Google Search lanceert verbeterde autocomplete met tweede kolom
05 januari 2022 
in Nieuws
3 min. leestijd

Google Search lanceert verbeterde autocomplete met tweede kolom

Google heeft zijn ‘automatisch aanvullen’ functie verbeterd met een tweede kolom. In deze tweede kolom laat Google de gerelateerde zoekopdrachten voor een zoekterm zien. Ook bevestigt Google dat het bedrijf aan het testen is met een nieuwe edge to edge autocomplete interface en andere elementen op volledige breedte in de desktop search interface. 

Verbeterde autocomplete

De nieuwe verbeterde autocomplete interface laat extra zoekvoorspellingen zien, waaronder ‘mensen vragen ook’ en ‘mensen zoeken ook’ evenals andere content die bij de zoekopdracht past. In de praktijk komt dat er als volgt uit te zien:

Google autocomplete

Je kunt de nieuwe zoek-interface als volgt triggeren: doe een zoekopdracht via Google en klik op de resultatenpagina opnieuw in het zoekvak. Vervolgens opent er aan de rechterkant - naast de reguliere suggesties - een tweede kolom met zoeksuggesties. In onderstaand gifje zie je hoe je de nieuwe zoek-interface triggert:

Zoek interface

Edge to edge autocomplete test

Naast de tweede kolom is Google met nog meer vernieuwingen aan zijn zoek-interface bezig. Zo test Google op dit moment iets wat het zelf ‘edge to edge autocomplete’ noemt. In deze variatie van de autocomplete interface, sluit het zoekvak naadloos aan op de andere elementen op de zoekpagina. In principe verwijdert Google de rand rondom het vak waar je je zoekopdracht invoert. Hierdoor gaat het - letterlijk - van rand tot rand met de andere elementen op de resultatenpagina. 

De edge to edge test van Google ziet er als volgt uit:

edge to edge google

Meer tests met volledige breedte

Eerder al bevestigde Google dat de interface voor resultaten in kaarten op volledige breedte wordt weergegeven. Daarnaast test Google met nog andere elementen op volledige breedte, waaronder afbeeldingen en featured snippets. Google zelf bevestigt dat het regelmatig tests draait om verschillende visuele elementen en functies binnen Google Search te testen. 

Waarom is dit belangrijk?

Misschien lijkt de kolom met gerelateerde zoekopdrachten een kleine verandering. Maar elke verandering in de Google interface kan een impact maken op hoe mensen zoeken via Google. Het verandert waar zoekers kijken, hoe vaak ze een nieuwe zoekopdracht invullen, en waar ze klikken. De verandering kan een directe impact hebben op click through rates vanuit de Google zoekresultaten naar je website. 

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!