Affiliate Marketing en influencers: anderen jouw producten laten promoten
17 februari 2021 
10 min. leestijd

Affiliate Marketing en influencers: anderen jouw producten laten promoten

Als je een nieuw product of dienst op de markt brengt, wil je graag dat zoveel mogelijk mensen het zien. Het inzetten van influencers en afflilate marketing is een geweldige manier om meer exposure en verkopen te genereren.

Maar hoe krijg je influencers en affiliates nou zover dat ze jouw producten gaan promoten? En hoe pak je dit aan?

Hoewel we onszelf niet zozeer als influencers bestempelen, krijgen we geregeld berichtjes binnen van mensen die ‘iets’ van ons willen. Mensen vragen ons om eens ‘koffie te doen’ zonder duidelijk doel. Daar gaan we eigenlijk nooit op in.

Een ‘bakje koffie’ voorstellen aan een influencer die geen idee heeft wie je bent, werkt over het algemeen niet. Helemaal niet als je niet direct duidelijk maakt wat de ander eraan heeft. Een succesvolle influencer heeft zijn of haar focus op orde en gaat niet 20 keer per dag een kopje koffie drinken met een volslagen vreemde.

Stel in plaats van een ‘kopje koffie’ iets concreets voor. Ook is het belangrijk dat je meteen duidelijk maakt dat de influencer er ook iets aan heeft. Dat is de eerste stap.

Producten toesturen

Op Instagram zie je vaak dat influencers producten promoten die ze gratis toegestuurd kregen. Vaak zit er dan een kaartje aan vanuit het bedrijf. Wij krijgen ook af en toe dat soort promotie-pakketjes. Soms krijgen we bijvoorbeeld een boek toegestuurd. Dat is altijd wel leuk. Ook kregen we laatst een box met gezonde snacks, een sportshirt en sporthanddoek. Maar we krijgen nog relatief weinig.

Het lijkt heel simpel. Alsof je iemand omkoopt. Maar dat is het natuurlijk niet.

Het gaat er vooral om dat je investeert en iets doet waarmee je opvalt.

Zo kregen we een tijdje terug bijvoorbeeld houten telefoonhoesjes met het IMU-logo erin gefreesd. Heel cool.

Als je een influencer iets toestuurt, valt het vaak wel op. Zelf zijn we vaak wel geneigd om zoiets te delen. Een gratis product toesturen is daarom een methode die goed kan werken als je wilt dat een influencer je product promoot.

Hoe wij onze affiliates vroegen om onze producten te promoten

Om affiliates te werven voor ons boek De Online Marketing Tornado, stuurden we het boek naar een kleine 100 ondernemers toe. We stuurden de boeken in gouden enveloppen om extra op te vallen. Er zat ook een brief bij.

We besloten niet zomaar een standaard, zakelijke affiliate-brief bij te voegen waarin iets staat in de trant van “wil je dit promoten, dan kun je er geld mee verdienen”. In plaats daarvan maakten we het persoonlijk. Het eerste stuk van de brief was voor iedere ontvanger uniek. Het ging over de lezer en diens business. We wilden een persoonlijke connectie maken. Zoiets kleins doet al een hoop.

Het is belangrijk dat je goed afweegt naar wie je jouw product stuurt. Het moet voor de ander logisch zijn om jou te gaan promoten. Daarnaast wil je het ook aantrekkelijk maken.

Toen we ons boek gratis uitstuurden naar influencers deden we dat niet zomaar met het idee: “wil je dit promoten?” Dan is de persoonlijkheid eruit. In plaats daarvan zeiden we:

“Wij hopen hier een impact mee te maken in Nederland en denken dat jij de waarde daar ook van inziet. Als je niet wilt meedoen met promoten, helemaal geen probleem. Maar we zijn vooral ook benieuwd wat jij van het boek vindt, dus wil je dat dan even laten weten.”

