arrow_drop_up arrow_drop_down
10 jaar IMU
16 september 2020 

10 jaar IMU

IMU bestaat 10 jaar. Wat een mijlpaal! De afgelopen 10 jaar is er een hoop gebeurd. Daar willen we even op terugblikken.

Het begon 10 jaar geleden allemaal in Tonny's woonkamer. Toen al was de contentstrategie enorm belangrijk. Tonny deelde toen veel gratis content in de vorm van blogs, webinars, video's en seminars. Destijds stond er ook een forum op de website. Alle content was gratis.

Het doel van de contentstrategie was om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Daarnaast was er een high-end product: het Winstmodel programma. Voor €2000,- kregen klanten website software en een online marketing training.

Dat model hebben we nu niet meer. Sterker nog, de cursus die we deze week online hebben gezet, de Tornado Masterclass, verkopen we niet voor €1000,- maar voor €10,-. Daar gaan we geen winst op maken. Dat doet best een beetje pijn, want de afgelopen dagen hebben we ontzettend veel uren in die cursus gestopt.

Dit is de beste cursus die we ooit hebben gemaakt

Tornado masterclass

Vroeger verkochten we een dergelijke cursus voor €2000,- en dat zouden we nu nog steeds kunnen doen. Al onze concurrenten doen dat ook en die vinden het ongetwijfeld niet leuk dat wij nu zo'n uitgebreide cursus aanbieden voor €10,-.

De eerste jaren van de IMU

Laten we weer even terug gaan naar de begintijd van IMU, toen Internet Marketing Universiteit. Veel gratis waarde delen en een high-end product was de ideale manier om snel te starten. Het was een manier om omzet naar voren te halen en heel vrij te kunnen ondernemen. Tonny denkt nog steeds weleens met weemoed terug aan de simpele tijd van toen. Eén product en verder lekker gratis content maken. Deze content zorgde ervoor dat ook Martijn in de funnel terechtkwam.

Er was destijds nog heel weinig bekend over online marketing en je eigen business starten. Tegenwoordig kunnen we veel meer to the point zijn en uitleggen hoe je online marketing verbetert. In 2010 was het meer de hype om mensen te laten zien hoe het zou zijn als je online zou gaan ondernemen. Als je je marketing online zou gaan doen.

Het was alsof online marketing een andere wereld was. Internet marketing werd nog een beetje gezien als een magische wereld van geld verdienen op het internet. Maar het is gewoon marketing, net als offline marketing, maar dan via het internet.

Destijds was de markt voor online marketing nog vrij klein. Je kon niet zomaar een online marketing product verkopen, maar moest de doelgroep er eerst meer over leren. Daarom gaf Tonny gratis seminars. Hij gaf dan een praatje van anderhalf uur en ging daarna het Winstmodel pitchen. Er waren dan altijd wel mensen die iets kochten. Deze seminars werkten eigenlijk hetzelfde als de webinars die we daarna zijn gaan houden. Eerst waren de seminars gratis, maar later werden ze ook betaald. Martijn zat ook ooit in het publiek van een van deze seminars.

Gratis Seminar, Tonny op het podium

Wanneer mensen het Winstmodel kochten, moesten ze er vervolgens zelf mee aan de slag. Steeds meer mensen vroegen om langs te komen op kantoor, toen nog bij Tonny thuis, om samen aan de website te bouwen. Dat heeft Tonny toen een aantal keer gedaan. Ze zaten dan met een stuk of 5 klanten aan de keukentafel. Een private seminar, heette het destijds. Sommige van deze klanten zijn nog steeds klant, zoals Marjolein Dubbers, eigenaresse van Energieke Vrouwen Academie. Zij heeft inmiddels 300.000 bezoekers per maand op haar website. Maar dat is nog steeds het systeem dat ze in 2011 heeft gekocht.

Het Winstmodel Werkweekend

Vanuit de private seminars is het Winstmodel Werkweekend ontstaan. Dat was een driedaags weekend waarbij we met een groepje van 20 of 25 mensen drie dagen aan hun business gingen bouwen. Martijn was er ook bij, toen nog als klant.

Het werkweekend bleek echt vreselijk te zijn

In eerste instantie werd het al moeilijk verkocht, omdat mensen het een te grote stap vonden. Ook het weekend zelf was niet bepaald een succes.

