arrow_drop_up arrow_drop_down
13 november 2014 

Beter bloggen: deze 4 tips verrijken je content

Wie aan de slag gaat met contentmarketing, ontkomt niet aan het regelmatig publiceren van een kwalitatief hoogwaardige, diepgravende blogpost. Natuurlijk hoef je echt niet iedere twee dagen een epistel te publiceren, maar soms kan een wat meer diepgaand artikel erg welkom zijn. Je toont daarmee kennis en expertise, helpt je lezers aan relevante inzichten en bouwt aan je erkenning en autoriteit. Maar hoe pak je ‘beter bloggen’ nu goed aan?

1. Bepaal je onderwerp, stelling en/of hoofdgedachte

Deze stap klinkt logisch, maar is iets wat nog vaak misgaat. Bepaal van te voren goed waar je met je artikel heen wilt, welke boodschap je wilt verkondigen, welke mening je wilt verdedigen en waarom of wat je wilt aantonen. Het gevaar van een langer blog is namelijk dat je teveel gaat vertellen of dat je van je te ver hoofdgedachte afdwaalt. Je blog wordt daarvan weliswaar langer, maar niet duidelijker en al zeker niet beter leesbaar.

Check de bronnen bij bloggen

2. Meerdere bronnen verstevigen je verhaal

Verrijk een steviger blog altijd met meerdere bronnen. Daarmee laat je zien dat je verhaal of stelling ergens op is gebaseerd en dat je je daadwerkelijk in het topic hebt verdiept. Bovendien geldt er een journalistieke regel dat ‘één bron geen bron is’.

Een handige manier voor het vinden van extra informatie of relevant nieuws over een topic is het aanleggen van een verzameling rss-feeds. Een goede tool hiervoor is bijvoorbeeld Feedly. In deze cloudgebaseerde rss-lezer kun je de artikelen vanuit meerdere bronnen laten samenkomen, binnenkomen en ordenen op bijvoorbeeld onderwerp. Zo heb ik in mijn eigen Feedly een topic ‘SEO en contentmarketing’ en een topic ‘Technologie’. In beide categorieën staan al mijn veel geraadpleegde websites rondom dat onderwerp. Dat scheelt heel wat websites afstruinen in je zoektocht naar nieuws en informatie.

Feedly uitleg

De tool geeft je niet alleen een overzicht van de laatste artikelen van jouw favoriete bronnen, maar vervolgens kun je ook binnen Feedly razendsnel zoeken naar meer informatie. Door in het zoekveld het onderwerp van je blog in te geven, zie je snel de actuele artikelen gepubliceerd over dat onderwerp. En die kun je weer gebruiken en opvoeren in je blog. Zo sluit je bovendien meteen aan bij de actualiteit.

Kijk overigens uit met Wikipedia. Hoewel deze webencyclopedie handig kan zijn voor de uitleg van bijvoorbeeld vakjargon kun je het vanwege het gecrowdsourcete karakter beter niet gebruiken in wetenschappelijke publicaties.

3. Visuele elementen zorgen voor eye candy en storytelling

Elementen als quotes, tweets en infographics zijn zowel inhoudelijk als visueel een verrijking voor je blog. Zie bieden een welkome afwisseling voor de regels tekst en geven extra informatie en context. Wil je veel input zoals quotes of postings vanuit social media gebruiken, kijk dan eens naar de cloudtool Storify. Daarmee kun je razendsnel zoeken op meerdere socialmediakanalen en deze input eenvoudig in je verhaal slepen. Let wel op bij het gebruik van deze tool: de gratis versie produceert content die niet door zoekmachines zichtbaar is. Is SEO belangrijk voor je website en gebruik je Storify regelmatig, overweeg dan de Enterprise-versie.

Infographics maak je eenvoudig met tools als Infogr.am, Datawrapper, terwijl je voor overige (eenvoudige) afbeeldingen prima uit de voeten kunt met Canvas.

CartoDB tool

Een enorm krachtige manier om je blog een meer ‘storytelling‘-achtig karakter te geven is het gebruik van geografische kaarten in je verhaal. Natuurlijk moet je verhaal zich daar wel voor lenen, maar soms kan informatie geprojecteerd op een landkaart veel inzicht verschaffen. De gratis open source tool CartoDB is daar bijvoorbeeld voor geschikt. Neem wel even de tijd deze tool te leren kennen, bovendien moet je wel over de data beschikken van hetgeen je wilt visualiseren.

4. Werk samen met influencers, zij zorgen voor inhoud en bereik

De stem van een of meerdere vakautoriteiten kan je blogpost niet alleen inhoudelijk naar een hoger niveau tillen, maar ook voor meer bereik zorgen. Door een expert op te voeren vergroot je de kans dat deze expert het artikel vervolgens ook met zijn volgers deelt op social media. Natuurlijk is de visie van een influencer sowieso vaak een waardevolle verrijking voor je content, want een persoon is natuurlijk niet voor niets invloedrijk.

Je kunt ook een citaat van een influencer gebruiken dat al ergens in een ander artikel gepubliceerd is. Geef dan in ieder geval een linkje naar het bronartikel. Het beste kun je dit oplossen met een zogheten ‘blockquote’-element. In HTML ziet dat er zo uit:

<blockquote cite="http://hierdeurlvandebronvanhetcitaat.nl">
hier het citaat
</blockquote>

Eventueel kun je het citaat opleuken met headings en een (cursief) onderschrift met daarin de naam van de geciteerde. Gebruikt je website html5, dan kun je zelfs de elementen <header> en <footer> binnen het <blockquote>-element gebruiken om je citaat helemaal semantisch correct in je artikel te plaatsen. Ook het gebruik van microdata is toegestaan binnen een blockquote.

Met een paar relatief eenvoudige maatregelen kun je je blogpostings naar een nieuw niveau brengen. Niet alleen je lezers zullen die genomen moeite waarderen, maar ook zoekmachines worden doorgaans gelukkig van verrijkte content.

Welke trucs en extra’s passen jullie toe om je blogs meer ‘spice’ te geven?

Over de schrijver
Raymond Luijbregts is Manager Contentmarketing van NoX PR & Content. Hiervoor was hij werkzaam als hoofdredacteur van meerdere IT- en B2B-magazines en websites.
Raymond Luijbregts

Door

Raymond Luijbregts

op 14 November 2014

Aks er vragen over bovenstaande zijn, stel ze gerust! Ik zal ze altijd zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Rowdy Groothedde

Door

Rowdy Groothedde

op 17 November 2014

Interessant artikel! Hoe vaak raad je aan om te bloggen in de week? En welke dagen? Ik probeer een beetje een schema te creëren om structureel te bloggen..

Raymond Luijbregts

Door

Raymond Luijbregts

op 17 November 2014

Hoi Rowdy, dat hangt helemaal van je doelstellingen en je tijd af. Over het algemeen zou ik willen aanraden om kwaliteit boven kwantiteit te stellen: liever 1 of 2 heel sterke blogs dan iedere dag een wat minder sterk stuk. Om toch de kwantiteit op een bepaald niveau te houden zou je eigen blogs kunnen afwisselen met gecureerde content, waarbij je reageert of je mening geeft op bestaande artikelen. Storify leent zich daar ook goed voor.

Reactie plaatsen