Daar kregen we hele leuke reacties op. Zo konden we een goede relatie opbouwen met mensen waar we nog nooit eerder contact mee hadden gehad. Sommigen hebben ons boek niet eens gepromoot, maar we hebben wel een band opgebouwd.

Hoe kom je in contact met influencers?

“Jullie hebben makkelijk praten, want jullie kennen al die grote influencers en het is een wereldje van ‘ons kent ons’.”

Dit krijgen we vaak te horen.

Wat mensen vergeten, is dat we al 10 jaar aan het bouwen zijn om zelf zo groot te worden dat we van waarde zijn voor die influencers. Dat hebben we niet gekregen, maar zelf opgebouwd.

Hoe doe je dat, een relatie opbouwen met influencers?

Zorg dat je eerst van waarde bent voor de ander, voordat je vraagt om een gunst. Bouw eerst een persoonlijke band op. Dat doe je niet door zonder context voor te stellen om samen koffie te gaan drinken.

Geef dus duidelijke context. Zorg dat het duidelijk is voor de influencer waarom het interessant is voor diegene om met jou in gesprek te gaan.

Soms zie je dat mensen zichzelf op een podium zetten. Ze denken dat het voor ons bedrijf heel gunstig is om met hen om tafel te gaan. Maar is dat wel zo? Voor de komende paar jaar hebben we genoeg ideeën om onze business gaan laten groeien. Als iemand naar ons toe komt met ‘het zal heel gunstig zijn voor IMU om met mij te werken’ dan krabben wij ons op ons achterhoofd…

Je moet goed nadenken over wat je communiceert, zodat de ander gaat voelen dat het interessant is om met jou contact op te nemen. Dat is de eerste stap die je wilt zetten.

Beginnen met influencer marketing als kleine ondernemer

Als je nog niet zo ver bent met je bedrijf, is het een goed idee om het wat kleiner te maken. Door contact te leggen met influencers die meer op jouw level zitten.

Het hoeft niet altijd een BN’er te zijn die jouw producten promoot. Zogenaamde micro-influencers maken soms veel meer impact.

Als je pas net begint en de grote spelers nog niet persoonlijk kent, dan gaan ze niet zomaar jouw producten onder de aandacht brengen. Maar je kunt wel alvast de route daarnaartoe uitstippelen. Dat doe je door iets te bouwen wat van waarde is voor hen. Of door persoonlijk met ze te worden, waardoor het wel kan. Vergeet ook niet dat er heel veel influencers en affiliates zijn die een kleinere achterban hebben, maar die wel een hele goede band hebben met hun volgers.

Meer omzet dankzij affiliate marketing

Een van onze klanten – die slaapmaskers verkoopt en slaaptrainingen geeft – haalt enorm veel extra omzet uit affiliates. Dat komt niet per se door grote partijen, maar door de massa aan te spreken. Van de gehele jaaromzet komt 13% vanuit affiliates.

We zagen het ook bij een bedrijf in de turnbranche. Ze verkopen turnpakjes, matten en trainingen. Turners en trainers krijgen de kans om de producten te promoten in plaats voor spaarpunten of een vergoeding. De meeste resultaten komen niet vanuit de grote instanties, maar juist de turntrainers zelf. Zij zijn heel nauw verbonden met het merk en hebben over het algemeen een hele persoonlijke klik met hun achterban.

Sommige affiliates promoten het merk omdat ze daar een commissie voor krijgen, maar sommigen doen het ook gewoon omdat ze het merk een warm hart willen toedragen. Het bedrijf zelf reageerde hier dankbaar op door de commissie voor de beste affiliates van 20% naar 30% te verhogen. Het lijkt iets kleins, maar het is een enorme blijk van waardering.

Veel marketinggoeroes hebben het vooral over vrijheid, veel geld verdienen en zoveel mogelijk zelf houden. In een wereld waarin je steeds meer van dit soort goeroes ziet, is het heel mooi om te zien hoe het ook anders kan. Dat mensen elkaar wat gunnen, samenwerken en samen iets groters bouwen.