Tonny liep bij iedereen langs om mee te kijken op de laptop en samen een salespage te bouwen. Dat bleek in de praktijk echter wat tegen te vallen, omdat veel mensen helemaal niet met een computer overweg konden. Martijn zat er ook en kon gelukkig wel goed uit de voeten met de computer. Hij zat er met een aantal hele concrete vragen.

Martijn bij het Winstmodel Werk Weekend

Destijds had Martijn het idee om een online business op te zetten waarin hij cursussen voor Google-producten, zoals Gmail en Drive verkocht. Hij had al een website gebouwd, een stuk of 10 blogjes geplaatst en een e-book geschreven. Alles werkte en al snel kwamen de eerste bezoekers. Op een gegeven moment had hij zelfs een paar honderd opt-ins. Maar de cursus moest nog gemaakt worden. Dat is er uiteindelijk nooit van gekomen.

Tijdens het Winstmodel Werkweekend werd Martijn door meerdere mensen gevraagd om hen te helpen met hun website. Dit vond hij veel leuker dan het bouwen van cursussen. Uiteindelijk is hij bij de IMU terechtgekomen en nu zitten ze hier, samen als eigenaar.

Als Tonny er zo op terugkijkt is hij blij hoe alles gelopen en hoe ze de business nu samen runnen. Martijn had toen hij voor het eerst bij Tonny in het seminar zat echt niet verwacht dat ze een aantal jaren later samen in het huwelijksbootje zouden stappen. Want dat is eigenlijk wel wat het is. Je gaat een hele intieme relatie met elkaar aan.

Eerste stappen met het geven van webinars

In de eerste jaren van de IMU, van 2010 tot 2017, haalden we onze inkomsten vooral uit productlanceringen en webinars. Het gebeurde bijna nooit dat bezoekers op de website kwamen en direct producten kochten. Alle verkopen gingen via een e-maillijst, funnel en uiteindelijk een webinar.

Tonny vertelde tijdens webinars altijd precies hetzelfde verhaal. Hij weet hoeveel verkopen en omzet dat vervolgens oplevert. Als hij die omzet een keer niet maakte, had hij een probleem. Alle inkomsten waren eenmalig, dus er moesten elke maand weer nieuwe producten verkocht worden.

Om die reden stond er best veel druk op toen Martijn voor het eerst een webinar gaf. Als het niet zou lukken en hij geen sales zou maken, zou dat een best acuut probleem opleveren. Voor Tonny was dat best een spannende stap. Maar toch moet je daarin investeren.

Als je alles zelf blijft doen, kun je niet groeien. Je moet iets uit handen geven om ruimte te maken voor iemand anders. Alleen zo kan je groeien.

Een groeiende rol in het bedrijf

In de eerste jaren was Martijn gewoon in dienst en zag hij overal kansen om mee aan de slag te gaan. Vaak waren het taken die bleven liggen of dingen waar Tonny vanaf wilde. Dat is Martijn toen steeds gaan doen. Hij wilde zich graag opwerken in het bedrijf.

Waar is het toen gaan schuiven? Na een maand hadden we ons eerste gesprek met elkaar en was Tonny al heel tevreden. Dat is door de jaren heen steeds meer gegroeid. Martijn heeft veel opgepakt binnen het bedrijf. Eerst klantenservice, wat hij heel proactief omzette naar klantsucces en klantgeluk.

Martijn richtte zich niet alleen op problemen die klanten hadden, maar bouwde echt aan een band met klanten. Hij focuste op de kwaliteit van het product, waardoor klanten blijer werden. Als klanten een vraag stelden, beantwoorde hij die niet alleen, maar ging ook vragen terug stellen. Hij gaf advies en ging het gesprek aan. Hierdoor werden klanten echt fan, werd de loyaliteit hoger en kregen we ambassadeurs.

Toen Tonny in 2015 met een burn-out uitviel, nam Martijn veel over. Samen met Chris die destijds ook in dienst was. Hierdoor ontdekte Tonny dat het ook wel goed kwam als andere mensen het bedrijf runden. Ontdekken dat je misbaar bent, is ook niet makkelijk.

