Elke beslissing die je maakt is een stukje marketing
22 januari 2021 
3 min. leestijd

Elke beslissing die je maakt is een stukje marketing

Als ondernemer maak je gedurende een dag heel veel beslissingen. Wat je schrijft in een social media post of in een e-mail. Wat je wel doet. Wat je niet doet. Hoe je omgaat met stress. Met tegenslagen. Met successen.

Iedere beslissing die je neemt is echter meer dan een beslissing alleen: het is een stukje marketing…

Hoe bewust ben jij je van de talloze beslissingen die jij iedere dag maakt? En hoe bewust ben jij je van het effect van die beslissingen op de manier waarop de buitenwereld daar tegenaan kijkt?

In een speech van Simon Sinek over empathie op de werkvloer spreekt hij bijna tussen neus en lippen een zinnetje uit dat de rest van de speech in m’n hoofd bleef hangen:

“Every single decision a company makes is a piece of communication.”

Ofwel: iedere beslissing die je als ondernemer maakt is een stukje communicatie.

Een paar voorbeelden

En als iedere beslissing een stukje communicatie is, zou je dan ook kunnen zeggen dat iedere beslissing die je maakt een stukje marketing is?

Zoals mijn beslissing om een artikel te schrijven voor IMU.

Zoals Tonny Loorbach z’n beslissing om niet langer in de operatie van z’n bedrijven mee te draaien.

Zoals jouw beslissing je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder en deze niet langer zelf te doen.

Nu is mijn beslissing om artikelen te schrijven voor IMU redelijk makkelijk te koppelen aan een stukje marketing: door een artikel te schrijven creëer ik meer zichtbaarheid onder ondernemers en professionals. En daar heb ik zelf weer wat aan aangezien ik recent een boek heb uitgebracht dat goed aansluit op de doelgroep van IMU en hen veel waarde kan brengen.

In het voorbeeld van Tonny is z’n beslissing om niet langer in de operatie van z’n bedrijven mee te draaien aan de oppervlakte misschien niet direct te interpreteren als een stukje marketing. Maar onder de oppervlakte is het dat wel: deze beslissing laat zien dat Tonny de kennis en ervaring heeft om bedrijven te bouwen en zelfstandig te laten draaien. Dat geeft zijn status als expert en boegbeeld van IMU extra kracht mee wanneer hij bijvoorbeeld te gast is in een podcast.

In het voorbeeld van jouw beslissing om je boekhouding uit te besteden aan een boekhouder is de link naar marketing op het eerste gezicht nóg verder te zoeken. Maar op het tweede gezicht is dat het niet. Door deze keuze te maken geef jij namelijk een signaal door aan jezelf en aan de mensen om je heen dat je bewust kiest om te doen waar jij goed in bent als ondernemer: je focust op de dingen waar jij het meeste waarde toe kunt voegen. En al is het indirect, de beslissing om een boekhouder in de arm te nemen communiceert meer over jou naar je doelgroep dan je nu misschien zou denken.

Mag ik je uitdagen?

Dus daarom zou ik je graag uit willen dagen om wat vaker bewust stil te staan bij de beslissingen die je maakt als ondernemer. Wat communiceren die beslissingen naar jezelf en naar de mensen om je heen? En op welke manier hebben deze beslissingen een positieve (of negatieve) impact op de marketing van jou als bedrijf?

Je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen door gedurende een aantal dagen bij jezelf te observeren welke beslissingen je maakt en deze kort te noteren in een (digitaal) notitieblokje. En als je dan toch bezig bent, verdeel deze observaties in met de kopjes ‘bewust’ en ‘onbewust’. Want als je een aantal dagen bij jezelf gaat observeren welke beslissingen je maakt, dan ga je merken dat je een deel van deze beslissingen onbewust maakt.

Dat zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Bewust:

  • Artikel geschreven voor IMU
  • Offerte opgesteld voor Pietje en een dag eerder verstuurd dan gepland
  • Reviews opgevraagd bij 3 klanten
  • Administratie bijgewerkt

Onbewust:

  • Afgeleid door social media en 2 uur verloren aan productiviteit vandaag
  • Direct gereageerd op een offerteaanvraag en dezelfde dag de deal binnen gehaald
  • Drie keer gebeld vandaag en drie keer de telefoon opgenomen (terwijl je ergens anders mee bezig was)
  • 3 glacé koeken gegeten voor je laptop (en daarna een sugar crash gekregen)

Wanneer je meer inzicht creëert voor jezelf in de beslissingen die je bewust en onbewust maakt dan ben je in staat om de beslissingen te gaan herkennen die het meeste bijdragen aan jouw succes als ondernemer en de perceptie en het vertrouwen die jouw omgeving daaraan verbindt.

En dat is weer een mooi bruggetje naar waar we aan het begin van dit artikel mee begonnen: marketing gaat in essentie om vertrouwen. Niet voor niets is de laatste fase van Frank Kern z’n marketing funnel na ‘Know’ en “Like’ namelijk ‘Trust’: vertrouwen.

En wanneer jij beslissingen maakt die in dienst staan van het voeden van dit vertrouwen, dan heb je iets heel waardevols te pakken.

Online strateeg en mede-eigenaar van digital marketing bureau JijOnline. Auteur van 'Word eens volwassen!'
Reactie plaatsen