arrow_drop_up arrow_drop_down
16 december 2019 

Affiliate marketing in 2020: Zo blijf je je onderscheiden

Affiliate marketing is hedendaags immens populair en blijft ieder jaar groeien in volume. Als je bijvoorbeeld Google Trends checkt, zie je de interesse in affiliate marketing alsmaar stijgen. Je ziet dit niet alleen terug in het aantal publishers, maar ook zeker aan de programmakant. Zoals de meeste verkopers wel weten, hebben de grote e-commercepartijen tegenwoordig ook een eigen affiliate marketingprogramma, zoals bol.com.

De stijging in publishers en programma’s, resulteert uiteraard in een nog competitievere markt en meer competitie in de zoekmachine. Je moet nog een aantal stappen extra zetten om die bezoekers op je website of platform te krijgen. Veel niches zijn tegenwoordig wel ontdekt en in veel markten dien je op te boksen tegen de grote reuzen van deze wereld in de zoekmachine. Een pittige uitdaging dus.

Het verdienen van een leuk zakcentje is voor de publishers steeds lastiger aan het worden. Je dient continu de trends te monitoren en het is belangrijk om de laatste ontwikkelingen vanuit Google en het SEO-landschap te volgen wil je mee in de snelle ontwikkelingen van het digitale landschap. Als je een van de eerste bent die bepaalde features oppakt, dan blijf je de concurrentie in de zoekmachine voor! Heb jij je strategie voor 2020 al definitief vormgegeven? Zo nee, dan heb je gelukkig nog een aantal weken. Met enkele tips en ontwikkelingen wordt je wellicht al op weg geholpen.

2020 gaat voor affiliate marketing een competitief jaar worden. Ga jij je tijdig verdiepen in deze trends of blijf je vertrouwen op je huidige strategie?

Influencers als affiliate kanaal

Waar sommige mensen moe geworden zijn van types als Enzo Knol, Monica Geuze en Fabiola, zijn er nog honderdduizenden jongens én meisjes die dagelijks of wekelijks de bezigheden van bovenstaande influencers op de voet volgen. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, zijn deze influencers alleen voor de grote jongens weggelegd. Maar ook jij als kleine affiliate marketeer kan gebruik maken van influencers. Ga dan op zoek naar de wat minder bekende influencers, maar wel naar influencers die bekend zijn of een autoriteit vormen in jouw branche of niche. Deze wat minder bekende influencers krijgen niet wekelijks tientallen aanbiedingen of samenwerkingen aangeboden en zullen eerder toeslaan op jouw aanbod. Zo betaal je niet de hoofdprijs voor een influencer, maar betaal je een nette prijs. Het kan ook een idee zijn om geen prijs te betalen, maar om de inkomsten vanuit affiliate marketing op een bepaalde manier te verdelen. Werk jij samen met een influencer uit jouw niche? Je bezoekers zullen jouw website of platform dan ook eerder als autoriteit aanzien.

Voice, Voice, Voice

Voice of Voice Search staat al jaren in ieder eindejaarsblog. Ieder jaar lees je weer terug: ‘volgend jaar wordt dit de grootste trend of ontwikkeling. Waar het in Nederland voorheen nog niet echt van de grond is gekomen, speelt Google hier al wel volledig op in. Je kunt tegenwoordig via je Airpods al aan Google vragen wat de beste affiliate marketing blog is of wat voor weer het morgen wordt. De beste resultaten komen vervolgens bovenaan te staan op de zoekresultatenpagina.

Een algemene tip hiervoor is om content te schrijven waarbij je antwoorden op bepaalde vragen gaat geven. Neem bijvoorbeeld de vraag, waar wel zoekvolume op zit, op in je titel of belangrijkste koppen. Bovendien vergroot je de kans dat jouw pagina of artikel wordt opgenomen in de featured snippets van Google.

Kijk verder dan de bekende SEO-tools

Ben je zelf actief in bekende SEO- of Google Tools, zoals SEMush, Ahrefs, Google Search Console en MOZ? Houd dit vooral vast, want ze kunnen je op meerdere vlakken relevante en behulpzame informatie bieden. Probeer echter ook verder te kijken dan enkel naar de bekende tools. Zo heb je bijvoorbeeld een andere tool, namelijk Answer the public, waar je nieuwe contentideeën kunt opdoen als je even bast dreigt te lopen in je huidige contentstrategie.

Zet de taal op Nederlands in dit geval, vul het zoekwoord in waar je omheen wilt schrijven en je krijgt direct nieuwe inspiratie om over te schrijven. Een ideale tool dus om je huidige zoekwoordportfolio uit te breiden, te lezen waar jouw doelgroep nú over praat en krijg nieuwe en frisse ideeën wat betreft longtail-zoekwoorden.

Werk samen met partners

Als je zonder mediabudget wilt groeien met affiliate marketing, dan is SEO de belangrijkste sleutel tot succes. Check de techniek van je website nog eens goed. Hoe staat het met de interne linkstructuur? En hoe zit het met de snelheid van de website? Allebei zaken waar Google ook naar kijkt. Ben daarnaast kritisch op je eigen content, de customer journey op je website en omarm linkbuilding in je affiliate marketingstrategie.

Om dit succesvol aan te vliegen, is het noodzakelijk om een netwerk met partners op te richten. Dit gaat niet meteen vanaf dag één, maar heeft, net als SEO zelf, tijd nodig om gestaag te groeien. Betaalde links en betaalde blogs kunnen een uitkomst bieden, maar deze mogelijkheden zijn niet voor iedere publisher of ieder bedrijf weggelegd. Om op een andere manier aan kwalitatieve backlinks te raken, is een samenwerking met partners hierin cruciaal. Benader relevante websites, andere blogwebsites in jouw branche of niche met de vraag of je een blog kunt schrijven. Ze zullen echt niet allemaal staan te springen om een backlink te plaatsen naar jouw website, maar het zal je verbazen hoeveel openingen het je gaat bieden door simpelweg het versturen van berichtjes en contactformulieren met de vraag of je op een bepaalde wijze kunt samenwerken. Iedere website of ieder blog is namelijk continu op zoek naar de volgende stap.

Bovenstaande ontwikkelingen en tips zijn belangrijk om in je affiliate marketingstrategie voor 2020 op te nemen.

Ben jij al helemaal gereed voor 2020 of dien je je plannen nog een keer goed te bekijken?

Over de schrijver
Mijn naam is Anne van Baal, 26 jaar en online marketeer van beroep. Daarnaast een enorme passie voor reizen, beauty, gezondheid en lieve schattige honden. Naast mijn passies krijg ik energie van bloggen over mijn passies en over mijn vakgebied online marketing. Je kunt mij typeren als een echte generalist, want ik houd me bezig met zowel paid advertising als organic search.
Danielle Bakker
Koning De Gamer

Door

Koning De Gamer

op 15 January 2020

De nadruk op SEO moet niet worden onderschat. Dit is een zeer belangrijk onderdeel in marketing, net zoals u al zei.

Julien Hilgeman
Reactie plaatsen