Martijn vond het in die periode fantastisch als hij veel omzet kon binnenhalen en het bedrijf kon laten groeien. Hij kan zich zijn eerste webinar nog precies herinneren. Het leverde 23 nieuwe klanten op en aan het eind had hij geen stem meer over. Dat vond hij zo vet dat hij het nog een keer wilde doen. Toen het twee weken later niet lukte, voelde het als een enorme mislukking.

Martijns eerste webinar

Wat is voor Martijn een hoogtepunt geweest?

Martijn heeft zelf 9 jaar van de IMU meegekregen. Een van zijn hoogtepunten was de Phoenix release party. Dat was een avondseminar in 2014. We zouden Phoenix op 28 oktober 2014 uitbrengen als opvolger van het Winstmodel. We hadden al een tijd aangekondigd dat er een betere versie van de software zou komen.

Op die release party waren 120 klanten. Martijn was toen de enige die op klantsupport zat en was daarom het aanspreekpunt van al die mensen. Het was leuk om al die mensen in het echt te zien. We deden toen nog niet zo vaak fysieke evenementen. De software die Tonny ging introduceren was nog lang niet af. Het was de bedoeling dat iedereen die avond toegang zou krijgen. Maar in de week voor het seminar bleek dat het nooit zou gaan werken. Er waren maar drie elementen die wel werkten. Dat waren de enige drie pagina's die Tonny tijdens zijn presentatie mocht laten zien.

Die drie pagina's bleken genoeg, want mensen waren laaiend enthousiast over de nieuwe software en het design van de website. Aan het eind van de seminar vertelde Tonny dat er één vereiste was en dat was dat klanten hun website volledig moesten overzetten naar het nieuwe Phienix systeem. We vertelden mensen dat wij het voor 20 mensen konden doen, voor €2000,- per website. We bedachten zelf dat deze prijs zodanig hoog was dat niemand het zou kopen. We waren ook nog lang niet ver genoeg om websites van klanten over te kunnen zetten.

Tonny tijdens de Phoenix releaseparty

Terwijl Tonny het plan uitlegde, stond Martijn achterin de zaal met inschrijfformulieren. Mensen keken massaal om met een blik van: ‘Dit wil ik!' Na afloop van het seminar stormden 35 mensen op Martijn af. We hadden niet eens zoveel formulieren mee. Uiteindelijk hebben we die avond 68.000 euro omzet gedraaid. Het had met de magie van de avond te maken.

In de presentatie zei Tonny: “Ik wil jullie uitdagen om deze nieuwe stap samen met mij te maken.” Als we nu terugdenken is dat het domste om te zeggen als je nieuwe software hebt. We wilden mensen heel graag in de nieuwe software, maar dat moet je eigenlijk helemaal niet willen als bedrijf. Laat mensen lekker in de oude software zitten. Als ze er klaar voor zijn maken ze zelf de stap wel. Nieuwe software heeft altijd wat kinderziektes. Met Phoenix was dat ook zo.

Van werknemer naar rechterhand

Tijdens de Phoenix release party beloofden we mensen om in november de eerste websites te gaan overzetten. Het systeem was toen nog lang niet af. Eind november ging onze eigen website over. Dat duurde uiteindelijk een hele week en er klopte niets van. We hadden de SEO redelijk verpest door de 50 best presterende artikelen niet mee te importeren.

We waren in één klap al ons SEO-verkeer kwijt

Ook de URL-structuur klopte niet. Deze zat in de knoop met andere websites, waaronder die van de broer van Tonny. Er gaat nog altijd geregeld wat mis, maar daar leren we alleen maar van.

Uiteindelijk konden we pas in januari aan de slag met de nieuwe websites maken. Klanten werden ongeduldig om het nieuwe systeem te gaan gebruiken, want het oude werd ook niet meer bijgewerkt. Waar we het bouwen van websites in eerste instantie hadden verdeeld, kwam het er nu op neer dat Martijn ze allemaal ging bouwen. Hier deed hij uiteindelijk twee jaar over.

Toen hij eindelijk bijna klaar was met al die websites, bedacht hij het nog een keer te doen. Tegen die tijd hadden we een team, dus hoefde Martijn niet alle websites zelf te bouwen. Toen het team wat groter werd, werd duidelijk dat Martijn toch echt de rechterhand van Tonny was, die alles op de werkvloer aanstuurde. Ze hadden ook steeds vaker contact over wat voor marketingacties we gingen doen.

