten in klanten.

Retargeting met Facebook

Facebook-advertenties zijn een zeer effectieve manier om nieuwe leads en verkeer naar je bedrijf en website te genereren. Maar als je een klein bedrijf bent met een beperkt budget, kan Facebook adverteren voor een koud publiek snel duur worden.

Retargeting is een manier van adverteren voor mensen die op je site zijn geweest. Het is meestal goedkoper omdat de conversieratio’s bij personen die bekend zijn met je merk doorgaans hoger zijn dan bij een koud publiek. Zo kun je retargeting gebruiken in combinatie met jouw lokale content.

Facebook retargeting klinkt misschien lastig, maar is eigenlijk heel gemakkelijk op te zetten.

Installeer eerst de Facebook-pixel op jouw website. Met de Facebook-pixel kun je de acties die een bezoeker op jouw site neemt vastleggen en vervolgens kun je deze retargeten met Facebook-advertenties.

Het gemakkelijkste is om gewoon eerst eens iedereen die op je website is geweest te retargeten, daarna kun je je gaan verdiepen in specifieke advertenties voor mensen die op specifieke pagina’s zijn geweest bijvoorbeeld.

Als iemand op je lokale content terechtkomt, wordt de Facebook-pixel geactiveerd. Nu dat is opgeslagen, weet je dat die persoon je content heeft bekeken. In Facebook Ads Manager kun je die bezoeker nu targeten met FB-advertenties.

Het mooie van retargeting is dat je niet adverteert voor een koud publiek. Je hebt al enige verstandhouding opgebouwd met je lezers (zolang je content goed was), dus zullen ze waarschijnlijk meer ontvankelijk zijn voor je advertentie-inspanningen.

Het werkt perfect als je de retargeting gebruikt om de rest van je verhaal te vertellen. Eerst is de lezer geïnteresseerd, dan maak je een advertentie om hem meer te laten lezen over hoe je te werk gaat of waarom het je passie is. Na een paar keer in contact te zijn gekomen vraag je eens een keer of ze al aan je producten of diensten hebben gedacht.

Eerst de band, dan de sale.

En het kan allemaal wanneer je goed geschreven blogcontent hebt voor je website.

Tip: retargeting kun je hetzelfde doen met Adwords en zelfs Youtube video’s.

blogbezoekers-retargeten

E-mail lijst

Wanneer een bezoeker op je website komt, moet je proberen het e-mailadres van die persoon vast te leggen.

Ze komen op je site omdat ze geïnteresseerd waren in het onderwerp van één van je blogposts. Met hun e-mailadres kun je ervoor zorgen dat je via e-mail een band met ze opbouwt door ze meer interessante artikelen te laten zien.

Het werkt perfect als je je blogpost combineert met iets dat je gratis weg kunt geven en de bezoeker wel wil hebben, een leadmagnet wordt dit ook wel genoemd. Oftewel, iets wat de bezoeker aantrekt om een lead of prospect te worden en zijn e-mailadres te geven.

Een voorbeeld is een kortingsbon voor een eerste aankoop in je winkel, of zelfs een gratis product wat ze op kunnen halen. Perfecte eerste kennismaking. Het moet voldoende waarde hebben dat de potentiële klant ervoor actie wil ondernemen, maar ook weer niet zo duur dat het je alleen maar geld kost.

Voor een dienstenbedrijf zou je bijvoorbeeld ook één keer een gratis e-book kunnen maken of een checklist wat een potentiële klant al een heel eind op weg helpt met wat hij zelf kan doen om zijn probleem op te lossen.

Nu je hun e-mail hebt, kun je ze meer informatie of promotie-aanbiedingen sturen en zelfs deze mensen retargeten met FB-advertenties voor een nóg gerichter publiek van geïnteresseerde mensen.

Om al deze voordelen te kunnen behalen moet je natuurlijk wel je blog gaan schrijven. Hier zal ik een aantal veelgemaakte fouten behandelen zodat je die alvast kunt voorkomen.

10 veelgemaakte fouten in lokale bedrijfsblogs die je wilt voorkomen

Leren van je fouten is de beste manier om je te ontwikkelen. Leren van andermans fouten, dat geeft je een head start.

“I don’t have the perfect roadmap drawn out, but I do know which roads I’ll never drive down again” – Brittany Burgunder, Professional Coach

Fout #1: irrelevante content schrijven

Lezers willen je product kopen, niet over je politieke voorkeuren horen. Lezers die je afschrikt met irrelevante content komen nooit meer terug.

Fout #2: de klant vergeten

De meeste bedrijven begrijpen onvoldoende wie hun klant is om te weten wat voor soort blogs werken voor hun publiek, of waar ze zitten. Moeten dit video’s zijn, geschreven tekst op je website of microblogs of een ander formaat?

Fout #3: zoekwoordfocus beperken

Bedrijven bloggen vaak continu over hetzelfde onderwerp en dezelfde zoekwoorden in een poging om hoger in Google te komen. Wat je eigenlijk aan het doen bent is je zoekwoorden verwateren zodat Google niet meer weet welke pagina op je site het belangrijkste is voor een zoekwoord.

Fout #4: egocentrisch zijn

Alleen bloggen over jezelf zonder iets toe te voegen aan de ervaring van de lezer. Blogs moeten potentiële vragen beantwoorden en klanten helpen.

Fout #5: jezelf niet verkopen

De grootste fout die lokale bedrijven maken, is dat ze niet erkennen dat bezoekers kunnen worden omgezet in volgers. Aanhangers die zich deel van het bedrijf voelen, helpen om het bedrijf te delen en het woord te verspreiden. Vraag om die hulp van loyale volgers.