Ondernemers die hun affiliates hogere commissies gunnen, behalen over het algemeen veel meer succes.

Daarom geven wij zelf ook hoge commissies aan affiliates die ons promoten. Zonder onze affiliates zouden we die klanten überhaupt niet hebben. Daarom willen we onze affiliates belonen voor de moeite die ze hebben gedaan.

Onderschat zeker niet de impact van de wat kleinere influencers. De micro-influencers. Met de lancering van ons boek hebben we 100 mensen benaderd. Ongeveer 20 of 30 daarvan hebben besloten om het boek te promoten. Een aantal zorgden voor een hele grote boost. Maar in de maanden daarna hebben nog bijna 500 affiliates zich aangesloten bij de IMU. Juist al die kleintjes bij elkaar hebben een enorme boost gegeven aan onze totale business.

Hoe kom je binnen bij moeilijk te bereiken influencers?

Het kan super interessant zijn om connecties te maken met mensen binnen je markt. De kans is groot dat er al mensen zijn die je al kent of die je minder goed kent, maar waarmee je snel in contact kunt komen. Clubhouse is daar een goede mogelijkheid voor. Het is heel makkelijk om daar met mensen in contact te komen over een specifiek onderwerp. Omdat je al met elkaar in gesprek bent, wordt het heel makkelijk om daarna te kijken of je samen iets leuks kunt doen waar een win-win in zit.

Hoe kom je binnen bij de wat lastigere influencers? Het begint altijd met het opbouwen van een band. Als dat in eerste instantie niet lukt omdat je net iets te hard hebt geprobeerd, betekent dat niet dat je moet ophouden met proberen. Als je er heilig van overtuigd bent dat zowel jij als de ander iets aan de samenwerking heeft – en je niet alleen iets komt halen – dan moet je nadenken hoe je kunt zorgen dat de ander je leuk gaat vinden.

Je valt op door een raving fan te worden van het bedrijf.

Als we kijken naar onze community, worden we vooral blij van enthousiaste klanten die ons een warm hart toedragen. Mensen die op alle posts reageren, alles liken en andere klanten helpen. Dan zien we dat iemand een top ambassadeur is en promoten we diegene zelf ook.

Een goed voorbeeld daarvan is Alex Buijk. Hij is goochelaar en jaren geleden gestart met onze Phoenix websitesoftware. Hij was er zo enthousiast over dat hij mensen in onze community ging helpen met hun website. Op een gegeven moment ging hij het ook als dienst aanbieden. Als goochelaar had hij te maken met seizoenen. Als hij het wat rustiger had, hielp hij mensen met hun Phoenix website. Doordat hij altijd zo’n ambassadeur van Phoenix is geweest, zijn we hem ook actief gaan promoten bij mensen.

Er zijn weinig mensen die we echt actief promoten. Dat komt doordat onze eigen marketingagenda relatief vol is. De mensen die we wel promoten, zijn de mensen met wie we een band hebben opgebouwd. Bijvoorbeeld Martin van Kranenburg. Hij is een cursus aan het maken over copywriting en neuromarketing. Dat ligt dicht bij wat wij doen, maar hij deelt het op een andere manier. Hij heeft ook een andere achterban.

Stapje voor stapje hebben we de connectie opgebouwd, waardoor we inmiddels bevriend met elkaar zijn. Als hij straks zijn cursus lanceert, kunnen we hem ook helpen. We hebben hem bijvoorbeeld vorige week een webinar laten geven over copywriting en neuromarketing voor onze IMU+ leden.

Denk vanuit waarde, niet vanuit tekort

Het is belangrijk om voor jezelf na te denken over hoe jij van waarde kan zijn voor een influencer die op een gegeven moment klandizie naar jou kan verwijzen. Maak ook eens een lijstje van de grote spelers in jouw markt. Als je van plan bent om voor langere tijd in die markt te zitten, is het heel waardevol om een goede band te hebben met deze grote spelers.