Hoe het rampjaar een belangrijke switch werd

Het is grappig om te zien hoe dit allemaal zo is gegroeid. Tonny weet nog goed hoe het allemaal samen kwam. Martijn ging steeds grotere omzetten maken. In dezelfde periode zijn we gestopt met eenmalige verkopen. Het rampjaar (2015) was daarvoor een belangrijke switch. We worstelden toen met een systeem wat al lang had moeten werken, maar het nog niet deed. Dat heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd. Tussendoor vielen de inkomsten stil, kregen we problemen en veranderde er een hele hoop. In 2016 klopte het weer.

We begonnen steeds meer omzet te maken met abonnementen, Martijn begon de montageservice te verkopen, we hebben toen ook voor het eerst een hamsteractie gedaan. We boden toen bestaande klanten aan om eenmalig een extra website te kopen. Ze betalen dan een vast bedrag en hadden dan een licentie voor het leven. Dat was een makkelijke manier om meer omzet binnen te halen.

In een week tijd roeiden we ineens €200.000,- binnen

Terwijl we hadden gehoopt die maand €100.000,- te verdienen. De business klopte weer en we waren blij dat alles weer liep.

Tonny besloot het herstel van de business te vieren door iets heel cools te gaan doen. Hij dacht eerst aan een financiële bonus, maar dat is iedereen al snel weer vergeten. Als je echt iets wilt neerzetten met je bedrijf, moet je iemand een ervaring geven. Daarom zijn we toen met het hele team 10 dagen naar Californië gegaan.

teamtrip naar Californie

De afgelopen 10 jaar waren er heel veel hoogtepunten, maar dit is wel de periode in de IMU waarin Tonny zich het gelukkigst voelde. We zijn van San Francisco naar LA gereden. Het waren hele bijzondere weken. Er was een hele persoonlijke en vriendschappelijke sfeer. Toen voelde Tonny: “Nu gaat het echt iets worden.” Het waren echt een magische 10 dagen waarin we enorm naar elkaar toe zijn gegroeid.

Sindsdien hebben we samen nog veel meer reisjes gedaan en initiatieven gehad. Sinds Californië komt het niet zozeer meer vanuit Tonny, maar echt vanuit het team. Of we beslissen samen.

De impact op een alsmaar groeiend team

We hebben nu een team van 25 mensen. Als je er alle participaties bij optelt, komen we uit op 100. Het is heel mooi om te zien hoe veel mensen nu kunnen leven van wat IMU uiteindelijk is geworden. Tien jaar geleden zat Tonny een witte pagina in elkaar te klussen om zijn eerste euro's omzet te halen.

Tien jaar lang is IMU iedere maand ietsje groter en beter geworden. We hebben alleen maar geprobeerd om het iedere maand iets beter te doen. En nu zijn er gewoon 100 huishoudens die allemaal hun huur en eten en van alles betalen van wat er toen met die pagina begonnen is. Het is een ripple effect geworden.

De eerste website van de IMU

Eigenlijk is de impact zelfs nog een stukje groter. Er zijn nu 100 huishoudens die door de IMU hun rekeningen kunnen betalen, maar als je indirect kijkt, dan zijn dat er duizenden of misschien zelfs tienduizenden. Dat zijn de klanten die met onze tools werken die daardoor zijn gaan groeien. Ook zij hebben hierdoor weer mensen in dienst of huren freelancers in.

De massa bereiken

De afgelopen week hebben we de Tornado Masterclass gemaakt. Die zouden we makkelijk voor €2000,- of zelfs €3000,- kunnen verkopen. Maar dan is het weer het oude spelletje. We maken het niet groter dan dat wij zijn. We willen eigenlijk dat rad breken en een level omhoog gaan. We willen onze kennis openbaar beschikbaar maken.

Door deze stap te zetten, moeten we voortaan onze omzet ergens anders vandaan halen. Bijvoorbeeld van onze software of dienstverlening.

We moeten het straks hebben van de marketing die gedaan wordt door de mensen in ons team. We willen dat het bedrijf niet meer alleen maar rondom ons twee als influencer gebouwd is, maar naar een hoger niveau gaat groeien.

We willen niet nog 10 jaar hetzelfde gaan doen. We vinden het fijn om nu die volgende stap te maken.