Fout #6: het vergeten van on-site SEO

Te veel bedrijven hebben geen interne linkstrategie en vergeten geografische georiënteerde zoekwoordzinnen te gebruiken. Interne links zijn essentieel voor SEO en klanten zoeken ook op jouw product + jouw plaats dus dit moet je opnemen in je teksten en in je interne links.

Fout #7: de klantreis beëindigen

Je hebt klanten naar je site weten te krijgen maar gebruikt geen call-to-action om de bezoeker een volgende actie te laten doen. De klantreis is gestopt na het lezen van die ene post. We hebben een klant die 60% van zijn verkeer ontvangt op slechts 3 blogposts, maar een bouncepercentage van 99% had op die berichten!

Fout #8: vergeten om te promoten

Een grote valkuil is om alle tijd te stoppen in het schrijven van de teksten en geen tijd in het promoten via social media en andere kanalen.

Fout #9: het doel van de post niet vaststellen

Veel tekstschrijvers beginnen aan een post omdat ze een nieuwtje hebben of graag iets willen delen en vergeten hierbij te kijken naar het doel van de post. Een nieuwsbericht van 600 woorden zal niet organisch gevonden worden. Een blogpost van 3000 woorden misschien wel, maar is wellicht niet geschikt om de prospect de volgende stap te laten zetten om klant te worden.

Fout #10: geen lokale focus

Vergeet niet om je lokale focus te houden. Voor veel kleine bedrijven is het lastig om landelijke concurrentie aan te gaan op verschillende zoekwoorden en ze hebben een lokale winkel, of leveren hun diensten in een gebied rondom hun werkplaats.

Ze hoeven de concurrentie gelukkig landelijk niet aan te gaan.

Maar dat betekent ook dat de content lokaal moet zijn ingestoken. Anders ga je alsnog landelijke concurrentie aan op zoekwoorden.

Pak kansen die anderen laten liggen

Lokale content is een zeer onderbenut type content dat je kunt toevoegen aan je contentmarketingrepertoire. Doe eens een zoekopdracht naar jouw belangrijke zoekwoorden in combinatie met jouw plaats, of werkgebied.

Kun jij betere content maken dan je concurrenten?

En vergeet niet dat een blog niet per se op je eigen site hoeft te staan. Zelfs als er aardig wat concurrentie is in de zoekmachines, welke mogelijkheden zijn er dan nog wel die passen bij jouw business?

Denk ook aan microblogs waar je ook kunt plaatsen en waar je concurrenten dat nog niet goed doen.

Facebook is wel een beetje verzadigd en door het nieuwe algoritme is het moeilijk je publiek te bereiken (tenzij je ook wilt adverteren, dan zijn de kansen om jouw verhaal naar voren te brengen echt super!), maar er zijn nog andere sociale netwerken.

Start met waar je de concurrentie kunt verslaan. Als dat met een blog is die organisch gevonden kan worden, perfect! Voor elk bedrijf is er wel zeer specifieke content te vinden waar je hoog mee zou moeten kunnen komen.

Andere kanalen om te bloggen zijn:

  • LinkedIn voor B2B: Al je klanten zitten daar en nog niet veel bedrijven gebruiken het om op te bloggen en content te delen. Kleinere blogposts met bijvoorbeeld images kun je plaatsen als jezelf en zo je netwerk uitbreiden of je kunt het delen als bedrijfspagina
  • Instagram: Nog zeker een ondergewaardeerd platform voor bedrijven en al helemaal lokaal. Kijk of er lokale hashtags zijn en bouw zo aan je publiek
  • Pinterest: Oh yes, Pinterest wordt veel gebruikt. Als je producten hebt die visueel aantrekkelijk zijn is het een perfect medium, maar je kunt ook how to’s plaatsen van verschillende stappen van je werkwijze en mensen naar je eigen blog leiden
  • Youtube: Kijk ook eens wat voor video’s er naar voren komen wanneer je zoekt op jouw onderwerp. Een informatieve video kun je tegenwoordig al heel makkelijk maken. Van je winkel bijvoorbeeld gewoon met je telefoon, of de klus die je mooi hebt opgeleverd met een voor en een na situatie

Een grote kans, als je de investering wilt doen

In elke niche en voor elk bedrijf ligt er een grote kans om met een blog bezoekers te trekken, koude leads om te zetten in geïnteresseerde prospects en prospects om te zetten in klanten.

Met de juiste strategie kun je met minimale investering een maximaal resultaat behalen, en dat begint bij het stellen van doelen en de juiste planning.

Nu klinkt het allemaal misschien wel heel zwaar, maar begin gewoon met die eerste post waarin je de vragen die je vaak krijgt behandelt. Wanneer je de vraag dan weer eens krijgt, verwijs je mensen naar je post.

Zo ontstaat er vanzelf een strategie waarbij je je blog in kan zetten om bezwaren weg te nemen, vragen te beantwoorden en mensen te enthousiasmeren met jouw passie.

Zet jij al een blog in voor jouw bedrijf? Wat werkt wel, wat werkt niet?

Ik ben heel benieuwd. Zet het hier in de comments en laten we van elkaar leren!

Over de schrijver
Ik ben Joost Nusselder, eigenaar van Decision Tree en Digital Strategist. Ik vind het leuk om onze klanten vindbaar te maken en het leukste vind ik de creatie van de campagnes. Creatieve manieren opzoeken om gevonden te worden en zo het meeste uit een budget te halen. Daarom heb ik een team verzameld van copywriters, outreach specialisten en ad men (and women) en zijn we een echte virtual company.

Door Danielle Bakker op 11 October 2018

Bedankt voor de tips Joost! Welkom bij het team gastbloggers :)

Reactie plaatsen