Het heeft geen zin om jouw business voor jezelf te houden en je af te zetten tegen de concurrent met de angst dat je iets kwijtraakt. Die angst voor verlies houdt je tegen om te groeien.

Begin daarom met partners aan te sluiten. Wie kun jij bij jouw missie betrekken? Hoe kun je het groter maken dan dat je zelf bent? Dat is een hele fijne uitgangspositie.

Je komt niet zomaar vanuit het niets in contact met de grote influencers, maar je kunt wel alvast op zoek gaan naar mensen die je nu al kan aansluiten. Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt gouden enveloppen gaan versturen, zelf influencers benaderen óf je aansluiten bij een platform.

Influencer marketing vs. affiliate marketing

Voor onze boeklancering maakten we gebruik van een influencer boekingsplatform. Twee influencers kregen betaald om ons boek te promoten. Ze kregen vooraf betaald en hoefden alleen maar ons product te promoten middels een post en story op Instagram. Dat leverde helemaal niets op.

Een van de influencers die betaald kreeg om ons boek te promoten, deed echt een waardeloze promotie. Maar daarna heeft ze toch uit zichzelf ons boek gelezen, en is ze alsnog fan geworden. Ze is meer achter ons bedrijf gaan staan en werd alsnog affiliate. Toen leverde het ineens wél heel veel op.

We denken dat influencer marketing goed kan werken, maar dan moet je wel zorgen dat je een band hebt met die influencer. Zo niet, dan wordt er even snel iets gedeeld, zonder dat er echt enthousiasme achter zit. Daarom werkt affiliate marketing voor de meeste ondernemers ook veel beter. Het gaat dan echt om een win-win situatie.

Nieuw: Plug&Pay Marketplace

De meestgestelde vraag die we het afgelopen jaar kregen van ondernemers was: waar kun je meer mensen vinden die als affiliate jouw product gaan promoten?

Om ondernemers en affiliates met elkaar te verbinden, hebben we een nieuw platform opgezet: de Plug&Pay Marketplace.

Tegelijkertijd wilden we een plek creëren voor affiliate marketeers die geen eigen producten hebben, maar geld verdienen door de producten van anderen te verkopen. De vraag was er vanuit beide kanten.

Toen we de marketplace uitrolden, ontdekten we dat er 4.500 affiliates zijn aangesloten bij Plug&Pay. Niet alleen voor onze producten, maar ook voor andere producten. Al deze affiliates hebben we naar de marketplace gestuurd. Zo komen twee werelden heel mooi samen.

Zelf verdienen we niets aan affiliates die iets via onze marketplace promoten. We verdienen alleen aan de mensen die klant zijn van Plug&Pay. Maar dat deden we al. De marketplace is enkel een extra functionaliteit die we hebben toegevoegd voor de mensen die daarmee werken.

We zouden de marketplace als een bedreiging kunnen zien. We sturen namelijk 500 affiliates naar een marketplace, waar ook andere bedrijven online marketing cursussen aanbieden. Dat zou gevaarlijk voor ons kunnen zijn. Mensen die onze producten promoten, kunnen ook de producten van de concurrent promoten.

Maar als we zo zouden denken, dan zouden we denken vanuit het individuele verlies. We willen juist denken vanuit de gemeenschappelijke winst.

De gemeenschappelijke winst zit erin dat de affiliates van onze concurrent óók in de marketplace terechtkomen waar ze onze producten kunnen zien. Wanneer je je affiliates naar de marketplace stuurt om jouw informatie te zien, deel je je achterban ook met andere mensen.

Als je erin staat met de angst om individueel te verliezen, dan ga je het niet redden.

Maar als je de mindset hebt dat je gemeenschappelijk wilt winnen, dan wordt het een magisch iets.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Arvid Kuipers
Door

Arvid Kuipers

op 02 Mar 2021

Prachtig, dit vind ik nou eens een boeiende post over affiliate-marketing! Met een persoonlijk randje van coaching en een stappenplan eraan. Geweldig advies. Dankjulliewel weer 😀

Reactie plaatsen