Een van de andere hoogtepunten is ook het boek de Online Marketing Tornado geweest. We wilden al een tijdje meer impact maken. Het boek was de eerste keer dat we echt massa bereikten.

In korte tijd verkochten we vijftienduizend boeken. Inmiddels zijn het er zelfs twintigduizend

Hiervoor hadden we een paar duizend klanten, het heeft ons 10 jaar gekost om al die mensen te bereiken. In korte tijd raakten we ineens twintigduizend mensen aan. Dat is een realisatie geweest toen we het over de prijs van deze cursus hadden. Daar hebben we nog het meest over gediscussieerd.

Het is de vetste cursus die we ooit hebben gemaakt en we geven hem voor een tientje weg. We hadden ook kunnen zeggen: 10 jaar IMU dus 10% van de prijs. Als je dan een prijs van €2000,- erop zet, wat we makkelijk zouden kunnen vragen, dan verdien je €200,- per cursus. Dan haal je omzet-technisch misschien hetzelfde, maar de impact die je ermee maakt, het aantal mensen dat ermee aan de slag gaat, die is uiteindelijk lager. Uiteindelijk willen we dat zoveel mogelijk mensen ermee aan de slag gaan en de techniek toepassen om het ook te doen. Om echt massa te bereiken, hebben we een lager prijspunt nodig.

Hoe zien de komende jaren eruit?

Een van Martijns doelen is het bedrijf verder te laten groeien, meer klanten te gaan helpen en meer omzet draaien. Hij wil het team nog veel groter maken en een organisatie neerzetten waar op termijn misschien wel honderden mensen werken. Ook dan willen we nog steeds dezelfde cultuur waarborgen en mensen een fijne werkplek geven.

Team IMU op het podium

Tonny ziet het bedrijf in de toekomst nog wel veranderen. Hij verwacht over tien jaar iets heel anders te doen dan nu. Er zijn een aantal dingen waarvan hij hoopt dat het stopt. Zoals de hectische weken rondom lanceringen. Weken waarin je slecht eet, niet sport en je volop in het bedrijf stort. Hij hoopt dat dat soort dingen er een beetje vanaf gaan.

Daarnaast wil Tonny wat gaan minderen met influencer marketing. In de kern is hij veel meer een persoon om achter de schermen te werken. Hij is niet zozeer een marketeer, maar meer een schrijver. Hij vindt het leuk om boeken te schrijven en mooie content te maken. Content creatie zou zijn kern moeten zijn.

De afgelopen tien jaar heeft hij voor zijn gevoel veel te weinig tijd besteed aan mooie content waar hij echt trots op was. Heel af en toe komt er iets uit wat hij echt een mooie creatie vindt. In 99% van de gevallen is dat het niet en vindt hij de content die hij maakt ondermaats. Dat kwam doordat er tijdsdruk achter zat en het omzet moest opleveren. Daar wil hij vanaf. Hij wil achter de schermen zorgen dat de juiste mensen de juiste dingen aan het doen zijn en dat mensen in het bedrijf doorbraken maken. We zijn al met dit proces begonnen.

De visie van Martijn komt redelijk overeen. Als je volledig ondernemend Nederland wilt gaan veroveren, internationaal wilt gaan met verschillende tools en een team wil hebben waar honderden mensen werken, kan dat niet meer leunen op één persoon. Martijn wil er vooral voor zorgen dat iedereen in het bedrijf op de juiste plek zit. Hij wil meer gaan focussen op de mensen die in het bedrijf werken en zorgen dat de tools en processen die we hebben beter gaan lopen.

Het stukje influencer marketing vindt Martijn juist wel een leuk onderdeel. Hij vindt het wel leuk om op het podium te staan en marketingvideo's te schieten. Maar dat is niet waar het bedrijf op moet draaien. Het moet alleen zorgen voor een extra piek. De business moet echter vooral uit zichzelf groeien.

Er zijn mensen die tien jaar geleden bij de eerste lancering het Winstmodel kochten en die nu nog steeds Phoenix gebruiken. In de loop van de jaren is het aantal mensen dat we mogen aanspreken alleen nog maar groter geworden. Daarom zijn we benieuwd:

Waar ken jij de IMU van? Wat is jou nu het meest bijgebleven?

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen